ضرورت اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته در استان کرمان

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان سید مهدی قویدل در نشست هم اندیشی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کرمان با فرمانده انتظامی استان پیرامون پیشگیری از سرقت، با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تحولات اقتصادی، افزایش روز افزون نرخ تورم و گران شدن کالا و خدمات اساسی وضعیت رفاهی و معیشتی مردم را تحت تأثیر قرار داده است، اظهار داشت: از سوی دیگر بالا بودن قیمت محصولات کشاورزی، وجود خریداران اموال مسروقه و آسان بودن فروش آنها افراد بیکار و درگیر اعتیاد را به سمت ارتکاب جرایمی مانند سرقت سوق می‌دهد.
به گزارش ساقی آذربایجان وی ادامه داد: پیشگیری مؤثر از جرم مستلزم سیاست گذاری علمی و جامعه محور و در نظر گرفتن تمامی جوانب مطالعات مقدماتی و علمی گسترده است. در همین راستا سه رویکرد مختلف در پیشگیری از وقوع جرم سرقت اعم از پیشگیری کیفری، پیشگیری جامعه مدار و پیشگیری وضعی تعریف شده است.
قویدل گفت: پیشگیری کیفری مبتنی بر بازدارندگی از طریق ساز و کارهای سلبی، قهری و کیفری است، همچنین پیشگیری جامعه مدار با مکانیسم‌های پیشگیری اجتماعی دنبال می‌شود و می کوشد تا انگیزه‌ها و علل ارتکاب جرم را از بین ببرد.
وی پیشگیری وضعی یا موقعیت مدار را از مهمترین رویکردهای نوین در پیشگیری برشمرد و تصریح کرد: مهمترین ساز و کار این روش، مداخله در طراحی و ساخت محیط فیزیکی است.
قویدل سپس به ضرورت اجرای طرح پیشگیری از سرقت پسته اشاره و تاکید کرد: این طرح در سال‌های گذشته در شهرستان‌های زرند، راور، شهربابک، رفسنجان و غیره اجرا شده و به شعار توجه به تولید داخلی و رفع موانع تولید جامه عمل پوشانده و خوشبختانه با موفقیت چشمگیر نیز مواجه شده است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: با توجه به اهمیت استراتژیک محصولات کشاورزی به ویژه پسته، گردو، خرما، مرکبات و غیره و تأثیر بسزای آن در سطوح مختلف اقتصاد، اهمیت موضوع پیشگیری از وقوع سرقت محصولات کشاورزی، اجرای این طرح را ضروری و توجیه پذیر می‌کند.
وی بیان کرد: با تعامل میان نهادی، مشارکت مردمی، همگرایی و همکاری مسئولین قضائی، اجرایی، انتظامی، امنیتی و رسانه‌ها و ضابطه‌مند کردن قراردادهای کاری، ترویج اهمیت بسیج عمومی و توجه به کار گروهی و افزایش روحیه تعاملی می‌توان علاوه بر توجه به پشتیبانی، مانع زدایی و حمایت از تولید و اقتصاد مقاومتی، به کنترل مجرمین سابقه دار و باز اجتماعی کردن آنها، کنترل خریداران اموال مسروقه و ساماندهی کارگران غیر بومی و بیگانه در استان پرداخت و از جرایم مرتبط با آن مانند تکدی گری، نزاع، حمل سلاح، اخاذی و … پیشگیری کرد.

About Author