ضرورت برنامه ریزی مدون برای برگزاری هفته فرهنگی ارومیه

رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به تصویب روز ارومیه در شورای پنجم گفت: دوم بهمن روز فرهنگی ارومیه است و نیازمند احیا مباحث مربوط به این تاریخ بسیار مهم هستیم.
حجت الاسلام محمد خلیل پور در صحن علنی شورای شهر ارومیه با تاکید بر اینکه هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه برنامه‌های مدون گرامیداشت هفته فرهنگی ارومیه اقدام شود، افزود: ارومیه تاریخش از شهرهای دیگر زیادتر است اما ظرفیت‌ها و توانمندی‌های آن شناسایی و معرفی نشده است.
وی با اشاره به تاریخ پرافتخار ارومیه یادآور شد: شهر ارومیه شش هزار سال قدمت دارد اما نتوانسته‌ایم ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی را بشناسانیم، از این رو می‌بینیم تخت جمشید ۲۵۰۰ ساله را به همه دنیا شناسانده ایم اما تخت سلیمان را نتوانسته‌ایم به هموطنان و جهانیان معرفی چندانی کنیم.
خلیل پور با اشاره به حماسه سومری گیل گمیش و آثار یافت شده از تپه تاریخی گوگ تپه ارومیه در این راستا اظهار کرد: گیل گمیش اثر ۶ هزارساله ارومیه است اما هیچ اثری از آن در شهر دیده نمی‌شود و باید در این خصوص برنامه ریزی جدی داشت. سمینار ارومیه شناسی برگزار و گیل گمیش با نام ارومیه به تمامی کشور و جهان شناسانده شود.
رئیس شورای اسلامی شهر ارومیه با اشاره به ضوابط ابلاغی بافت تاریخی یادآور شد: قوانین میراث فرهنگی باعث شده مردم تمایلی برای خرید ملک در بافت فرسوده ندارند و باید این روند اصلاح شوند.
خلیل پور بر احیا دروازه‌های شهر تأکید کرد و افزود: شورای شهر بسیار مشتاق این موضوع است و در این راستا حاضر به هرگونه مساعدتی است.

About Author