ضرورت صدور شناسنامه سلامت برای صادرات محصولات کشاورزی زنجان

رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان، با بیان اینکه برگشت محصولات از صدور به کشورهای خارجی، صرفا درخواست اعلام سموم بود و محصولات عاری از آلودگی بوده است، افزود: ضروری است برای صدور محصولات شناسنامه سلامت صادر شود.
به گزارش ساقی آذربایجان، در آذر ماه سال‌جاری، خبر برگشت فلفل دلمه‌ای های ایرانی از روسیه و ممنوعیت واردات این محصولات از سوی روس‌ها خبرساز شد، این مسئله منجر به گمانه زنی‌های فراوان درباره آلودگی فلفل‌های ایرانی شد.
به دنبال این اتفاق قیمت فلفل دلمه به شدت افت کرد و کشاورزان دچار خسارت‌های فراوان شدند ضمن اینکه اخبار منتشر شده در فضای مجازی نشان می‌داد؛ این فلفل‌ها روی دست تولیدکننده مانده و خوراک گوسفندان و یا توزیع آن در بین مردم جامعه باز اخباری را در پی داد.
مهدی رنگ رونا، رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان، در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در زنجان، با اشاره به موضوع برگشت برخی از محصولات صادراتی با هجمه‌های تبلیغی بسیار زیادی همراه بود ه است، گفت: این موضوع موجب آسیب به صادرات برخی از محصولات کشاورزی در مقطعی شد و با آب وتاب زیادی مطرح شد.
رنگ رونا، در باره استفاده از سموم و کود در محصولات کشاورزی، راهکارها و پیشنهاداتی در این زمینه، ادامه داد: این موضوع در حالی است که این موارد در دنیا چیز جدیدی نیست ؛ کما اینکه محصولات برخی از کشورها چون نارنگی ترکیه نیز به همان دلیل برگشت محصولات ایران از روسیه برگشت خورده بود.
به گفته رئیس اتحادیه صادر کنندگان استان زنجان، در موضوع برگشت محصولاتی چون فلفل دلمه ما طبق اعلام روسیه نوع کشت و بستر کشت باید اعلام شود تا میزان سموم و کشت و بذر مشخص و بر اساس آن سازمان قرنطینه مجوز صادر کند، این پروسه از سوی وزارت خارجه و وزارت جهاد و سازمان قرنطینه در کش و قوس بوده و اطلاع رسانی درستی صورت نگرفته بود که البته در کشور ما این سامانه وجود ندارد و می توان از همین امروز استارت آن را زد و در استان زنجان به عنوان استان پایلوت آن را اجرایی کرد.

About Author