شیب تند سالمندی در زنجان

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان گفت:جمعیت استان زنجان به سمت سالمندی می‌رود، به طوری که ۱۰.۳۹ درصد مردم در گروه سنی ۶۰ سال هستند.
بختیاری در جلسه شورای راهبردی جمعیت که در سالن پیامبر اعظم استانداری زنجان برگزار شد، با اشاره به وظایف ستاد ملی جمعیت، گفت: در حال حاضر ۶۷.۸ درصد جمعیت استان زنجان در فاصله سنی ۱۵ تا ۶۴ سال هستند.
او با اشاره به اینکه جمعیت استان زنجان به سمت سالمندی می‌رود، می گوید: نرخ باروری کلی یعنی تعداد فرزندانی که یک زن در طول دوران باروری خود می‌تواند به دنیا بیاورد، برای پیشگیری از منفی شدن رشد جمعیت این میزان حداقل باید یک تا ۲ فرزند باشد که برای زنان ۱۰ تا ۵۴ ساله در سال گذشته رقم ۱.۷۸ درصد بوده که در مقایسه با سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است.
بختیاری با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت اهداف سیاست‌های جمعیتی، گفت: مقایسه روند ازدواج و طلاق کشور در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۷ حاکی از آن است که اکنون ۳۵۰ هزار کاهش در ازدواج و ۳۲ هزار افزایش در طلاق است.
به گفته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان اگر بخواهیم جمعیت و باروری تغییری پیدا کند، وظایف نباید به یک دستگاه خاص محدود شود، زیرا زمانی به اهداف جمعیت می‌رسیم که دستگاه‌های ذی‌ربط وارد کار شوند و وظایف خود را انجام دهند.
مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان نیز در ادامه این جلسه گفت: در خصوص فیبرنوری و ژنراتور برق مشکلاتی مانند نوسانات و قطعی برق داریم که نیازمند تخصیص اعتبار برای خرید است.
شفیعی با بیان اینکه در دولت الکترونیک ثبت‌احوال، شماره ملی و کارت هوشمند ملی کلید ورود به دولت الکترونیک است، می گوید: به نیمی از جمعیت استان زنجان خدمات ارائه می‌دهیم. همچنین فضای نامناسبی برای نگه‌داری اسناد داریم که باید تدبیری در این خصوص اندیشیده شود.

About Author