عزیمت بالگرد نبوغ به نقطه آغاز ماموریت خود در سیاره مریخ

بالگرد مریخی سازمان فضایی آمریکا (ناسا) به نام «نبوغ» برای پانزدهمین بار در مریخ پرواز کرد تا سفری را به نقطه آغاز ماموریت خود برای انجام ماموریت های آتی در مسیری جدید آغاز کند.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه علم و آموزش ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، پرواز پانزدهم بالگرد در سیاره‌ سرخ نسبتا کوتاه بود و فقط ۱۲۸ ثانیه طول کشید که علاوه بر حرکت بازگشتی، به نوعی مشابه چهاردهمین پرواز، آزمایش شرایط پروازی هم محسوب می‌ شود. فصل تابستان در مریخ فرا رسیده و با گرم‌تر و رقیق‌تر شدن هوا، پرواز بالگرد از قبل هم سخت‌تر شده است، بنابراین این ربات کوچک تلاش می‌کند با افزایش دور ملخ‌ ها همچنان توانایی پرواز را در مریخ حفظ کند.

بالگرد نبوغ در این پرواز که پیش از این، سفرهای بی‌ بازگشت خود را دنبال می‌ کرد، با طی حدود ۴۲۳ متر به نزدیکی محل فرود در پرواز رکوردشکن نهم رسید تا کم‌کم به نقطه‌ای که در ابتدا مأموریت خود را آغاز کرده بود، بازگردد. ناسا با اعلام موفقیت‌آمیز بودن پانزدهمین پرواز در مریخ در توییتر خود اعلام کرد: «نبوغ با استفاده از این فرصت، عکس‌هایی از هدف‌های علمی بالقوه تهیه کرد که به‌زودی پردازش خواهند شد.»

ماموران کنترل پرواز یک سری پروازها را در هفته های آینده برنامه ریزی می کنند تا بالگرد مریخی نبوغ را به نقطه ای که ماجراجویی خود را در نزدیکی محل فرود مریخ نورد «استقامت» آغاز کرده بود، بازگردانند.

«تدی تزانتوس»، رهبر گروه بالگرد نبوغ ناسا، پیشتر در وب‌سایت ناسا نوشته بود: « نبوغ آماده است تا سفر بازگشتی به «میدان هوایی برادران رایت» را در محل فرود Octavia E. Butler آغاز کند.»

میدان هوایی برادران رایت، همان منطقه‌ای است که ناسا پنج پرواز اول بالگرد نبوغ را در فاز «نمایش فناوری» انجام داد تا امکان پرواز در جو رقیق مریخ را بررسی کند. از آن زمان ناسا از نبوغ طی فاز «نمایش فناوری»  برای کاوش مناطق و کمک به هم‌سفر بزرگ‌تر خود، مریخ‌نورد «استقامت» استفاده کرده است.

این بالگرد به‌طور کلی جلوتر از مریخ‌نورد حرکت کرده است تا از مسیرها و صخره‌های جالبی که می‌توانند هدف علمی احتمالی پشتکار باشند، عکس‌برداری کند. مجموع مسافت پیموده شده توسط نبوغ نزدیک به ۳.۲ کیلومتر است، اما همه‌ این مسیر مستقیم نبوده و بنابراین مسیر بازگشت به نقطه‌ی آغاز مأموریت، بسیار کوتاه‌تر خواهد بود.

کاوشگر «استقامت» ناسا پس از فرود بر سطح مریخ در ماه فوریه، بالگرد نبوغ را بر سطح این سیاره سرخ پیاده کرد. این بالگرد ۸۵ میلیون دلاری اولین بالگرد ارسال شده به سیاره‌ای دیگر است و برای بررسی فناوری‌های مورد نیاز برای پرواز در سیارات دیگر طراحی شده است.

بالگرد نبوغ، ۲ دوربین به همراه دارد که اطلاعات پرواز را ثبت می‌کند. این اطلاعات توسط مریخ‌نورد استقامت نیز مشاهده می شود. این بالگرد  از چهار بال کربنی ساخته شده که به دو موتور جداگانه متصل شده‌اند و در جهت مخالف هم می ‌چرخند. سرعت چرخش موتور این بالگرد ۳۷ دور بر دقیقه می ‌رسد، در صورتی که میانگین سرعت موتور یک بالگرد معمولی روی زمین ۴۵۰ دور بر دقیقه است. همچنین این بالگرد، از صفحات خورشیدی برای شارژ باتری لیتیوم-یون و پرواز خود استفاده می کند.

کاوشگر استقامت روز پنج شنبه ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۰ (نهم مرداد ۱۳۹۹) زمین را به مقصد سیاره سرخ ترک کرد. استقامت بزرگ‌ترین و پیچیده‌ترین کاوشگری است که تاکنون به سیاره مریخ ارسال شده و قرار است یک ماموریت ۲ ساله را برای جستجوی علایم حیات و آماده سازی مقدمات برای دیدارهای آتی انسان‌ها بر سطح این سیاره سرخ رنگ انجام دهد.

About Author