صدای سوت قطار میانه – تبریز به زودی در ایستگاه خاوران

طرح راه آهن میانه – تبریز و ۲ خطه کردن آن از جمله طرح های ملی در حوزه توسعه زیرساخت‌های ناوگان ریلی کشور بوده که از سال ۱۳۷۹ عملیات ساخت آن برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابجایی بار در آذربایجان شرقی آغاز شده است.

این پروژه ۲۰۳ کیلومتر طول دارد و با کم کردن ۱۳۰ کیلومتر از مسیر و دسترسی قبلی، زمان سفر از تبریز به تهران که اکنون از ۱۰ تا گاهی حتی ۱۴ ساعت طول می کشد را نیز حدود ۴ تا ۵ ساعت کاهش می دهد و با تسهیل دسترسی و ترانزیت ریلی به اروپا، سالانه موجب صرفه جویی ۱.۵ میلیارد لیتر در مصرف سوخت می شود.

این پروژه از ایستگاه میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران- تبریز شروع‌ شده است و ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه – بستان آباد در ششم آذر ۱۳۹۸ به بهره‌برداری رسید تا رونق اقتصادی را برای استان و تبریز به ارمغان بیاورد؛ راه‌آهن ۲ خطه میانه- بستان‌آباد- تبریز با گذر از مسیری کوهستانی و شهرهای ترکمانچای، بستان‌آباد و باسمنج واقع در مسیر خود به ایستگاه موجود تبریز متصل می شود.

حدود ۷۰ کیلومتر از مسیر بستان آباد تا تبریز برای تکمیل این پروژه مهم ریلی در آذربایجان شرقی باقی مانده است که تکمیل و بهره برداری از این پروژه و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می انجامد.

پروژه خط آهن و ایستگاه های بستان آباد و خاوران در سفر استانی ۱۲ خرداد آیت الله رییسی به آذربایجان شرقی از اعتبار ۴۱ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه های نیمه تمام این استان بدون بهره نماند و ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات این سفر را به خود اختصاص و جذب این اعتبار، روند اجرای آن را تسریع داد.

به گفته مجریان این طرح و مدیران استانی، مسیر خط آهن ۴۴ کیلومتری ایستگاه بستان آباد تا خاوران تبریز در مراحل پایانی بوده و پایان امسال یا نهایت اوایل سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد تا همان طور که گفته شد علاوه بر کاهش حدود پنج ساعته مسافت ریلی بین تبریز تا تهران زمینه تبادل مسافر درون شهری و برون شهری جاده ای و ریلی و حتی هوایی را فراهم کند.

با توجه به سیاست های دولت سیزدهم در بخش حمل و نقل و اهتمام ویژه آن برای راه اندازی قطارهای حومه ای در جهت کاهش ترافیک جاده ای، افزایش ایمنی حمل و نقل و کاهش آمار تصادفات جاده ای، بهره برداری خط آهن میانه تا ایستگاه های ائل گلی و پایانه مسافربری تبریز که مطالعات احداث آن انجام شده است و اتصال خط آهن از طریق این ایستگاه ها به قطارشهری و حمل و نقل جاده ای، نقش اساسی در ارایه سرویس به مسافران درون شهری و برون شهری این منطقه و تسهیل تردد آن ها ایفا خواهد شد.

یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان برای روسازی خط آهن و ساخت ایستگاه های بستان آباد – خاوران هزینه شد

مجری طرح ۲ خطه کردن راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز با بیان اینکه ۱۰۰ درصد از زیرسازی ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر به عنوان فاز دوم بهره برداری این پروژه اجرا شده است، می گوید: بخش روسازی این مسیر نیز ۹۶ درصد پیشرفت دارد و هم اکنون برخی کارهای جزئی آن در حال اجراست.

حمید علی‌محمدزاده، می افزاید: تاکنون حدود یکهزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در بخش روسازی و ساخت ساختمان ایستگاه های مسیر بستان آباد تا خاوران هزینه شده در حالی که ارزش روز پروژه پنج هزار میلیارد تومان است.

وی با اشاره به تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای فاز دوم بهره برداری این پروژه از محل مصوبه سفر رییس جمهوری به استان، اظهار کرد: با توجه به تخصیص اعتبارات مورد نیاز، پیش بینی می شود خط آهن بستان آباد تا خاوران در یک ماه تا ۴۰ روز آینده به بهره برداری برسد.

با تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان برای اجرای فاز دوم بهره برداری پروژه خط آهن بستان آباد تا خاوران از محل مصوبه سفر استانی رییس جمهوری به استان، پیش بینی می شود این پروژه در یک ماه تا ۴۰ روز آینده به بهره برداری برسد.

مجری طرح ۲ خطه کردن راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز، ارزش روز پروژه خط آهن میانه تا خاوران را ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده و می گوید: قطعه خط آهن ایستگاه خاوران تا ایستگاه تبریز ۲۸ کیلومتر است که ۶ کیلومتر آن از سوی پیمانکار در حال اجرا بوده و بیش از ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

علی‌محمدزاده، ادامه داد: قطعه ۹ این مسیر نیز به طول هشت کیلومتر در شرف مناقصه بوده و با توجه به تمرکز اعتبار بر روی تکمیل خط آهن بستان آباد تا خاوران، مناقصه این قطعه به بعد از بهره برداری از این خط موکول شده است.

وی یادآور شد: کریدور(دالان و مسیر) قطعه ۱۰ این پروژه به طول ۱۵.۵ کیلومتر منتهی به ایستگاه موجود تبریز انتخاب شده و استانداری آذربایجان شرقی در شرف اخذ مجوزهای لازم و مجوز ماده ۵ است و به موازات آن برخی تشریفات سرمایه گذاری آن نیز دنبال می شود.

مجری طرح ۲ خطه کردن راه آهن میانه – بستان‌آباد – تبریز می گوید: چنانچه اخذ مجوزهای این قطعه زودتر اخذ شود، فاینانس آن نیز زودتر به نتیجه می رسد و حدود چهار سال نیاز است تا این قطعه اجرا شود.

علی محمدزاده، می افزاید: با توجه به اینکه این قطعه در محدوده کلانشهر تبریز قرار دارد، مطالعات گسترده آن و هماهنگی های لازم با استانداری، شهرداری و قطارشهری تبریز انجام شده و قرار است یک ایستگاه در ائل گلی و یک ایستگاه نیز در پایانه مسافربری تبریز احداث شود.

با احداث ایستگاه های قطار در ائل گلی و پایانه مسافربری تبریز، امکان تبادل مسافر حمل و نقل ریلی با حمل و نقل درون شهری و برون شهری جاده ای و هوایی فراهم می شود.

وی اظهار کرد: در این ایستگاه ها خط آهن تبریز – تهران به قطارشهری، فرودگاه بین المللی و حمل و نقل درون شهری و برون شهری جاده ای وصل می شود تا امکان تبادل مسافر در مسیرهای مختلف تسهیل و فراهم شود.

علی محمدزاده، با اشاره به اینکه انتخاب و جانمایی محل ایستگاه خاوران طوری است که این ایستگاه برای تبادل مسافر درون شهری به قطارشهری تبریز در این منطقه بهم متصل می شود، ادامه می دهد: در آینده نزدیک با ایجاد قطارهای حومه ای، تمام مسیرهای ریلی، جاده ای و هوایی در این شهر به هم وصل می شود.

راه‌آهن میانه – بستان آباد بعد از ۲۲ سال، امسال به ایستگاه خاوران می رسد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با بیان اینکه راه‌آهن میانه – بستان آباد بعد از ۲۲ سال، امسال به ایستگاه خاوران می رسد، می گوید: فاز نخست این پروژه از میانه تا بستان آباد قابلیت بهره‌برداری دارد و اتصال آن به خاوران مسیر ریلی تهران به تبریز را حدود پنج ساعت کاهش می دهد.

ذاکری: فاز نخست این پروژه از میانه تا بستان آباد قابلیت بهره‌برداری دارد و اتصال آن به خاوران مسیر ریلی تهران به تبریز را حدود پنج ساعت کاهش می دهد.

جبارعلی ذاکری، با بیان اینکه بهره برداری از این مسیر ریلی ظرفیت جابه‌جایی مسافر با ناوگان موجود را به ۲ برابر افزایش می‌دهد، می افزاید: برای ادامه مسیر تا ایستگاه تبریز هم گزینه نهایی انتخاب شده و به شکل تهاتر اجرا می‌شود تا از نظر مالی دچار مشکل نشود.

نواقص جزئی خط آهن بستان آباد تا ایستگاه خاوران در حال تکمیل است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی نیز گفت: در زمان کنونی مرحله اول این پروژه از میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر بصورت یک خطه بهره برداری شده و نواقص آن شامل تکمیل ایستگاه های ترکمانچای و ایمناب و عملیات تکمیلی قطعات ۱ تا ۶ و ۷ در حال اجراست.

امیر بخشی زاده، می افزاید: ۱۰۰ درصد زیرسازی این مسیر، ۸۳ درصد روسازی و حدود ۶۳ درصد ایستگاه های درجه ۲ شامل ایستگاه بستان آباد با ۸۶.۵ درصد، ترکمانچای ۲۳ درصد و تیکمه داش ۵۳ درصد اجرا شده است.

فاز ۲ این پروژه از بستان آباد تا ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر است که پیشرفت زیرسازی در این فاز برابر ۹۹.۸۲ درصد بوده و روسازی (بصورت یک خطه) مسیر و ایستگاه خاوران در حال تکمیل عملیات اجرایی است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه فاز سه این پروژه شامل قسمتی از قطعه ۸ ب ۹ و قطعه ۱۰ الف است، می گوید: این فاز نیز در حال تکمیل عملیات اجرایی است.

وی اظهار می کند: فاز ۲ این پروژه از بستان آباد تا ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر است که پیشرفت زیرسازی در این فاز برابر ۹۹.۸۲ درصد بوده و روسازی (بصورت یک خطه) مسیر و ایستگاه خاوران در حال تکمیل عملیات اجرایی است.

بخشی زاده، ادامه داد: تکمیل عملیات باقیمانده زیرسازی در قطعات ۱تا ۶ و ۷ و ۸ ب ۹ و ۱۰ الف، قطعات ۱۰ب و ج به طول ۱۵ کیلومتر، صدور مصوبات لازم، انجام مطالعات تکمیلی و تهیه نقشه های اجرایی و اسناد مناقصه در دستور کار شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل قرار دارد.

وی با بیان اینکه تکمیل روسازی و ساختمان ایستگاه های خاوران- تیکمه داش و ترکمانچای و بستان آباد نیز جزو عملیات باقی مانده در این پروژه است، یادآوری می کند: بهره برداری از این مسیر علاوه بر کاهش زمان سفر در مسیر تبریز – تهران موجب تسهیل در تردد مسافران و کاهش ترافیک جاده ای در این مسیر می شود.

بخشی زاده، با اظهار امیدواری برای بهره برداری از خط آهن ایستگاه بستان آباد – ایستگاه خاوران تا پایان امسال یا اوایل سال آینده، می افزاید: برای ادامه عملیات اجرایی این پروژه ریلی تا ایستگاه فعلی تبریز نیز مطالعات و اقدامات لازم انجام شده است و مدیران استانی به طور جدی پیگیر آن هستند.

About Author