فرش نفیس جام جهانی غریب در وطن!

به گزارش ساقی آذربایجان، خالق اثر نفیس “فرش جام جهانی قطر” با انتقاد از عدم همکاری مسوولان شهری، استانی و کشوری در معرفی و رونمایی از این اثر نفیس همزمان با افتتاح رقابت های جام جهانی قطر، خواستار حمایت عملی و موثرمرکز ملی فرش ایران از این اثر هنری شد.
“جلالی” در گفت و گو با ساقی آذربایجان، با اعلام این که مسوولان مرکز ملی فرش ایران، هیچ گونه همکاری در راستای صدور معرفی نامه و حمایت های بالادستی برای حضور و رونمایی فرش جام جهانی تاکنون نداشته اند افزود: علی رغم دریافت تاییدیه های تخصصی و فنی این اثر از اتحادیه فرش تبریز و تایید کارشناسان متعدد، مرکز ملی فرش ایران از ارایه معرفی نامه و تاییدیه برای این فرش نفیس جهت حضور در کشور قطر در ایام رقابت های جام جهانی و رونمایی از آن خودداری و استنکاف می کند.
وی گفت: بسیاری از بافندگان و تولیدکنندگان فرش کشور به ویژه تبریز، با هزاران مشکل و مشقت فرش های بسیار ذی قیمتی تولید می کنند بدون این که حمایتی از آنان صورت گیرد و در این میان، متاسفانه مرکز ملی فرش ایران هم، در بسیاری مواقع، تولیدات فرش داخلی را تایید نمی کند، درحالی که این قبیل حمایت ها و تسهیل گری های بالادستی، وظیفه ذاتی این مرکز به شمار می رود.
خالق فرش نفیس جام جهانی در ادامه با اشاره به مشخصات و مختصات این اثر فاخر و منحصر به فرد خاطرنشان کرد: این اثر نفیس با برند معروف “جلالی” و با سرمایه گذاری شخصی آقای “لامعی” و با هدف رونمایی در رقابت های جام جهانی قطر بافته شده و پیش از این و برای جام جهانی روسیه نیز فرشی مشابه با مختصات و ویژگی های دیگر نیز از سوی این مجموعه تولید و عرضه شده بود.
جلالی در ادامه با اشاره به ویژگی ها و رویکردهای تولیدات هنری برند جلالی در دهه های اخیر نیز گفت: تولید آثار و فرش هایی با موضوعات تاریخی، فرهنگی و ادبی رویکرد کلی ما در بافت فرش های نفیس است که عمدتا کلکسیون دارهای ایران و جهان مشتری این فرش ها هستند، به طوری که ۸۰ درصد تولیدات هنری ما در حوزه فرش و تابلوفرش، به خارج از کشور صادر یا به مجموعه داران خاص فروخته می شود و کم تر نمونه ای از این آثار را در بازار تبریز می توان یافت.
این هنرمند برجسته صنعت فرش در بخش دیگری از این گفت و گو به ابعاد و مشخصات فنی فرش جام جهانی قطر اشاره و تصریح کرد: این اثر هنری، در مدت دو سال و در ابعاد ۲ متر در یک و نیم متر توسط برادران لامعی بافته شده و در آن، لوگو، توپ ها و شعارهای ادوار جام جهانی از ۱۹۳۰ تاکنون به تصویر کشیده شده است.
وی افزود: علاوه بر این، اطلاعات و نمادهای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر به همراه دیگر اطلاعات مربوط به این تورنمنت بزرگ بین المللی درج گردیده است.
جلالی در ادامه گفت: بالغ بر دو میلیون گره ترکی در تار و پود این فرش نفیس به کار رفته و مراحل طراحی، رنگرزی، تولید و آماده سازی آن بدون حمایت یا سفارش نهاد یا سازمانی خاص دنبال شده است.
وی با انتقاد از بی توجهی مسوولان استانی و شهری به این اثر هنری خاص گفت: مراجعات متعددی به برخی نهادها و سازمان نظیر شهرداری، موزه فوتبال و دیگر نهادها داشته ایم اما نتیجه ای نگرفته ایم.
این هنرمند برجسته همچنین گفت: اگر مسوولان حمایت کنند، دلمان می خواهد همزمان با جام جهانی این فرش را در قطر رونمایی کنیم و قدرت و هنر و دیرینگی فرش ایرانی را به رخ جهانیان بکشانیم، این تنها هدف ما به شمار می رود.
وی در عین حال خاطرنشان کرد: دولت و مسوولان باید از این قبیل آثار هنری فاخر و جهانی حمایت کنند نه این که سنگ اندازی کرده و باعث دلسردی هنرمندان صنعت فرش شودند؛ چراکه در صورت حمایت از هنر و صنعت فرش، امکان ارزآوری برای کشور از این طریق فراهم خواهد شد و علاوه بر آن، اشتغال پایدار، گردش مالی مناسب و انگیزه تولید در این بخش نیز افزایش یابد.
جلالی در خاتمه افزود: از آن روزی می ترسیم که به مرور زمان، کارآفرینان حوزه فرش و قالی، به دلیل عدم حمایت، ورشکسته شده و تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند.

گفتگو: وحید خدادادی

About Author