ضرورت وجود بازار روز در شهرها

اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان/ به قلم: رسول حسینی بقانام

از نظر شهرسازی بازار روز محلی در جهت کسب موقت برای عرضه کالا بطور روزانه می باشد . بازار روز محلی است که فروشندگان هر روز صبح با پرداخت عوارض استفاده از محل تعیین شده در محدودة بازار روز مستقر و کالاهای خود را فروخته و عصر در ساعت معین محل را ترک و شهرداری پس از نظافت بازار روز، محل را روز بعد مجدداً با اخذ عوارض روزانه به فروشندگان واگذار می نماید اصولاً بازار روز محل محدودی است که محوطة آن بلوک بندی و دارای سایبان برای جلوگیری از بارندگی و یا تابش آفتاب و سرویس بهداشتی عمومی می باشد. بازار روز معمولاً محلی برای عرضة احتیاجات روزانه مردم از قبیل سبزی- صیفی و میوه جات و غیره می باشد علت واگذاری روزانة سکوهای بازار روز جلوگیری از گرانفروشی و اجحاف فروشندگان به شهروندان بوده چون متوجه هستند که کالای خود را میبایست تا عصر تمام و محل را تخلیه خواهند نمود. وجود یک و یا چند بازار روز در هر منطقه نسبت به وسعت و مرکزیت آن از ضروریات هر شهر می باشد. در شهرهای بزرگی مثل تبریز، اردبیل و ارومیه و … شهرداری های مناطق موظف به مکان یابی محل احداث میادین روز با همکاری سازمان های میادین شهرها می باشند بدیهی است تملک حداقل ۲۰۰۰ متر در هر منطقه هزینه زیادی برای شهرداری خواهد داشت ولی برای تامین نیاز شهروندان، سرمایه گذاری شهرداری که در مدت زمان آتی از محلهای درآمد پایدار شهرداری ها خواهد بود از ضروریات می باشد.
سازمانهای میادین اصولاً مدیران و اداره کنندگان میادین روز و یا میادین تره بار و خشکبار می باشند فلذا سوای میادین اصلی که جزو پروژه های کلان شهرداری هاست تامین اراضی لازم برای احداث میادین روز از وظایف شهرداری های مناطق می باشد که می بایست با همکاری تنگاتنگ سازمانهای میادین انجام یابد. وجود بازارهای روز در مناطق مختلف شهر موجب حذف سفرهای روزانه داخل شهری و کاهش ترافیک خیابانها و بخصوص مرکز شهر می گردد که در آرامش شهروندان موثر می باشد. از مزایای بازار روز وصول درآمد روزانه برای شهرداریهاست که در طول سال نیز می توانند متغیر باشد وجود بازارهای روز موجب تشویق شهروندان به پیاده روی و یا استفاده از وسایل غیرموتوری و سلامت شهروندان خواهد بود.

About Author