عوامل اثرگذار کنترل اجتماعی در پیشگیری و درمان اعتیاد

معاون ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به عوامل اثرگذار کنترل اجتماعی در پیشگیری و درمان اعتیاد گفت: وابستگی به مواد به عنوان یکی از چهار بحران اجتماعی است که آزادی فرد را محدود کرده است.
محمد جمالو روز چهارشنبه در چهارمین کنگره آنلاین بین المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران به مناسبت روزهای ملی و جهانی مددکاری اجتماعی با موضوع مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی درباره اهمیت ادغام اجتماعی در بهبود و بازتوانی سو مصرف کنندگان مواد مخدر افزود: تا نگاهی خارج از چارچوب به اهمیت بازگشت معتادان بهبود یافته به فعالیت‌های اجتماعی نداشته باشیم، اهمیت آن دیده نمی‌شود.
وی اظهار داشت: باید علل و عوامل بروز اعتیاد را از منظر جامعه شناسی مورد توجه قرار دهیم و می‌توان گفت که حلقه مفقوده فرایند درمان و بازتوانی افراد معتاد به مواد و بازگشت به فعالیت‌های اجتماعی نیازمند یک پدیده جامعه شناختی است که در ستاد مبازره با مواد مخدر به آن پرداخته ایم.
وی گفت: اگر مصرف مواد را به عنوان یک ناهنجاری بزرگ از منظر کنترل اجتماعی بررسی کنیم، هرچقدر پیوند دهنده‌های فرد به اجتماع ضعیف‌تر شود، فرد با مشکلات فراوان‌تری روبرو خواهد شد که عواملی مانند پیوست و وابستگی به دیگران، تعهد اجتماعی و کسب وضعیت اقتصادی مناسب و همچنین عامل باور در بازگشت فرد به جامعه بسیار اثرگذار هستند.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: برای حوزه آسیب کلان مبارزه با مواد مخدر از گذشته ستادی در حال فعالیت است که توجه خاص به آن می‌تواند منجر به موفقیت‌های بزرگی در این حوزه باشد.
جمالو تصریح کرد: در فرایند درمانی آسیب دیدگان اعتیاد به دنبال غربالگری هوشمند هستیم و طبقه بندی مناسبی برای افراد معتاد نیازمند ساماندهی در نظر بگیریم و توجه ویژه به حوزه‌های مددکاری در طرح‌های حوزه مبارزه با مواد مخدر در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: وظیفه اصلی ما این است که باید به حوزه پیشگیری توجه ویژه ای داشته باشیم که در شعار یاریگر هم باشیم در مبارزه با مواد مخدر به این نکته پرداخته شده است.
این مقام مسئول افزود: طرح یاریگران زندگی که از سال ۱۳۹۷ در حال اجراست به دنبال استفاده بهتر از ظرفیت‌های اجتماعی در حوزه پیشگیری از مواد مخدر است.
وی در ادامه گفت: باید فرایند جدید در پیشگیری از اعتیاد مدنظر باشد که طرح یاریگران زندگی در این راستا نقش اثربخشی را ایفا کرده است که در این طرح بازیگران و افراد مشهور در جامعه به عنوان سفیران این حضور دارند و البته در این طرح همچنان به دنبال ظرفیت سازی هستیم.
وی اضافه کرد: به دنبال این هستیم که شبکه ای از ظرفیت‌های اجتماعی ایجاد کنیم تا اهداف موردنظر در حوزه مبارزه و پیشگیری از اعتیاد را پیگیری کرده باشیم.

About Author