وضعیت شهر جدید سهند نماد اشتباه دولتی

ساقی آذربایجان/

وضعیت اجتماعی شهر جدید سهند را باید یکی از نمادهای اشتباه دولت ها در امر توسعه شهری قلمداد کرد. اشتباهی که بعدها و در دولت احمدی نژاد و با یک جانمایی اشتباه در رابطه با مسکن مهر بر مشکلات بی شمارش افزوده شد. البته چالش مکان یابی وتوزیع غیر کارشناسی جمعیت صرفا مختص سهند نبوده و استان و به طبع آن کل کشور با این چالش دست به گریبان است. احداث یک شهر جدید در مجاورت شهری که بخش قابل توجهی از آن را بافت فرسوده تشکیل می دهد، بدون رعایت ملاحظات امنیتی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و البته اقتصادی ، از سهند، شهری خوابگاهی ساخت که هیچ گاه به آن مقصود و هدف اولیه اش نرسید. بعد از طرح مسکن مهر نیز به نماد جامعه طبقاتی تبدیل شد و از ابتدایی ترین امکانات یعنی راه های ارتباطی و اماکن درمانی، تفریحی و … در آن خبری نبود. سهند به مانند سایر پروژه هایی که ابتدا کلنگ زنی و اجرا و افتتاح می شود هنوز که هنوز است تناسبی با یک شهر نیمه ایده آل برای زندگی فرسنگ ها فاصله دارد. در همین ۵ ماه گذشته از سال جاری نبود سهمیه آب شرب به چالشی مهم تبدیل شده واگر به عنوان یک شهر خوابگاهی مطرح نبود، چه بسا که مشکلات امنیتی و اجتماعی آن مثل اصفهان، همدان و شهرکرد جو استان را تحت تاثیر قرار می داد. با این وضع اخیرا شنیده ها حاکی از ادامه طرح مسکن مهر این بار با عنوان مسکن ملی دارد و حاکی از ادامه اشتباهات گذشته است و معلوم نیست منابع آبی چنین انباشت جمعیتی چگونه تامین خواهد شد؟


اخیرا نشست خبری مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید سهند و پیامدهای بعدی انتشار خبر این نشست تنها بخشی از دردهای بی پایان این شهر بود که پرداختن به برخی از حواشی این شهر و این نشست را مهم می نمود.
هر چند انتصاب مدیرعامل فعلی با نارضایتی استاندار همراه بود و در مراسم معارفه اش هم حضور نداشت،اما او همچنان این اختلاف را شیطنت رسانه ای قلمداد می کند !
اقبالی به صراحت و در حین پرسش و پاسخ اعلام کرد که مشکلی با مدیریت عالی استان ندارد، اما نکته جالب واصلی که وی فراموش کرد این بود که شاید ادعای اقبالی درست باشد، اما این مجموعه مدیریت عالی استان و شخص اول استان است که با وی زاویه دارد. از طرفی او در این نشست از خلع یدها گفت و بیانیه ها وجوابیه های بعد از این نشست هم در همین ارتباط و بالاخص موضوع بیمارستان سهند جالب توجه بود. البته که این شهر با جمعیتی قریب به ۲۰ هزار نفر یک مرکز درمانی مناسب ندارد و ساکنانش یا باید خود عالم به فن درمان و تزریقات باشند یا عزم سفر کنند و راهی تبریز شوند، گویی ده کوره ای است که عاری از هر نوع امکانات بهداشتی است. پروژه بیمارستان سهند ۲ سال پیش و در دولت قبل با حضور شخص استاندار کلنگ زنی شده ولی بعدا مدیر کل وقت دانشگاه علوم پزشکی استان به دلیل آن که شرکت سازنده در هیات مدیره اش پزشکی ندارد، مجوز تاسیس را صادر نکرد ومعلوم نیست که اگر چنین قانونی مطرح است چرا ساخت بیمارستان به این شرکت واگذار شده وچرا استاندار آن را کلنگ زنی کرده است؟
بهرحال در مسابقه جوابیه ها نهایتا معلوم نشد حق با چه کسی است؟ شرکت طرف قرارداد ، شرکت عمران سهند، دانشگاه علوم پزشکی و یا خواجه حافظ شیرازی! به احتمال بسیار قوی و در راستای یک سیاست همیشگی دفع حداکثری مسئولیت از خود ، کاسه کوزه ها نهایتا بر سر گزینه آخر خواهد شکست و بایستی لسان الغیب در این رابطه پاسخگوی اصلی باشد.

About Author