فرار بر قرار/ پرسش گریزی ، آفت مدیریت در آذربایجان شرقی !

ساقی آذربایجان/ به قلم: مسعود برزگرجلالی

رسانه های جمعی و مطبوعات بعنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولان همواره نقش مهم و موثری در تقویت ارتباطات اجتماعی و در نتیجه بهبود امور عمومی ایفا کرده اند. از سوی دیگر هر چه برکثرت زندگی شهری و پیچیدگی های این نوع همزیستی اجتماعی افزوده می شود ضرورت توسعه فعالیت گروه های مردم نهاد در حوزه های فرهنگی بیش از پیش احساس می شود.
در این بین مطبوعات محلی بعنوان آشنا ترین و دسترس ترین ابزارهای ارتباطی می توانند با بیان مسائل ومشکلات مردم و نیز ارائه عملکرد مسئولان محلی در مسیرخدمت به مردم، درایجاد استحکام ارتباط میان آحاد مختلف جامعه نقشی ارزنده ایفا نمایند.
بررسی عملکرد مسئولان محلی استان آذربایجان شرقی درسالهای اخیر نشان می دهد ارتباط میان مردم و مسئولان در این استان درحوزه مطبوعات تقریباً قطع بوده وگویا تمایل عمومی در میان مدیران استان برای ایجاد ارتباط دائمی وموثر با مطبوعات محلی از بین رفته است. این موضوع چند سال قبل در جلسه هم اندیشی مدیران مسئول مطبوعات استان با استاندار وقت آذربایجان شرقی مطرح و درخواست گردید تا از سوی ایشان تاکید لازم برای مجاب نمودن مدیران به پاسخگویی در قبال رسانه های جمعی و مطبوعات محلی انجام شود که ایشان نیز ظاهراً نسبت به این موضوع واکنش نشان داده و از مدیران استان خواستند تا نسبت به مسائلی که در مطبوعات محلی مطرح می گردد پاسخ های کارشناسی و منطقی جهت تنویر افکار عمومی ارائه شود اما…
اما بررسی نشریان محلی نشان می دهد که مدیران به ندرت نسبت به مسائل مطرح شده در مطبوعات که از سوی مردم یا کارشناسان بصورت مقاله یا مصاحبه یا تلفن و نامه ارائه شده است، پاسخ داده اند. به عنوان مثال از میان ده ها مشکل مطرح شده در روزنامه ساقی آذربایجان شاید به تعداد انگشتان یک دست از سوی مسئولین پاسخ داده شده و اکثر قریب به اتفاق این موارد بدون پاسخ مانده و نوعی بی توجهی به درخواست مردم احساس و استنباط می شود. نیز عدم تمایل و بی رغبتی مدیران نسبت به انعکاس عملکرد خویش در مطبوعات به منظور اطلاع مردم از خدمات انجام شده از جمله موارد دیگر قطع ارتباط مطبوعاتی مسئولان با مردم می باشد درحالی که سالانه صدها میلیون تومان برای چاپ کتابهای نفیس و عمدتاً تبلیغاتی و نه اطلاع رسانی از سوی دستگاهها هزینه می شود که بیش از آنکه مخاطب این کتابها، قاطبه مردم باشند، مدیران فرا دست مسئولان محلی می باشند و بس!
همچنین بی اطلاعی برخی از مسئولین روابط عمومی ادارات و کارخانجات از اصول و روش های ارتباط جمعی و نا آشنایی آنان با الفبای روابط عمومی از جمله دلایل دیگر عدم ارتباط میان مردم ومسئولان در مطبوعات است. به هر حال آنچه واضح و مبرهن است اینکه ارتباط میان مدیران استان با مطبوعات محلی آذربایجان شرقی قطع بوده و عزمی جدی می طلبد تا این قطع ارتباط مرتفع گردد و مسئولان محلی خود را موظف به پاسخ گویی به تمام مطالب مطرح شده از سوی مردم در رسانه های جمعی بدانند و تلاش شود تا پل تخریب شده ارتباطی فی ما بین ترمیم گردد.
یقینا وجود ارتباطی منطقی ، صمیمی و آگاهی بخش میان مردم و مسئولان به نحو چشمگیری می تواند علاوه از افزایش میزان امید به آینده درمردم و تقویت انگیزه برای پیگیری بهبود امور، از زمینه سازی بروز تنش های اجتماعی جلوگیری نماید و حسّ وطن دوستی را در میان آحاد ملت تقویت نماید که پیشنهاد می شود مدیرت محترم ارشد استان و جایگاه های نظارتی نسبت به تبیین ضرروت پاسخگویی مدیران نسبت به مسائلی که در رسانه های جمعی و مطبوعات محلی مطرح می گردد اقدام نمایند و از پرسش گریزی برخی مسئولان جلوگیری گردد آنهایی که از عبارت تکراری ” سیاه نمایی نکنید ” در مواجهه با سئوالات افکار عمومی استفاده می کنند و بر همین اساس فرار را بر قرار ترجیح می دهند./

About Author