ضرورت رفع انسداد راه‌آهن جلفا و تکمیل سریع زیرساخت‌های راه‌آهن آذربایجان

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو با تاکید بر اینکه احداث کریدور شمال-جنوب چیزی از اهمیت راه آهن شمالغرب نمی کاهد، گفت: تکمیل کریدور شمال-جنوب از طریق راه آهن آستارا نباید منجر به نادیده انگاشتن راه آهن آذربایجان و جلفا شود، چرا که این راه آهن کشور را به ترکیه و اروپا متصل می کند و باید از اشتراک گذاری ظرفیت راه آهن شمال غرب با کشورهای همسایه برای توسعه استان های آذربایجان و صنعت ترازیت کشور بهره برد.
به گزارش ساقی آذربایجان “احمد علیرضا بیگی” در خصوص تکمیل محورهای ترانزیتی و لزوم استفاده از ظرفیت های عظیم راه آهن آذربایجان برای توسعه صنعت ترانزیت کشور با کشورهای همسایه، گفت: با اینکه کریدور شمال به جنوب از طریق راه آهن رشت-آستارا به سبب استفاده از ظرفیت های دریای خزر در استان گیلان اجرا شده و از طریق جمهوری آذربایجان به روسیه متصل می شود، اما نباید ویژگی ها و ظرفیت های بزرگ راه آهن شمالغرب (آذربایجان) نادیده گرفته شود.
وی افزود: تکمیل کریدور شمال-جنوب از طریق راه آهن آستارا نباید منجر به نادیده انگاشتن راه آهن آذربایجان و جلفا شود، چرا که این راه آهن کشور را به ترکیه و اروپا متصل می کند و باید از اشتراک گذاری ظرفیت راه آهن شمالغرب با کشورهای همسایه برای توسعه استان های آذربایجان و صنعت ترازیت کشور بهره برد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به انسداد چندین ساله راه آهن جلفا به علت اشغال قره باغ توسط ارمنستان، اظهار کرد: خوشبختانه مساله قره باغ دیگر حل شده است و کشورهای منطقه باید با همکاری های نزدیک محورهای ارتباطی را بازگشایی کنند و راه آهن جلفا نیز به عنوان یکی از مهمترین محورهای اتصال ریلی کشور باید در اولویت وزارت راه قرار گیرد.
بیگی خاطرنشان کرد: راه آهن جمهوری اسلامی ایران از طریق جلفا باید به راه آهن جمهوری آذربایجان متصل شده و به محورهای شمالی قفقاز و اروپا راه پیدا کند و توافقات لازم در این زمینه هم با کشورهای همسایه انجام شده و وزارت راه لازم است در این زمینه به طور جدی وارد عمل شود.
وی گفت: باید با تکمیل راه آهن میانه تا ایستگاه راه آهن تبریز، خط آهن شمالغرب کشور اقتصادی شود تا شرکت های حمل و نقل مجاب شوند نقل و انتقالات ترانزیتی خود را از طریق خطوط ریلی انجام دهند.
بیگی به لزوم بهره گیری از ظرفیت های منطقه آزاد ارس برای تکمیل زیرساخت های ترانزیتی منطقه نیز تاکید کرد و افزود: متاسفانه در این زمینه از ظرفیت های قانونی و بالقوه منطقه آزاد ارس استفاده نشده است و اگر قرار باشد در همه کارها و پروژه ها منتظر اقدام دولت بمانیم، تا سال ها باید منتظر باشیم، در حالی که ظرفیت های بیشتری از بودجه های دولتی در اختیار توسعه زیرساخت های ما قرار دارد.
وی در ادامه بیان کرد: باید بسیار بیش از این ها در ظرفیت های منطقه آزاد، بخش خصوصی و سرمایه گذاری خارجی برای توسعه زیرساخت ها و به اشتراک گذاری مزیت های استان های شمالغرب با کشورهای منطقه استفاده کرد و در این صورت علاوه بر توسعه شاخص های اقتصادی منطقه، شاهد توسعه مناسبات سیاسی و هم افزایی در امنیت منطقه ای در سایه استفاده از ظرفیت های ژئوپلیتیکی شمالغرب کشور خواهیم بود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی به ضرورت توجه به ظرفیت های ترانزیتی ترکیه نیز تاکید کرد و افزود: ما در این زمینه با کشور دوست ترکیه تفاهمنامه های متعددی امضاء کرده ایم که باید عملیاتی شوند. استفاده از ظرفیت ترانزیت ریلی و زمینی با ترکیه بخصوص بندر ترابزون یکی از بدیهی ترین موضوعاتی است که باید به سرعت توسعه پیدا کند.
بیگی به قرارداد سواپ گازی مابین جمهوری اسلامی ایران با جمهوری آذربایجان و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: این قرارداد یکی از با ارزش ترین کارهایی بود که می شد اجرا کرد و مشابه این قرارداد و بزرگتر از آن را می توانیم با بسیاری از کشورهای همسایه نیز اجرایی کنیم که در کاهش اثرات تحریم ها و افزایش امنیت منطقه ای می تواند بسیار موثر واقع شود.
وی به قرار گرفتن ایران در چهارراه ترانزیتی منطقه اشاره کرد و اظهار داشت: اتصال بنادر جنوب کشور از جمله بندرعباس با بندر ترابزون از طریق راه آهن جمهوری اسلامی ایران یک ظرفیت عظیم منطقه ای و بین المللی است که باید در دستور کار وزارت راه قرار گیرد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی توسعه صنعت ترانزیت را موجب رونق اقتصادی و امنیت افزایی منطقه ای دانست و افزود: باید ظرفیت های مختلف مناطق کشور با کشورهای همسایه به اشتراک گذاشته شود تا موجب توسعه همه جانبه، کاهش قابل توجه آثار تحریم ها و نیز امنیت افزایی منطقه ای با کشورهای همسایه گردد و به نوعی کشورهای همسایه را نسبت به امنیت و رونق اقتصادی همدیگر مسئول قرار دهد.
بیگی گفت: این استراتژی با بسیاری از کشورهای همسایه قابل اجراست و دولت باید برای این موضوع اولویت ویژه ای قائل شود. وی در ادامه به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه انرژی و صادرات آن به کشورهای منطقه نیز تاکید کرد و افزود: همین خط لوله انتقال گاز ترکیه یکی از رگ های حیاتی مناسبات اقتصادی و سیاسی ایران با ترکیه است که مشابه این پروژه باید سال ها قبل با کشورهای پاکستان و هند هم اجرایی می شد که متاسفانه با غلبه نگاه به غرب در دولت گذشته این پروژه مهم به فراموشی سپرده شد.بیگی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان است، افزود: از این نعمت خدادادی برای قدرت گرفتن کشور و رفاه مردم باید استفاده کنیم، اما متاسفانه با غلبه نگاه به غرب در دولت گذشته این ظرفیت به منصه ظهور نرسیده است و از طرفی دیگر هم واقعیت این است که دولت روسیه نیز ایران را به عنوان یک ظرفیت بالقوه و رقیب قدرتمند در حوزه صادرات انرژی قلمداد می کند و در سیاست هایی که دنبال می کند، تلاش کرده است تا ایران نتواند از این ظرفیت بسیار بزرگ خود استفاده کند.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران باید بتواند در بحث صادرات انرژی به غرب و شرق برای قدرت بخشیدن به حوزه های اقتصادی، سیاسی و امنیتی خود بهره برداری کند. بیگی در پایان گفت: دولت جدید باید با سیاستگذاری درست در حوزه صادرات انرژی و ترانزیت، بخصوص توسعه خطوط ریلی گام های عملی برای نیل به این اهداف مهم بردارد.

About Author