شکل‌گیری مدرسه مرمت یزد تا ۱۴۰۲

«الهه الوندیان» در مورد مدرسه مرمت یزد که چندی پیش تفاهم‌نامه آن با اداره کل آموزش و پرورش برای اولین بار در کشور منعقد شد، به خبرنگار ایسنا گفت: این مدرسه، مدرسه‌ای کاملا وابسته به میراث فرهنگی است که در آن، کارگران ماهری را در راستای میراث فرهنگی در این مدرسه پرورش خواهیم داد البته در این مدرسه به دنبال تربیت دانشجو و محصل نیستیم بلکه رویکرد پرروش استادکاران و کارگران ماهر برای حوزه میراث فرهنگی است.
مسئول سابق موزه‌های استان با بیان این که استادکاران و کارگران ما همگی غیربومی از اتباع داخلی و خارجی هستند، تصریح کرد: غیرایرانی بودن برای حفظ میراث و آثار ما مثمر ثمر نیست چرا که نیروی غیربومی علاوقه و عشق به وطن و ملیت را به خوبی نیروی بومی ندارد.
وی نسبت به از دست رفتن نیروهای بومی اظهار تاسف کرد و گفت: متاسفانه تاکنون نیروهای ماهر و متخصص خود در حوزه‌های متعدد مانند استادکاران نجار، کاشی، خشت‌زن و متخصص در طراحی سقف‌های متعدد را از دست داده‌ایم و ایجاد چنین مدرسه‌ای رویدادی بسیار مثبت و مطلوب است.
الوندیان هدف از ایجاد این مدرسه را برطرف کردن نیازهای میراث فرهنگی یزد دانست و گفت: ما فقط مبحث مورد نظرمان مرمت نیست و این مدرسه مرمت باید در دو حوزه آثار تاریخی و فرهنگی و همچنین ابنیه بتواند رفع نیاز کند.
وی ساز و کارهای ایجاد چنین مدرسه‌ای را سازکار هنرستان‌های کار و دانش با رویکرد مهارت محوری دانست و گفت: امسال مهرماه از رشته‌های تعریف شده در کار و دانش باید استفاده کنیم چرا که برای هر رشته استاندارد مهارتی خاصی لازم است که باید نوشته شود و کد استاندارد دریافت کند و هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.
مسئول مرمت آثار و امین اموال فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی یزد با بیان این که مدرسه مرمت یزد با استانداردهای مورد نظر به ۱۴۰۲ می‌رسد، تصریح کرد: اگر امروز رشته‌های مورد نظر آن را بنویسم و مصوب کنیم، باید پروسه‌ای طولانی را بگذرانیم لذا با توجه به زمانبر بودن این پروسه و مراحل پیچیده اداری آن، این مدرسه در سال ۱۴۰۲ می‌تواند رشته‌های مورد نظر را داشته باشد.
الوندیان در خصوص جابجایی مدیران در تغییرات دولت و سرانجام این مدرسه مرمت ابراز نگرانی کرد و گفت: مسئله مهم امروز جابجایی مدیران است که باید ببنیم پس از تغییرات صورت گرفته، این مسیر برای تکمیل فرایند مدرسه مرمت تداوم خواهد داشت یا نه؟
مسئول مرمت آثار اداره کل میراث فرهنگی، خاطرنشان کرد: پروسه شکل‌گیری مدرسه مرمت طولانی‌مدت خواهد بود اما در حال حاضر ثبت نام در رشته معماری ساختمان و گرایش معماری سنتی برای علاقمندان در حال انجام است و برای هنرجویان سرفصل‌هایی را تعریف خواهیم کرد.
الوندیان در پایان یاداور شد: این مدرسه فعلاً تحت عنوان هنرستان‌ مانند هنرستان‌های وابسته به میراث فرهنگی در مدرسه قدس خیابان فرمانداری یزد در شرف راه‌اندازی است.

About Author