عرصه از خردمندان تهی شده و به دست کوتاه‌قامتان افتاده است

بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه تهران می‌گوید: متاسفانه عرصه از خردمندان تهی شده و عرصه به دست کوتاه‌قامتان افتاده است و در نتیجه در شرایطی جهان ما را در فشار شدید قرار داده، منافع بزرگ ملی و همچنین وحدت به محاق رفته است.

بیژن عبدالکریمی استاد فلسفه دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «رویداد۲۴» با اشاره به چنددستگی و فضای ملتهبی که در جامعه و میان اقشار مختلف مردم ملموس است، اظهار داشت: واقعیت تلخ چیزی جز این نیست که در دوران انحطاط تاریخی و فرهنگی هستیم. با این توضیح که این انحطاط خودش را هم در اپوزیسیون و هم در پوزیسیون نشان می‌دهد و در گفتمان انقلاب به شدت با قحط‌الرجال روبرو هستیم تا عرصه برای جولان کوتاه‌قامتان عرصه سیاسی و اجتماعی فراهم شود و در نتیجه پوزیسیون و اپوزیسیون انحطاط را بازتولید می‌کنند. به همین جهت ما در شرایطی هستیم که نمی‌توانیم مسیر را به درستی طی کنیم.

عبدالکریمی می‌گوید: هزینه‌سازی‌ها در شرایطی است که به شدت نیازمند آرامش هستیم. با این وجود هر روز عواملی آرامش ملت را به هم می‌ریزند. در برهه‌ای به بهانه مرگ مهسا امینی جامعه را به کل به هم ریخت و در زمانی که کشور به سمت آرامش نسبی می‌رفت، بحث حمله بیولوژیکی اسرائیلی‌ها به مدارس دخترانه پیش آمد و در حالی‌که خیال مردم از استرس راحت نشده است، عده‌ای تندرو دوباره مقوله حجاب را با شدت و حدت زیادی مطرح می‌کنند. در واقع عوامل خارجی و البته برخی از داخلی‌ها دست به دست هم داده اند تا مردم در این شرایط آرامش را محال بدانند و در نتیجه جامعه از مسیر اعتدال و پیشرفت خارج شود. نیرو‌های امنیتی باید دلایل این به هم ریختگی را پیگیری کنند.


 

او افزود: درباره ماهیت مسببان این شرایط نمی‌توان گفت نفوذی هستند یا اینکه سیستم دچار جهل مطلق شده است و نمی‌گذارند آرامش در کشور محقق شود. از سوی دیگر معلوم نیست، خیلی از مسئولان و دست‌درکارانی که روی موضوع‌های حساس تکیه می‌کنند، رفتارشان صادقانه است یا برای حفظ نظام و راضی نگه داشتن مقامات بالادستی دست به چنین اقدام‌هایی می‌زنند. البته خودِ مقامات بالادستی هم ممکن است، صداقت نداشته باشد. چرا که فرزندان برخی از مقام‌ها حجاب سختی ندارند. در کل باید گفت، فضای بدی شده است و متاسفانه عرصه از خردمندان تهی شده و عرصه به دست کوتاه‌قامتان افتاده است و در نتیجه در شرایطی جهان ما را در فشار شدید قرار داده، منافع بزرگ ملی و همچنین وحدت به محاق رفته است.

استاد فلسفه دانشگاه توضیح داد: در واقع احمق‌هایی هستند که شرایط را درک نمی‌کنند و مسائل حاشیه‌ای و سطحی را برابر جامعه قرار می‌دهند و در راستای مصلحت نظام سلطه و مشخصا اسرائیل قدم برمی‌دارند. کافی است نگاه کنیم که در مساًله مهسا، اتفاق مدارس دخترانه و حمله به سفارت آذربایجان بحث حجاب را مطرح می‌کنند. در واقع وقتی این‌ها را کنار هم بگذاریم به نظر می‌آید این مسائل طبیعی نیست. در واقع نیرو‌هایی فعال هستند که نمی‌خواهند ایران روی آرامش را ببیند.

عبدالکریمی در پاسخ به این سوال که «حاکمیت چه واکنشی باید به این نوع تحرکات نشان بدهد» اظهار داشت: وقتی از حاکمیت می‌گوییم، درباره یک امر یکدستی صحبت نمی‌کنیم. ما جوهرِ واحدی به نام جمهوری اسلامی نداریم و ترکیبی از نیرو‌های گوناگون مورد بحث هستند. آن چیزی که در جامعه نمود پیدا می‌کند، حقیقتِ جمهوری اسلامی نیست و نیرو‌های نادانی هم وجود دارند که نمی‌توانند فهم صحیحی از شرایط داشته باشند. به همین دلیل با خوارج‌گری به تصوری که دارند به زعم خود به کشور کمک می‌کنند در حالی‌که این نوع تحرکات شدیداً به منافع ملی ضربه می‌زند. در این میان خرد مرکزی گفتمان انقلاب درگیر مسائل بنیادی‌تری، چون حفظ تمایت ارزی و استقلال کشور است. همچنین نیرو‌های فرعی توجهی به این اصول ندارند، پس با طرح موضوع‌های غیرمهم و سطحی در این برهه حساس و تاریخی به گفتمان انقلاب و حکومت ضربه می‌زنند.

About Author