شوراها ، معضل یا موهبت ؟ از فساد مالی در شورای سهند تا اختلاف عمیق در شورای اسکو

اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش از: وحید خدادادی

به کرات در باب شوراهای اسلامی شهر و روستا و مشکلات بوجود آمده از قبل تشکیل آن ها سخن گفته ایم. قصه هزارویک شبی که پایانی بر آن نیست و هر دم زباغش بری می رسد!
در روزهای گذشته شاهد دستگیری ششمین عضو شورای شهر سهند بودیم تا یک جین عضو شورا بابت آنچه که نهادهای قضایی آن را ارتشا و فساد مالی گزارش کرده اند، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شوند. با این وجود هنوز تصمیم رسمی از باب انحلال شورا توسط مجموعه فرمانداری شهرستان اسکو صورت نگرفته و از کوچکترین توضیحی در این رابطه امتناع می کنند. پیش تر و درست به فاصله یک ماه مانده به آغاز بازداشت های شورا و زمانی که بحث برکناری شهردار این شهر گرم بود، ضمن گزارشی مبسوط به این مسئله پرداختیم و در آن دوره هشدارهای ما جدی گرفته نشد. حواشی و مشکلات شوراها در فقره سهند خلاصه نشده و ماه هاست که شورای شهرستان تبریز تشکیل نمی شود و دلیل عدم تشکیل آن هم مشخص نیست! مضاف بر این با تغییر ترکیب هیات رئیسه شورای شهر تبریز هم کم کم اختلافات فی مابین گروهی که در دو سال گذشته محلی از اعراب در شورا و شهرداری نبودند و به تعبیری جزو اقلیت محسوب می شدند با مجموعه شهرداری عیان تر می شود. گروهی که امروز قاطبه هیات رئیسه شورا را تشکیل می دهند و در آخرین اقدامشان تذکر کتبی به شهردار در رابطه با فضای سبز شهر دادند. از ما نشنیده بگیرید ولی اگر شهردار تبریز روحیه مسامحه در پیش نگیرد و با ترکیب جدید کنار نیاید چه بسا روزهای خوبی را پیش رو نداشته باشد و حتی کار به برکناری اش برسد. در این بین هوشیار یا باید با منویات گروه جدید کنار بیاید و یا از پست های پیشنهادی دیگر به سفارش نماینده خاص ! احتمالا در پایتخت استقبال نماید.
اما در شوراهای شهرستان فقره سهند تنها مورد مشکل دار نیست و اخبار منتشره از کانال های خبری رسمی و غیر رسمی اسکو هم حکایت از بیخ پیدا کردن موضوع دارد. داستان تکراری سهند به شکل دیگری این بار در اسکو در حال رخ دادن است، قصه برکناری نظامی شهردار اسکو بر سر زبانهاست و اخیرا جلسه ای که گویا در همین ارتباط قرار بود برگزار شود با غیبت دو تن از اعضای این شورا از اکثریت افتاد و نهایتا جلسه لغو شد. در همین ارتباط به سراغ فرماندار اسکو و اعضای شورای شهر رفتیم تا بیشتر از چند وچون کار آگاه شویم و امیدواریم این گزارش مثل گزارش سهند مورد غفلت قرار نگیرد و شاهد اتفاقات تلخ سهند این بار در اسکو نباشیم.

شهردار پاسخگوی سوالات ما در حوزه های مختلف نیست!

قهرمانی عضو جدید الورود شورای شهر اسکو که بعد از استعفای راحلی دیگر عضو این شورا بعنوان عضو علی البدل وارد شورای این شهر شد در گفتگو با خبرنگار ساقی آذربایجان گفت: ما قبل از این که مسائلی از این دست پیش آید سوالاتی را هم بنده و هم آقای داننده از شهردار داشتیم که مطرح و تقدیم رئیس وقت شورا کردیم تا چه از منظر تذکر و چه سوال، پاسخ های منطقی بشنویم. بعد از تشکیل هیات رئیسه جدید این مسئله را مجددا مطرح کردیم و متاسفانه آقای شهردار در فرصت قانونی ۱۰ روزه پاسخگوی سوالات ما نشدند و اخیرا هم آقای داننده موضوعی در رابطه با عدم سکونت آقای شهردار در اسکو مطرح کردند و سه عضو(قهرمانی، عزتی،داننده) به عدم سکونت ایشان صحه گذاشتند و دو عضو دیگر چون دیدند قرار است مصوبه ای در این رابطه داشته باشیم جلسه را ترک کردند تا جلسه از اکثریت بیافتد. بعدا این دوستان در دو جلسه بعدی که یکی از آن ها هم جلسه رسمی هفتگی شورا باز برای از اکثریت انداختن جلسه غیبت کردند. تا اینکه رئیس شورا تصمیم گرفتند تا موضوع را رسانه ای کنند، چون بالاخره مردم هم از این بابت گله مند بودند.
وی در رابطه با موضوع سوالات از شهردار اسکو هم گفت: در رابطه با مسائل مختلفی نظیر فضای سبز، آسفالت، جذب کارمندان غیر بومی و کنار گذاشتن کارمندان تخصصی در شهرداری و وعده های عمل نشده آقای شهردار خصوصا در بحث جذب سرمایه گذار بود.
وی در پایان در رابطه با ماندن یا برکناری شهردار نیز گفت: از روز اول گفته ام که استفاده از شهردار غیر بومی که حتی زحمت سکونت در این شهر را قبول ندارد، غیر قانونی است و ما موظف به اجرای قانون هستیم.

*آقایان هوچی گری می کنند

الوند نژاد دیگر عضو شورای شهر اسکوکه به عنوان عضو موافق شهردار با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان سخن می گفت ضمن گلایه از حواشی اخیر گفت: مدتی قبل دو عضو شورا سوالاتی را مطرح کردند و ما گفتیم که طبق ماده ۸۳ قانون شوراهای شهر اگر چنانچه اعضای شورا سوالی از عملکرد شهردار داشته باشند، ابتدا تحت قالب تذکر توسط رئیس شورا به شهردار منعکس می شود و چنانچه این تذکرات بعد از گذشت زمان توسط شهردار ترتیب اثر داده نشد، به صورت سوال مطرح می شود و بعد از طرح سوال شهردار ۱۰ روز برای پاسخ به آن ها فرصت دارد. متاسفانه در این فقره چنین روندی طی نشده و آقایان فقط هوچی گری می کنند! علی رغم عدم طی چنین فرآیندی باز شهردار دو بار حاضر به پاسخگویی شده است که در یک بار آن آقای داننده به بهانه اینکه جلسه باید پخش مستقیم از فضای مجازی باشد، جلسه را ترک کردند. بار دوم هم که سوالات مطرح شد آقای شهردار اعلام کردند که سوالات به حکم قانون باید شفاف باشد و این پرسش ها چنین نیستند و مثلا وقتی می گوئید ضعف در مدیریت باید مصداقا مشخص کنید در کدام بخش و کدام مورد! جالب آن که دوستان وقتی شهردار در مقام توضیح بر می آید، تحمل شنیدن ندارند و خصلت برخی از این عزیزان این است که حتی وقتی به یک ماده قانونی استناد می کنیم، می گویند که من خودم روش خاص خودم را دارم و آقای شهردار باید برود! البته به جهت رعایت اخلاق از آوردن اسم امتناع می کنم ولی شهروندان محترم متوجه اند که این ادبیات مختص کیست؟ بارها ایشان در طول جلسات مختلف به صراحت به بقیه اعضا گفته اند که هیچ کدام آنی که من میخواهم نیستید! و من می پرسم که مگر قرار است ما طبق منویات جنابعالی حرکت کنیم؟ ما بر اساس مصلحت شهر و طبق قانون باید عمل کنیم نه منویات شخصی یک نماینده خاص! این حد از منیّت از کجا می آید؟
وی در رابطه با عملکرد شهردار نیز گفت: قطعا هر مدیری اشکالاتی هم دارد ولی این را می توانم به جرات بگویم که آقای شهردار بسیار قوی تر از اعضای شورای فعلی ماست، هم از لحاظ اشراف به قانون و هم از لحاظ کارایی، ولی شورای فعلی مانع فعالیت او می باشد. ایرادات بی خود می گیرند و شهردار ناچارا مجبور شد تا فیش حقوقی اش را به اعضا نشان دهد و من می پرسم که کدام شهرداری چنین توهینی را قبول می کند؟ من از شما می پرسم چند شهرستان در این مدت توانسته طرح تفضیلی را به کرسی بنشاند؟ این کار با تلاش های شهردار در اسکو میسر شد و آقایان مانع تراشی می کردند که این قبیل کارها لازم نیست و از این سو با همت شهردار کار به جایی رسیده که معاون عمرانی استاندار این شهر را در رابطه با رفع موانع طرح جامع مثال می زند! دوستان با گزارش های بیخود وقت شهردار را می گیرند و برای نمونه بگویم در سایه همین گزارشات کذب آسفالت شهر که بایستی یک ماه قبل تمام می شد هنوز پا در هوامانده است.
الوند نژاد در رابطه با بحث محل سکونت آقای شهردار هم گفت: این موضوع منتفی است چون هر ۵ عضو شورای اسکو حین رای اعتماد به ایشان از این مسئله آگاه بودند و ایشان این مسئله را قبل از رای گیری مطرح کرده بودند که به جهت شرایط کاری همسرشان و شرایط تحصیلی فرزندانشان امکان سکونت کامل در اسکو ندارند و فقط روزهای تعطیل می توانند خانواده شان را به این جا بیاورند و قانون هم در چنین مواردی به صراحت استثنائاتی دارد. برای آقایان منافع شهر مهم نیست و منویات خودشان در اولویت قرار دارد و مخالفتشان صرفا از این جهت است که آقای شهردار در فلان جا به حرف بنده گوش نکرده و یا فلانی را از فلان بخش به بخش دیگری منتقل کرده است! اصلا این موارد چه ربطی به اعضای شورا دارد و آیا این دخالت در امور اجرایی نیست؟ از رسانه های اسکو یک مورد هم در این مورد تماسی گرفته نشده و از حسن توجه شما به این مسائل بی نهایت ممنونم.

*اعضای شورا مانع حل مشکل طرح جامع اسکو شدند

شهردار اسکو نیز که از اتفاقات روزهای اخیر دلگیر بود در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان در خصوص ادعای اعضای شورا مبنی بر عدم پاسخگویی اش گفت: ابتدا باید بگویم که موارد مطروحه در قالب تذکر بوده است و نه سوال! و در قانون هم نیامده که به تذکر جواب کتبی بدهیم بلکه پاسخ تذکرات در جلسه به صورت شفاهی داده می شود. ضمنا باید تذکرات هم به صورت شفاف و روشن باشد و نمی توان در این رابطه کلی گویی کرد. برای نمونه نمی توان گفت که چرا از نیروهای غیر تخصصی یا غیر بومی استفاده کرده اید؟ بلکه باید به صورت موردی مشخص کنند که در رابطه با کدام موضوع وکدام شخص تذکر می دهند. بنده هم کتبا نامه نوشته ام که حاضرم به تذکرات شما به صورت حضوری پاسخ بدهم و وقتی جلسه تشکیل شده آقای داننده جلسه را به این بهانه که شهردار را به رسمیت نمی شناسد، ترک کرده است و ذیل مصوبات شورای شهر در این مدت همین گفته را مکتوب کرده است. وقتی شما شهردار را به رسمیت نمی شناسید، چگونه می توانید به او تذکر یا از او سوال کنید؟ در حضور یکی از اعضای شورا به مهندس عزتی رئیس شورای شهر گفتم که حاضرم در جلسه علنی با حضور نماینده فرماندار به تذکرات پاسخ دهم که ایشان مخالفت کردند که خیر در این صورت تنش ایجاد می شود.
نظامی در رابطه با بحث اسکانش در اسکو گفت: در بدو امر من به اعضای شورا گفته بودم که به جهت مسئولیتی که همسرم در اداره کل آموزش و پرورش دارد و وضعیت تحصیلی فرزندانم نمی توانم کل هفته آن ها را در اسکو اسکان دهم. در آن جلسه یکی از اعضای مستعفی شورا گفت که این توضیح برای وی قابل قبول نیست و بنده هم استعفایم را نوشتم و تحویل اعضا دادم که در نهایت ۴ عضو شورا رای دادند که این موضوع برای ما قابل قبول است.
نظامی افزود: مسائلی که در رابطه با بحث سرمایه گذاری هم مطرح میکنند، قابل قبول نیست، همه این ها مکتوب موجود است که به شورای محترم نامه نوشته ام که اجازه دهید تا مشکل طرح جامع این شهر را حل نمایم که شورای شهر مانع آن شده است. برای جذب سرمایه گذار خواستیم تا مشاور جذب کنیم که خود آقای فرماندار چندین بار مصوبه را برگردانده است. چندین بار همایش هایی را در این رابطه برگزار کردیم که نهایتا دوستان به این بهانه که موضوعاتی از این دست حاشیه ساز می شود با موضوع مخالفت کردند.
وی در رابطه با احتمال ادامه همکاری اش در شهرداری اسکو گفت: امکان ادامه فعالیت بر اساس اتفاقاتی که درآینده رخ می دهد، مشخص خواهد شد. من تاکنون دوبار استعفا داده ام که شورا با آن مخالفت کرده است و این مسئله و مشکلی است که بین خود اعضای شوراست که عمیق تر از این حرف هاست و اگر اعضای محترم صلاح نبینند بنده هم اصراری بر ادامه فعالیت ندارم.

* مصالح شهر نباید تحت الشعاع مسائل شخصی قرار بگیرد

با این اوصاف به سراغ فرماندار اسکو رفتیم تا نظر ایشان را هم در این رابطه جویا شویم. با توجه به اتفاقاتی که در شورای شهر سهند هم رخ داده بود برخی از اعضای شورا و شهروندان اسکو بروز چنین حواشی را در راستای عدم برخوردهای قاطع از سوی فرمانداری می دانند که وی ضمن رد این مسئله در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: همانطور که مستحضرید قانون حیطه اختیارات اعضای شورا را مشخص کرده است. سه تن از اعضای شورا به عملکرد شهردار اسکو نقد دارند و دو عضو دیگر مخالف این مسئله هستند. جلسات مختلفی را در این رابطه با اعضای شورا و شخص شهردار ترتیب دادیم تا بتوانیم سطح تنش را کاهش دهیم چون عملا که اختیار قانونی برای تعیین تکلیف در این رابطه نداریم و این خود اعضای محترم هستند که باید در این رابطه به توافق برسند. جلسه اخیر هم برای ارائه توضیحات شهردار با غیبت دو عضو شورا و شهردار رسمیت پیدا نکرده است ولی عمده بحث ما این است که مصالح شهر نباید تحت الشعاع مسائل شخصی قرار بگیرد. حاشیه خاصی هم در این رابطه وجود ندارد و موضوع صرفا بحث عملکرد شهردار است.
وی در رابطه با اقدام عضو شورا در تحریر جمله من شهردار را به رسمیت نمی شناسم، ذیل مصوبات شورا هم گفت: بله چنین مسئله ای بوده و دوبار به رئیس شورا در این رابطه تذکر داده ایم که اظهار نظر در خصوص مصوبات بر اساس قانون صرفا در خصوص دلایل مخالفت با مصوبه فوق می تواند باشد و اعضای شورا از نظرات اضافی خودداری کنند و این مسئله ای است که باید از طرف رئیس شورا مدیریت شود.
فیروزی در رابطه با شائبه مسامحه بیش از قاعده خود در این رابطه و بحث اسکان شهردار نیز گفت: ببینید وظایف شورا شفاف در قانون آمده است و ما علاوه بر قانون نمی توانیم حرفی بزنیم و صرفا می توان به توصیه اکتفا کرد. اما در رابطه با اسکان شهردار هم باید بگویم که فردی در این جایگاه مسئولیتی از صبح علی الطلوع تا آخر شب کار می کند و فقط برای استراحت است که به تبریز می آید. توصیه ما این است که بحث اسکان نمی تواند دلیلی باشد بر اینکه ما تمام امور را به این مسئله گره بزنیم. از ساعت ۱۲ شب تا ۶ صبح چه اتفاقی در شهرداری رخ خواهد داد که اگر مثلا شهردار ساکن نباشد کار به مشکل بخورد؟ اما این نظر اعضای شوراست و قانونا هم نمی توان در این رابطه اجباری را بر حفظ یا برکناری شهردار داشت.
وی در پایان در رابطه با عدم تشکیل شورای شهرستان در این ۹ ماه نیز گفت: زمانی که این شورا تشکیل می یافت کدام مشکل را حل کرده است که امروز با تعطیلی اش مشکلاتی به وجود آمده باشد؟ با صرف تشکیل جلسه مثلا قرار است چه اتفاقی بیافتد؟ وی همچنین دلیل عدم تشکیل شورای شهرستان را عدم حضور آقای فرضی عضو شورای اسفنجان و صالحی عضو شورای سهند دانست که در جلسات اخیر نسبت به غیبت آنان تصمیم گیری خواهد شد.
نتیجه گیری: شوراهای شهر را باید یکی از چالش های نظام مدیریت شهری نام برد که بیشتر محلی برای بعضا تسویه حساب های شخصی می باشد و حوادث تلخ شورای شهر سهند هم مزید بر علت بود تا در این رابطه به روشنگری بپردازیم. امیدواریم تصمیمات بعدی در این شورا نه برای نیل به منویات اشخاص که در جهت منافع شهر اسکو و مردم با فرهنگ و ادب پرورآن باشد.

About Author