شهرداری تبریز از مالکین جدید پرسپولیس!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش از: وحید خدادادی

باز هم داستان تکراری واگذاری های مسئله دار که این بار به حوزه فوتبال و دو باشگاه پرطرفدار پایتخت رسید. بعد از مدتها کش و قوس و بحث واگذاری سرخآبی به بخش خصوصی نهایتا چشم گاو را درآوردند و در اقدامی عجیب بوغدان گوتوروب سققله یاخدیلار!
۲۰ سال پس از تصویب واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، بالاخره این دو نهاد ورزشی رسماً با حضور وزرای ورزش و اقتصاد به هلدینگ خلیج فارس و یک کنسرسیوم بانکی واگذار شدند! خبرگزاری دولتی ایرنا نیز این واگذاری را به عنوان «عاقبت به خیر» شدن استقلال و پرسپولیس تفسیر نمود! تفسیری رویاپردازانه مثل همه اقدامات الابختکی دولت که برایش شاهنامه می سرایند!
هرچند در جداول بودجه‌ای، پرسپولیس و استقلال جزو شرکت‌های سربه‌سر و با زیان جزئی طبقه‌بندی شده‌اند، اما بر اساس صورت‌های مالی زیان انباشته باشگاه استقلال حدود ۸۰۰ میلیارد تومان و زیان جمع شده پرسپولیس ۶۹۰ میلیارد تومان است. هر دو باشگاه نیز در مجموع بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی دارند که معلوم نیست قرار است چگونه پرداخت شود.
پیش از این گفته شد که باشگاه پرسپولیس قرار است به بانک ملت واگذار شود، این مسئله در یک اطلاعیه شفاف‌سازی از سوی بانک تایید نشد و در نهایت ۳۰ درصد از سهام پرسپولیس به بانک شهر و ۴۰ درصد نیز به بانک‌های ملت و تجارت واگذار شد. بانک‌های اقتصادنوین، رفاه و صادرات هم هر کدام ۵ درصد از سهام باشگاه را خریداری کردند.
۸۵ درصد از سهام باشگاه استقلال نیز به گروه سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی خلیج فارس فروخته شد. این سهام ۸۵ درصدی توسط سازمان خصوصی‌سازی قریب ۳۲۰۰ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شد که ۱۰ درصد آن به صورت نقدی و مابقی به شکل اقساط پرداخت خواهد شد. در همین راستا سایت دولت از فروش این دو شرکت به عنوان واگذاری به «بخش خصوصی» یاد کرد!
اولا مجموعه های یاد شده با یک واسطه نهاد دولتی محسوب می شوند در نتیجه واگذاری به بخش خصوصی صورت نگرفته و همان سیاست خصولتی سازی رخ داده است!
ثانیا این دو باشگاه مجموعه هایی زیان ده هستند که به چند مجموعه زیان ده دیگر واگذار شده اند! تامین اجتماعی و بانک ها از عهده مخارج روزمره خود بر نمی آیند و اگر نبود حمایت های بانک مرکزی از این چند بانک بی تردید درشان تخته شده بود و وجود خارجی نداشتند.
ثالثا چرا باید هزینه اداره یک باشگاه فوتبال را کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی بپردازند؟ دیواری کوتاه تر از دیوار این بنده خداها پیدا نکردید؟
رابعا در میان بانک هایی که قرار است مخارج پرسپولیس را تامین کنند، نام زیبای بانک شهر می درخشد و احمدی مدیرعاملش باد به سینه انداخته از مخارج آنچنانی برای تیم خبر داد و این در حالی است که شهرداری تبریز همین چند وقت اخیر به بهانه افزایش سهام
چند صد میلیارد تومان کمک خرجی داد و خیل عظیمی از پروژه های نیمه تمام در تبریز که یک ور داستان همین بانک شهر است و توان تکمیل آن ها را ندارد. با توجه به اینکه شهرداری تبریز جزو سهامداران مهم این بانک می باشد با این حساب و با یک تحلیل منطقی زین پس شهرداری تبریز جزو مالکین باشگاه پرسپولیس محسوب می شود و خداروشکر وارد فاز باشگاه داری هم شدیم و اینکه آیا بانک شهر از شهرداری تبریز اجازه ورود به این عرصه را گرفته و یا نه؟ باید منتظر پاسخگویی شورا و شهرداری تبریز باشیم تا نسبت به اطلاع رسانی و تنویر افکار عمومی انجام وظفه نماییم.

About Author