صالحیه تالابی که آب ندارد

بی آبی، نفس های تنها تالاب مرکز کشور را به شماره انداخت.
به گزارش ساقی آذربایجان، درخشان رئیس محیط زیست شهرستان نظرآباد گفت: با خشکسالی تالاب صالحیه با دو فاجعه روبه رو هستیم، یکی زاد و ولد پرندگان که در فصل فرودین و اردیبهشت رخ می دهد که ضربه شدیدی وارد می کند و از طرفی چون تالاب مرکز کانون ریزگرد است و در صورت عدم تخصیص این ریزگرد ها مشکلات بعدی رابه دنبال خواهد داشت.
وسعت تالاب صالحیه با احتساب باتلاق‌های اطراف آن ۱۰ هزار هکتار است و آب مورد نیاز تالاب از چند رودخانه از جمله زیاران در طالقان، کردان در غربی‌ترین قسمت صالحیه، ابهر رود و خررود از سمت زنجان تامین می‌شود.
این تالاب در فصل گرما به دلیل بارش کم و نیاز کشاورزان منطقه به آب، بسیار کم‌آب و خشک می‌شود.میزان بارندگی سالانه در تالاب صالحیه به ۲۲۰ میلی متر می‌رسد.
خشکسالی تالاب صالحیه استان البرز، تهدیدی مشابه تهدید دریاچه ارومیه را به دنبال دارد که اگر خشک شود هزاران تن نمک با یک وزش باد مزارع اطراف را نابود و میلیون ها ریزگرد به ریه شهرهای اطراف تزریق خواهد شد.
زیستگاه‌های تالاب صالحیه بسیار متنوع است و عمده زیستگاه این تالاب را پرندگان تشکیل می‌دهند، در تالاب صالحیه ۱۲۰ گونه پرنده وجود دارد و همچنین این تالاب محل مهاجرت بسیاری از گونه‌های پرندگان مهاجر است.
از انواع پرندگان موجود در تالاب می‌توان به درنای خاکستری، غاز خاکستری، اردک سبز، تنجه، آنقوت، اگرت، حواصیل، فلامینگو، لک لک سیاه و پلیکان اشاره کرد.

About Author