عدم دسترسی چندروزه مردم به آب در برخی مناطق آذربایجان‌شرقی!

این که در یک شهر یا روستا مردم چند روز به آب دسترسی نداشته باشند قابل قبول نیست و مسؤولان با همکاری همدیگر باید در رفع مشکل مردم جدی باشند.

جبارعلی ذاکری امروز در سومین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان اظهار کرد: حضور در کنار مردم و اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف مشکلات موجود، ضمن اقناع افکار عمومی می‌تواند در ارائه راهکار برای حل آنها مفید و موثر باشد.

 وی، مشکل کم آبی برخی مناطق استان همچون تبریز و هوراند را از جمله مواردی برشمرد که باید به صورت جدی پیگیری شود و برای حل آن با تامین تجهیزات لازم و استفاده از تانکر‌های آب و البته مدیریت بهینه برای استفاده از این تجهیزات و امکانات، اقدام کرد و از مشارکت و همیاری مردم هم بهره برد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی هم به تنش آبی موجود و قطعی‌های مکرر آب در برخی شهر و روستا‌های استان اشاره کرد و گفت: سپاه عاشورا، ارتش و شرکت آب و فاضلاب استان برای تأمین آب موردنیاز این مناطق، تانکر‌هایی اختصاص داده است و با هماهنگی مدیریت بحران استان در زمان مقتضی برای آبرسانی از این تانکر‌ها استفاده می‌شود تا دست‌کم مردم تا حل کامل مشکل کم‌آبی و قطعی آب، گذران زندگی کنند.

محمدباقر هنربر، حادثه‌خیز بودن برخی مناطق استان را هم یادآور شد و افزود: در صورت بروز حوادث طبیعی احتمالی، امکان اسکان اضطراری ۲۰۰ هزار نفر در استان وجود دارد و این امکانات همراه با زیرساخت‌های لازم در شهرستان‌های تبریز، میانه، اهر، مرند، مراغه و شبستر فراهم است.

وی همچنین به‌ضرورت شناسایی ساخت‌وسازهای غیرمجاز و غیراصولی به‌خصوص در کلان‌شهر تبریز تأکید کرد و متذکر شد: این ساخت‌وسازها نه‌تنها در زمان بروز حوادث طبیعی احتمالی همچون سیل و زمین‌لرزه، در معرض خطر دوچندان قرار دارند؛ بلکه امکان امدادرسانی به آسیب‌دیدگان را هم با مشکل مواجه می‌کند و این موضوع به‌یقین در افزایش آمار مرگ‌ومیرها هم تأثیر خواهد داشت.

به گفته هنربر، ستاد مدیریت بحران استان با برگزاری مانور‌های متعدد، ایجاد خانه‌های هلال و آموزش نیرو‌های امدادی متخصص، بنا دارد در زمان بروز حوادث طبیعی احتمالی به بهترین شکل عمل کرده و در کاهش آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از این حوادث، نهایت اهتمام و تلاش خود را به کار گیرد.

در این جلسه اقدامات و برنامه‌های نشست مدیران کل بحران استانداری‌های سراسر کشور به میزبانی آذربایجان‌شرقی توسط مدیرکل مدیریت بحران استان تبیین شد همچنین مسؤولان شرکت آب منطقه‌ای و شرکت آب و فاضلاب استان از وضعیت تأمین آب شرب کلان‌شهر تبریز و سایر شهرهای دارای تنش آبی استان گزارش ارائه دادند و در مورد برآورد نیازهای دستگاه‌های اداری و خدماتی جهت پیگیری اعتبار و اسکان اضطراری محلات استان نیز بحث و تبادل نظر شد.

About Author