علت تفاوت قیمت فروش دارو با قیمت روی جلد؟

چند روز قبل به داروخانه مراجعه کرده و با بیمه خدمات درمانی، ۳ قلم دارو خریدم و به مورد و عجیب و غریبی برخوردم. در سایت بیمه سلامت سهم بیمار را ۲۷ هزار تومان نوشته بود اما داروخانه از بنده ۱۷۳ هزار تومان دریافت کرد. وقتی اعتراض کردم، گفتند «این قیمت سایت درست نیست! اولا قیمت داروها افزایش یافته، دوما بقیه مبلغ مربوط به حق فنی هست!»

شهروند دیگری نیز می گوید: روی بسته داروی یوریناسین ۵ (سولیفناسین سوکسینات) قیمت ۴۵ هزارتومان نوشته شده اما با ماژیک بصورت دستی ۸۶ هزار تومان می نویسند و می فروشند!

پیام ها و شکایات از این دست در روزهای اخیر به تعداد قابل توجهی به تحریریه تبریزبیدار ارسال شده و موضوع را از مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پیگیری کردیم.

واردات دارو با ارز ترجیحی / قوطی دارو به روز نیست!

دکتر یوسف جوادزاده در گفتگو با تبریزبیدار در رابطه با تفاوت قیمت روی داروها با قیمت پرداختی آن می گوید: با توجه به اینکه ارز نیمایی حذف شده و داروها با ارز ترجیحی وارد می شوند، قیمت داروها تا دو، سه برابر افزایش یافته است و مراجعین می توانند قیمت صحیح داروها را از سایت «سازمان غذا و دارو» در بخش «استعلام قیمت» به صورت لحظه ای و روزانه بررسی کنند.

قیمت لحظه ای را استعلام کنید / داروخانه مقصر نیست

وی می افزاید: داروها ۲۰ الی ۳۰ قلم افزایش قیمت داشته اما کارخانه ها همان قوطی قبلی را با قیمت جدید عرضه کرده اند و داروخانه ها تقصیری ندارند. مردم اگر می خواهند از قیمت داروها مطمئن باشند می توانند وارد سایت سازمان غذا و دارو وارد شده و قیمت داروها را از آنجا استعلام کنند.

مدیر داروی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه می دهد: بازرس های ما مرتب قیمت ها را بررسی می کنند و هنگام بازرسی از داروخانه ها، فاکتورهای چند روز گذشته آنها را نیز چک‌ می کنند و اگر مغایرتی وجود داشته باشد، گزارش می دهند.

جوادزاده همچنین در مورد مغایرت قیمت دارو در سایت سلامت با قیمت پرداختی به متصدی اظهار می کند: داروخانه ها باید در نرم افزار خودشان قیمت داروها را به روزرسانی کنند و سهم بیمار در سایت سلامت هر چقدر باشد، همان را دریافت کنند. اکثر داروخانه ها این بروزرسانی را انجام داده اند ولی بازهم پیگیری می کنیم که قیمت داروخانه ها با قیمت نرم افزارها مغایرتی نداشته باشد.

وی در پایان می گوید: مردم می توانند در سایت «سازمان غذا و دارو» از قسمت «رسیدگی به شکایات» شکایت خود را ثبت کنند تا بازرس های ما پس از بررسی، نسبت به تخلف احتمالی رسیدگی کنند یا اگر دلیل توجیه کننده ای وجود داشته باشد، مردم را توجیه کنند.

About Author