عمده ترین مشکلات استان از دیدگاه دکتر فرهنگی/ پروژه های نیمه تمام و مدیریت های ضعیف

ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

پیش گفتار:
وضعیت نامناسب استان در بهره گیری از پروژه های ملی و اطلاع از میزان تحقق مصوبات سفر رئیس جمهور در کنار فضای سیاسی و اجتماعی سه ماهه اخیر کشور لزوم پاسخگویی و تنویر افکار عمومی نمایندگان استان را می طلبید. دکتر محمد حسین فرهنگی اولین نماینده ای بود که در این ارتباط به سراغش رفتیم تا افکار عمومی را بیشتر در چند وچون قضایا قرار دهیم. وی میزان تحقق اعتبارات سفر رییس جمهور را قابل قبول نمی داند و از برخی انتصاب های دولت در استان هم گلایه داشت. در ادامه ، گفتگوی اختصاصی روزنامه ساقی آذربایجان با وی از نظرتان می گذرد:

ساقی آذربایجان: همانگونه که مستحضرید، رتبه استان آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استان ها در قانون بودجه ۱۴۰۱ جایگاه مناسبی نیست. ابتدا در رابطه با چرایی این جایگاه توضیحاتی اگر دارید بشنویم و این که آیا برنامه یا طرح خاصی برای تقویت این جایگاه در لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی نمایندگان استان وجود دارد؟

فرهنگی: مشکلات در حوزه بودجه مختص استان ما نیست و این معضل یک مشکل کشوری است و برای سایر استان ها هم چنین وضعیتی صادق است. باید تاکید کنم که مشکلات تنها در حوزه بودجه های عمرانی استانی نیست و پروژه های ملی هم دچار مشکلات عدیده هستند و این موضوع چیزی نیست که کسی آن را کتمان کند. در روزهای اخیر از نمایندگان سایر استان ها به صورت پراکنده شنیده ام که میزان تحقق بودجه استانی و عمرانی سالجاری تاکنون در حد صفر است. علتش هم این است که ما مرتب با هزینه های گزاف در حوزه هزینه های جاری کشور مواجیهم. فرض کنید تورمی اتفاق می افتد، مردم احساس مشکل می کنند و دولت مجبور می شود مرتب در پرداخت حقوق ها و یارانه های مختلف تجدید نظر نماید و به صندوق های بازنشستگی کمک کند. برای تامین منابع مالی از این دست غیر از بودجه های عمرانی محل دیگری وجود ندارد.
دو دسته اعتبارات داریم، عمرانی و جاری. هر زمان که تورمی رخ می دهد هزینه های جاری برای جبران بخشی از این تورم بالا می رود و فشار آن متوجه بخش عمرانی می شود. برخی پروژه های عمرانی هم که در بعضی از شهرها اجرا می شود، عمدتا به دست شهرداری ها صورت می گیرد نه از طریق دولت. برای نمونه بودجه عمرانی دولت در پروژه های ملی برای استان ما راه آهن تبریز- میانه، آزادراه تبریز- بازرگان و انتقال آب ارس و دریاچه ارومیه می باشد که دلیل کاهش سرعت اجرای آن ها هم همین محدودیت اعتبارات است.
این را هم اضافه کنم که بودجه های عمرانی استانی بر اساس چانه زنی و رفتارهایی از این دست قابل تغییر نیست و عمدتا بر اساس یک سلسلسه قواعد و قوانین خاص از جمله میزان محرومیت لحاظ می شود. این ها بر اساس جداول تعریف شده مشخص می شود و ضرایب هر استان هم در این جداول مشخص است. اگر بودجه اختصاصی برخی از استان ها از استان ما بیشتر است به دلیل درصد بالای محرومیت این استان هاست. در برخی از شهرستانهای ما هم مناطق محروم وجود دارد اما برخی استان ها مثل استان ایلام و سیستان کلا محروم محسوب می شوند و از درصد بودجه بیشتری هم برخوردارند. مناطق نفت خیز هم همینطور. البته مشکلاتی که به جهت تحریم ها در طول این سال ها وجود داشت باعث شد تا رقم اعلامی برای آن استان ها هم به میزان پیش بینی شده محقق نشود. از این روبودجه عمرانی استانی بر اساس مداخله اشخاص قابل تغییر نیست. اما در رابطه با بودجه های دارای ردیفهای ملی، با برگزاری جلسات توجیهی و رایزنی ها تغییراتی ایجاد می شود.

ساقی آذربایجان: به کمک های دولت برای جبران تورم اشاره کردید، طرح اصلاح پرداخت یارانه نقدی که سال پیش اجرا شد از دیدگاه شما بعنوان یک نماینده مجلس موفقیت آمیز بود؟

فرهنگی: ما به دولت اجازه پرداخت یارانه نقدی را نداده بودیم، بلکه مجلس از دولت خواسته بود تا کالاهای اساسی را در قبال کالابرگ در اختیار مردم قرار دهد. در دولت قبل هم به دفعات مورد تصویب قرار گرفت، اما دولت اعتقادی به اجرای آن نداشت و به صراحت می گفت که این مصوبه را اجرا نخواهد کرد! دولت جدید هم نمی گوید که اعتقادی ندارم و اجرا نخواهم کرد، بلکه مدعی است که اجرای طرح با مشکلات و موانع زیادی همراه است. اخیرا طی نطقی که در مجلس داشتم اشاره کردم که نه شرایط فعلی ما از دوران دفاع مقدس بدتر است و نه به جهت منابع نسبت به آن دوره در مضیقه بیشتری قرار داریم! در آن دوران هم جنگ می کردیم و هم در داخل این ها تامین می شد! حتی مدیر عامل قبلی پست، معتقد بود که اگر به این نهاد ماموریتی در این ارتباط داده شود می توانیم کالاهای مورد نظر مردم را حتی در درب منازل تحویل مردم دهیم. از این رو دولت ها در این زمینه درست عمل نکرده اند، نه دولت قبلی این قانون را درست اجرا کرد و نه دولت فعلی. تا حالا که این گونه بوده است.

ساقی آذربایجان: با فیلترینگ فضای مجازی موافقید؟ و آیا این فیلترینگ ادامه دار خواهد بود؟

فرهنگی: فضای مجازی مثل هر پدیده دیگری قابل آسیب شناسی است. قطعا هیچ کس از نشر اکاذیب، توهین، تخریب و مطالب خلاف واقع حمایت نمی کند، قطعا کسی از اشاعه جرم وجنایت حمایت نمی کند، بعضا دیده شده که در سال های گذشته روش های خودکشی در این شبکه های اجتماعی آموزش داده می شود و جوانان ونوجوانان در معرض آسیب های جدی در این رابطه بودند. این گروه سنی آسیب پذیری بیشتری دارند وممکن است کوچکترین ناملایماتی نوجوان را تحت تاثیر قرار دهد و نظام مدیریتی فضای مجازی که عبارت بود از وزارت ارتباطات از پیشگیری این قبیل مسائل عاجز بود، حساب کنید در روزنامه شما اگر از مواردی که در بالا عرض کردم مطلبی نگاشته شود، از هر طرف مورد مواخذه قرار می گیرید و حتی ممکن است که مجوز نشریه را هم باطل نمایند، اما فضای مجازی از این نوع نظارتها به دور است و اقدامات به موقع و پیشگیرانه هم در این رابطه صورت نگرفته است. کم کم کار به جایی می رسد که رسما دعوت به اغتشاش و کشت وکشتار می کنند، حتی اخیرا فردی که ادعای وکالت و کار حقوقی هم داشت در شبکه های اجتماعی ظاهر شد و اذن قتل و آدم کشی داد! و استنباطش این بود که معترضین می توانند مامورین دولتی و انتظامی و امنیتی را از بین ببرند! وقتی فضا به این حد لجام گسیخته باشد قطعا هیچ نظام سیاسی در جهان اجازه فعالیت به این قبیل فضاها را نمی دهد. در خود اروپا برای یک سری موارد محدودیت هایی گذاشته شده است! بعضی مثل چین همه آن ها را قطع کرده و یک پلتفرم داخلی طراحی کرده تا در بستر آن ارتباطات صورت گیرد و یا روسیه درجریان جنگ اوکراین محدودیت هایی را برای فعالیت شبکه های اجتماعی اعمال کرد. حتی خود پیام رسانها نیز با مبانی خودشان سانسورهایی دارند و برخورد می کنند. طبیعی است که هر نظام سیاسی هم برای دفاع از موجودیت خود از این قبیل اقدامات دارد. از سوی دیگر این شبکه های اجتماعی باید نمایندگی های رسمی در کشور داشته باشند که به الزامات قانونی پاسخگو باشند. وقتی موضوعات خلاف امنیت ملی از خارج از کشور هدایت می شود و هیچ نظارت و دسترسی به آن نداریم، نهادهای مسؤول مجبور به انجام وظایف خود هستند. بعضی از آن ها هنگامی که کاربری، عکس یا مطلبی مربوط به حاج قاسم سلیمانی منتشر می کند، سریعا ورود می کنند و تا جایی که حتی پیج مربوطه را هم می بندند.
و اینها همه بیانگر آن است که ما در این موضوع کاملا بی دفاع هستیم و رهبری هم از تعبیر فضای رها شده مجازی برای این مسئله استفاده کرد، به این پدیده نباید نه به عنوان یک فرصت صد در صد سالم و یا صد در صد تهدید نگاه کرد و کلی کسب وکارهای مشروع هم در این اتفاق آسیب دیدند. اما پلتفرم های داخلی در این ایام مقداری فعال تر شدند، هر چند در این پلتفرم ها نقاط ضعف و ایرادهای جدی وجود دارد که بایستی رفع شوند. وظیفه وزارت ارتباطات هم آن است که با مرتفع کردن تهدیدات شبکه های اجتماعی خارجی و تقویت پلتفرم های داخلی فضا را به صورت بهینه مدیریت نماید.

ساقی آذربایجان: سخنان جنابعالی به عنوان نماینده استان در جریان سفر رئیس جمهور از جامعیت و عقلانیت بیشتری برخوردار بود. شخصا این سفر را چگونه ارزیابی می کنید؟ و این که آیا رقم ۲۳ همتی که در قالب این سفر به استان اختصاص یافت به چه میزان محقق شده و آیا این رقم همان رقمی است که مجلس در قالب قانون بودجه اجازه اختصاص آن را داده و یا اهدایی سفر رئیس جمهور است؟

فرهنگی: کلیات این اعتبارات به این شکل بود که حدود ۴۰ همت برای استان در نظر گرفته شده بود که ۱۷ همت آن در قالب تسهیلات بود و بقیه مبلغ یعنی همان ۲۳ همتی که اشاره کردید در قالب اعتبارات و در بازه زمانی دو ساله. در این مدت انتظار بر این بود که سرعت تحقق این اعتبار بیش از این باشد، هر چند در گام های اولیه تلاش برای تحقق این رقم مثبت بود اما تدریجا و با گذشت زمان به سمت بودجه و اوراق خزانه سوق داده شد. مستحضرید که برد اوراق خزانه هم چندان زیاد نیست. برای نمونه با اوراق خزانه نمی توان زمینی را که در مسیر پروژه قرار دارد تملک کرد و برای پیمانکاران هم مدیریت پروژه ها با اوراق بسیار سخت است از این رو که هزینه آنان نقدی است و تبدیل اوراق نیز با ریزش همراه و از سوی دیگر نقد شدن آنها زمانبر است و باعث به وجود آمدن مشکلات جدی می شود. بنا بر این آن گونه که گفته می شد و ما هم امیدوار بودیم پیش نرفت. اطلاعاتی که از سایر استان ها داریم نیز حاکی از این واقعیت است که تصمیمات خوبی اتخاذ شده ولی در مرحله عمل با وقفه بسیار همراه شده اند. استان ما نیز از این قاعده مستثنی نبود، در بدو امر قرار بود بیشتر تخصیص یابد که اگر اتفاق می افتاد نزدیک به ده برابر اعتبارات عمرانی استان در یک سال بود، منتهی بخشی از همین رقم به اوراق تبدیل شد و بخش دیگر آن هم به دلیل عدم توانایی پرداخت از سوی سازمان برنامه و بودجه کسر شد و عملا این رقم بطور کامل تخصیص نیافت. همانطورکه اشاره کردم بحث بالا رفتن هزینه های جاری نقش مهمی در عدم تحقق بودجه های تخصیص یافته دارد. در موضوع کالابرگ ها هم دولت به جهت آماده نبودن زیرساخت ها مجبور به تامین نقدی بخشی از این ارقام جبرانی شد که همین اندازه نیز به دولت فشار می آورد.

ساقی آذربایجان: با توجه به اینکه حضرتعالی در کمیسیون صنایع مجلس هم حضور دارید، روند تاسیس شرکت مس آذربایجان را چگونه می بینید؟

فرهنگی: این مورد در حال انجام است. صحبت ها براین امر استوار است که شرکت در قالب هلدینگ تشکیل یابد. در شرکت ملی مس ایران اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله شستا، تامین اجتماعی و … سهامدار هستند و برای تحقق این امر نیاز به مصوبه مجمع عمومی داشت و این مجمع هم تشکیل این شرکت به صورت هلدینگ را قبول کرده و هلدینگ هم تقریبا همان اختیارات مستقل را برای مجموعه مس آذربایجان داراست. مشکلات دیگری هم در بورس وجود داشت و چندی پیش جلسه ای را در کمیسیون صنایع با حضورمدیرعامل بورس و مدیر عامل شرکت مس برگزار کردیم و در این جلسه در رابطه با موضوعات مختلفی تصمیم گیری و بحث شد ولی آن چیزی که امر زمانبری است، تجدید ارزیابی است و بورس بر اساس همین تجدید ارزیابی تصمیم می گیرد که مقداری از مجموعه مس جدا و در اختیار هلدینگ قرار بگیرد و بر اساس وعده ای که به ما داده اند کارها پیش می رود.

ساقی آذربایجان: همانطور که واقفید تبریز همواره در حوزه های مختلف بعد از پایتخت بعنوان دومین شهر مطرح بوده است. به زعم شما آیا در این سال ها این جایگاه دچار پسرفت شده است؟

فرهنگی: خیر، قائل به این دیدگاه نیستم! بعضا هم متاسفانه از سوی همکاران و افراد کم اطلاع این گونه مسائل مطرح می شود، واقعیت ندارد. علی رغم آن که برخی استان ها از استان ما و ظرفیت صنعتی بیشتری دارند، باز بودجه های عمرانی ما همواره بیشتر از آنان بوده است و این ادعا که ما در رتبه پایین تری قرار داریم، به هیچ عنوان درست نیست!

ساقی آذربایجان: بارها در طول این یک سال و نیم گذشته مدیریت عالی استان از دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران گلایه داشته اند، آیا دخالت نمایندگان را در این فقره بخصوص تایید می کنید؟ و اینکه در طول این مدت شاهد انتصاب هایی بوده ایم که با نام و آوازه کلاشنهر تبریز و استان ما همخوانی نداشته، آیا انتصاب های دولت را در استان در مسیر اصل شایسته سالاری می بینید؟

فرهنگی: دخالت نمایندگان در عزل ونصب ها را نه تایید می کنم و نه تکذیب. تایید نمی کنم چون همه نمایندگان در عزل و نصب مدیران دخالت ندارند و تایید می کنم چون بعضی از نمایندگان استان در قضیه عزل و نصب ها درگیر بوده و دخالت آشکار دارند و این موضوع قابل نفی نیست. بعضی ها هم در ظاهر می گویند که مداخله ای ندارند اما در عمل به طور جدی فعال هستند و در عزل ونصب ها دخالت دارند و این مطلب واقعیت دارد. آن چه که به اینجانب ربط داشت مخصوصا در تعیین استاندار و یکی دو مورد دیگر به مسئولیتی برمی گشت که در مجمع نمایندگان استان داشتم. در مجمع بحث شد که آیا اصلا نمایندگان به این موضوع ورود کنند یا نه ؟ بعد از صحبت های موافقان ومخالفان موضوع به رای گذاشته شد و خودم هم رای ندادم اما اکثریت نمایندگان استان رای مثبت دادند. بنده هم با وجود نظر شخصی متفاوت مسؤولیت داشتم تا از رویکرد جمع دفاع کنم. در مجلس هم گاه سخنگوی کمیسیونی با موضوعی مخالف است ولی وقتی بنا باشد که این موضوع در صحن طرح شود، در پشت تریبون از مصوبه، دفاع می کند. گاه در برخی از موضوعات نظر مجمع را قبول نداشتم و به احترام مجمع از آن دفاع کرده ام. البته ما بعد از تصویب این جهت گیری با وزارت کشور هم رایزنی کردیم که آیا در بحث عزل و نصب مدیران خصوصا مدیریت عالی استان اظهار نظرکنیم یا نه، که وزارت کشور از این اقدام استقبال کرد. در نامه ای هم که پیشنهادهای مجمع را ارائه دادیم، تاکید کردیم که اگر وزارتخانه گزینه های دیگری هم در نظر دارد، حاضریم در مورد آنها هم اظهار نظرکنیم. در واقع سعی کردیم در چارچوبی که رهبری تاکید داشتند، عمل کنیم. ایشان فرموده بودند که دخالت نکنند اما مشاوره بدهند. از این رو هر جایی که از ما نظر مشورتی خواسته شد، نظرمان را گفتیم، اما اینکه هر نماینده به صورت انفرادی چقدر در این قبیل موارد دخالت داشته به سلایق افراد بر می گردد.
در رابطه با بخش دوم سوال که مربوط به کیفیت مدیران است باید عرض کنم که مسئولیت بیشتر به مسئولان اجرایی کشور و یا استان بر می گردد و این ها هستند که باید همکاران توانمندی انتخاب کنند.مواردی بوده که نظر مشورتی هم گرفته اند اما روال کار همچنان بر رویه سابق است. چون نخواستیم در امور اجرایی دخالت کنیم، حتی المقدور به این موضوعات ورود نمی کنیم. اما بعد نظارتی امر دیگری است. هر جا که ببینیم که تصمیم اشتباهی گرفته می شود یا سوء مدیریتی وجود دارد، می توانیم تذکر بدهیم و حتی در شرایط حاد وزیر مربوطه را استیضاح کنیم .

 

ساقی آذربایجان: نظر صریح شما به عنوان نماینده مجلس در رابطه با حوادث اخیر چیست؟

فرهنگی: من در همان روزهای اول فوت خانم امینی در قالب تذکر در صحن علنی مجلس هم گفتم که این قضیه چه قاصر و مقصر داشته باشد و چه نداشته باشد، تلخ و ناراحت کننده بود که زن جوانی این گونه جان خود را از دست بدهد و جای تاسف و تاثر داشت و حتی حضرت آقا از این واقعه به عنوان یک حادثه تلخ یاد کردند، اما این اتفاق نمی تواند دلیلی برای زیر سوال بردن شعائر و آسیب زدن به کشور باشد. موضوع باید مورد بررسی قرار بگیرد ومسئولان ذیربط نیز با خاطیان برخوردهای لازم را داشته باشند. در این رابطه و اتفاقات اخیر سه راهکار ارائه کردم که عبارت بودند از اینکه اولا کمیسیون داخلی وامورشوراهای مجلس برای اعتراضات چارچوب و طراحی خاصی صورت دهد و حتی پیشنهادی را در این رابطه نوشته و به رئیس کمیسیون دادم. بالاخره باید محل هایی برای اجتماعات و اعتراضات مردمی در نظر گرفته شود و مسیرهایی برای راهپیمایی پیش بینی شود، یعنی آن چه که در اصل ۲۷ قانون اساسی صراحتا ذکر شده است، اجرایی شود. وقتی شما تمامی راه های اعتراض را مسدود می کنید افرادی هم به خود اجازه می دهند تا به همین بهانه، در هر جایی که دلش خواست اعتراض و موضع گیری خود را انجام و آسیبهای مختلف را دهد. کمیسیون فرهنگی نیز در رابطه با رعایت شعائر دینی در مراکز دولتی اقداماتی صورت دهد و همچنین در رابطه بامقابله با اقدامات غیر قانونی خیابانی، کمیسیون امنیت ملی ورود نماید و خلاهای موجود در قوانین و نحوه برخورد با این قبیل اعتراضات را به صورت دقیق مشخص نماید و نظارت بر دستگاه های متولی امر را افزایش دهد.

ساقی آذربایجان: نظر شخصی تان در مورد عملکرد گشت ارشاد و اصل وجود این نوع گشت ها چیست؟

فرهنگی: من بارها در نطق های خود در مجلس و سایر تریبونها، اعلام کرده ام که کشور باید منطقی اداره شود. یعنی طرح های اجرایی باید به گونه ای باشد که وقتی کسی به آن نگاه کرد حکمت و فلسفه وجودی آن را تایید نماید. گشت ارشاد برای این نیست که به مردم فشار بیاورد، بلکه هدایت افراد با بهترین روش ممکن به سمت هنجارهای پذیرفته شده است. الان شما ببینید با وجود آنکه در این یکی دوماه اخیر سخت‌گیری‌های حجاب رعایت نمی شود، باز تعداد کسانی که به هنجارهای پذیرفته شده پایبند هستند، با کسانی که بر خلاف آن عمل می کنند، اصلا قابل مقایسه نیست. هر چند ممکن است آن ها در نگاه اول به چشم بیایند، اما درصد قابل توجهی نیستند و این نشان می دهد که اگر با رعایت اصول روانشناختی و جامعه شناسی با مسائل برخورد شود و رفتارهای سنجیده تری صورت گیرد، خیلی از این مشکلات قابل حل است. نباید به موضوعات صفر و صدی نگاه کرد، به این معنا که این قبیل برنامه ها کلا درست است و یا کلا غلط است، بنابراین در موضوع گشت ارشاد نفس قضیه لازم است اما در نحوه اجرا نیاز به بازنگری جدی وجود دارد.

ساقی آذربایجان: نظرتان در رابطه با بیانیه ۲۲۷ چیست وآیا آن را امضا کرده اید؟

فرهنگی: این بیانیه را که سخنگوی مجلس در همان بدو امر تکذیب کرد. بیانیه ای که به آن اشاره کردید به آن شکل ومحتوا اصلا وجود خارجی ندارد و دشمنان ما در اوج بی دقتی یادشان رفته بوده که بخشی از کسانی که در این نامه به عنوان نماینده اسمشان آمده است، اصلا در حال حاضر نماینده مجلس نیستند. مثلا در این نامه اسم آقای زاکانی، آقای خاندوزی و آقای ساداتی نژاد هم آمده در حالی که نامبردگان دیگر نماینده مجلس نیستند. ضمنا بخشی که زیاد روی آن مانور داده شد یعنی اعدام معترضان اصلا در این بیانیه ای که در مجلس خوانده شد، وجود نداشت، بیانیه ای امضا شده و در مجلس هم قرائت شده است، اما ضمن آن با ذکر موضوع اغتشاش ، مجلس از دولت خواسته شده تا برنامه ای برای حل این مسئله داشته باشد. طبیعی است که اغتشاش و اعتراض با هم اختلافات ماهوی دارند. بارها گفته ایم که با اغتشاش مخالفیم و امنیت مردم، بسیار مهم است. اما اینکه آیا باید با هر اعتراضی برخورد کرد این درست نیست.

ساقی آذربایجان: آیا در رابطه با لایحه بودجه ۱۴۰۲ و این که در ارائه قانون هفتم توسعه کشور تاخیر وجود دارد، لایحه بودجه سال بعد چگونه بسته خواهد شد؟

فرهنگی: بودجه ۱۴۰۲ که فعلا به مجلس نیامده و اخیرا مجلس طرحی را تصویب کرد تا روند بررسی لایحه بودجه دومرحله ای باشد. مرحله اول برای بررسی احکام باشد، و مرحله دیگر به جداول و ردیفها اختصاص یابد. به دلیل نبود زمان کافی عموما به ردیف ها وجداول پرداخت نمی شود و عمدتا بیشتر زمان بررسی ما به بررسی احکام صرف می شود.
مطلب دیگری که در این رابطه وجود دارد، آن است که با قانون هفتم توسعه چه باید کرد؟ چون اگر برنامه هفتم بیاید، دیگر فرصتی برای بررسی بودجه وجود نخواهد داشت. یک نظر این است که بودجه سه ماهه ای در اختیار دولت قرار بگیرد تا در این فرصت لایحه بودجه هم مورد بررسی و تایید نهایی قرار بگیرد. نظر دوم که بیشتر با آن موافقم عبارت است از این که همانگونه که امسال برنامه ششم را تمدید کردیم، برای سال بعد هم تمدید کنیم، بودجه را در وقت معین رسیدگی کنیم و در طول سال با فراغ بال بیشتری برنامه هفتم توسعه مورد بررسی قرار گیرد.

ساقی آذربایجان: مشکلاتی که دکتر فرهنگی به زعم خود آن ها را به عنوان چالش های موجود در سطح استان می داند که در این راستا باید قدم برداشت، چیست؟

فرهنگی: عمده ترین مشکلات استان ما پروژه های نیمه تمام است که در سفر رئیس جمهور به بخشی از آن ها اشاره شد. علاوه بر این همانطورکه شما هم در سوالهای قبلی اشاره کردید، موضوع مهم دیگر، تقویت مدیریت ها در استان است زیرا که با مدیریت های ضعیف امکان انجام کارهای بزرگ وجود ندارد.

ساقی آذربایجان: به عنوان سوال آخر نظرتان راجع به روزنامه ساقی آذربایجان چیست؟

فرهنگی: روزنامه ساقی آذربایجان دارای گرایش سیاسی خاص خود است، صرف نظر از این گرایش که شاید چندان با آن همراه نباشم، به لحاظ نظم و ترتیب و انتشار از جراید منظم وموفق استان است و پاسخگوی مخاطبان خود می باشد و حتی انتشار مجازی آن وسیع تر از انتشار چاپی و کاغذی آن شده که از ابتکارات و نقاط حسن آن به شمار می رود. شاید کمتر روزنامه ای باشد که در دومحور چاپی و مجازی به این صورت فعالانه حضور داشته باشد. آروزمندم تا در رسالت مطبوعاتی که دارند، موفق عمل نمایند.

* ممنون که در این گفتگو شرکت کردید.

About Author