صدای قطع درختان را در خدابنده بشنویم

عضو شورای اسلامی شهر خدابنده گفت: قطع درختان در خدابنده منطبق با توسعه پایدار نیست.
به گزارش ساقی آذربایجان مجید اصانلو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خروج کامیون‌های چوب از خدابنده و قطع درختان مثمر و بارور، اظهار کرد: چوب‌بری شغل محسوب نمی‌شود و حمایت بی‌رویه از این اشتغال مخرب در خدابنده باعث شد که در چند سال گذشته مشکلات فراوانی ایجاد و در بحث منابع‌طبیعی و محیط‌زیست چالش‌هایی ایجاد شود.
وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی‌ها منابع‌طبیعی خدابنده به شدت ضعیف شده و منابع آبی و چشمه‌ها هم که استفاده می‌شد، سطح‌شان کم شده و باغات تحت فشار هستند، ادامه داد: متاسفانه در چند سال گذشته یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید و فروش چوب در استان زنجان در شهرستان خدابنده ایجاد شده و جای سؤال است که احداث این مرکز در این شرایط با این خشکسالی با چه هدفی صورت گرفته است؟
وی با اشاره به اینکه روزانه ده‌ها کامیون چوب از منطقه ما خارج می‌شود، تصریح کرد: کارشناسان محیط نیز این هشدار را داده‌اند که این میزان برداشت چوب موجب انهدام طبیعت خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر خدابنده با اشاره به اینکه هدف ما از مطرح کردن موضوع، اقدامات قهری نیست چون برخی از درختان استفاده‌ای ندارند، افزود: باید با اقدامات فرهنگ‌سازی کاری کنیم که قطع چوب کاهش پیدا کند. وی به خشکسالی‌های متمادی در شهرستان و سخت بودن جایگزینی درخت اشاره کرد و گفت: هم عمر منابع آبی کم شده و هم دیگر نیروی انسانی پرورش دهنده وجود ندارد که کار را سخت‌تر می‌کند.
اوصانلو به شهرت شهر کرسف و سهرورد در زمینه فراوانی درخت گردو اشاره کرد و متذکر شد: این موضوع قابلیت این را داشت که بتوانیم به عنوان یک ظرفیت گردشگری از این دو شهر استفاده کنیم؛ در حالی که این روزها شاهد قطع درختان گردو و خروج آن از منطقه هستیم.
این مسئول خاطرنشان کرد: ممکن است که قطع این درختان در کوتاه مدت اثر زیادی نداشته باشد اما در دراز مدت علاوه بر قطع درخت موجب قطع منبع درآمد خانوار هم خواهد شد.

About Author