عامل آشفتگی بازار خودرو، دولت است

دولت اجازه نخواهد داد که خودروهای وارداتی نسبت به خودروهای داخلی باکیفیت و ارزان باشند بنابراین با تعریف هزینه‌های جانبی قیمت‌ها را افزایش‌ خواهند داد زیرا اگر ارزان‌تر باشند، مردم به سمت خودروهای وارداتی خواهند رفت.

درحالی که قرار است تا آخر هفته آینده ثبت سفارش واردات خودرو به ۴۰ هزار دستگاه برسد سخنگوی وزارت صمت گفت فروش خودرو‌های وارداتی از هفته سوم دی در بورس آغاز می‌شود.

وعده تزریق خودروهای وارداتی به کشور و تعدیل بازار فروش از ابتدای کار دولت سیزدهم برای چندین بار مطرح شد و حتی سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت در آخرین اظهارنظر خود در این رابطه تأکید کرد؛ از ماه آینده ۲۰۰ هزار خودروی وارداتی به بازار مصرف تزریق خواهد شد.

تولید خودروی داخلی جوابگوی نیاز کشور نیست

الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با واردات خودرو و نحوه قیمت گذاری آن در گفتگو با  سایت دیده‌بان ایران اظهار داشت: به طور کلی حدودا ۱۲ میلیون تقاضا برای خودرو داریم، سالانه ۲ میلیون دستگاه نیاز داخلی است در حالیکه تولید داخلی فقط ۱ میلیون دستگاه است که تولید جوابگوی نیاز نیست.

نقش دولت در آشفتگی بازار خودرو

وی با تاکید بر اینکه واردات خودرو دردی را دوا نخواهد کرد افزود: برای ممانعت از افزایش قیمت خودرو، در قانون بودجه و قانون ساماندهی صنعت خودرو پیشنهادی برای واردات دادیم البته دولت اجازه نخواهد داد که خودروهای وارداتی نسبت به خودروهای داخلی باکیفیت و ارزان باشند بنابراین با تعریف هزینه‌های جانبی قیمت‌ها را افزایش‌ خواهند داد زیرا اگر ارزان‌تر باشند، مردم به سمت خودروهای وارداتی خواهند رفت.

5698181

خودروسازان داخلی ما ورشکسته‌اند

دهقانی تصریح کرد: خودروسازان داخلی ما ورشکسته‌اند و بدهی انباشته بالایی دارند و با شرایط پیش‌آمده توانایی حرکت به سمت پلتفرم‌های جدید و به روز‌رسانی محصولات خود ندارند بنابراین باید افرادی مجوز واردات بگیرند که بتوانند زیرساخت‌های لازم را در داخل ایجاد کنند و به سمت داخلی‌سازی و تولید خودروی استاندارد، باکیفیت و به روز حرکت کرده و مراکز تولید را افزایش دهند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه به دیده بان ایران گفت: رسالت اصلی ما حمایت از تولید داخلی است زیرا اگر درهای کشور را باز کنیم تا واردات انجام شود قطعا با بیکاری و نابودی صنعت خودرو در بخش داخلی روبرو خواهیم شد.

.....87

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واردات خودرو تلنگری برای خودروسازان داخلی است  خاطر نشان کرد: وضعیت بازارخودرو خوب نیست و مردم حق دارند نسبت به این موضوع ناراضی باشند، با توجه به تقاضای بازار و تعداد مجاز و محدود واردات، میتوان گفت واردات منجر به بهبود وضعیت نشده و صرفا جنبه تعدیل‌کننده و موقت خواهد داشت.

گفتنی است؛ اخیرا سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده بود که روند رشد تولید خودرو در ماه‌های اخیر رکورد پنج ساله خود را جابه‌جا کرده و از ابتدای سال تا اواسط آذر ماه رشد ۳۸۰ درصدی تولید خودرو را داشتیم و همچنین فرآیند واردات خودرو نیز سرعت گرفته است.

About Author