فرصت کشت فراسرزمینی در جمهوری آذربایجان را نباید از دست داد

استاندار اردبیل گفت: فرصت به وجود آمده در کشت فراسرزمینی در جمهوری آذربایجان را نباید به راحتی از دست داد.
به گزارش ساقی آذربایجان اکبر بهنام‌جو در دیدار با معاون وزیر جهاد کشاورزی در استانداری اردبیل اظهار کرد: بازار خوبی در آذربایجان، آسیای میانه و روسیه برای عرضه محصولات کشاورزی فراهم شده که تجار و بازرگانان و فعالان بخش کشاورزی نباید فرصت به دست آمده را در توسعه صادرات و کشت فراسرزمینی از دست بدهند.
وی تصریح کرد: با عملیاتی شدن این طرح‌ها نه تنها منبع درآمدی برای سرمایه‌گذاران به وجود می‌آید بلکه بخش کشاورزی تحول پیدا کرده و ما به راحتی می‌توانیم نیاز کشورهای هدف را نیز تأمین کنیم.
استاندار اردبیل به بالا بودن قیمت میوه در بازار و دغدغه‌های مردم در این زمینه اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه اکثر شهروندان در تأمین مایحتاج ضروری گرفتار مشکلات و دغدغه‌هایی هستند، اولویت آنها خرید میوه نمی‌باشد که برای کاهش قیمت میوه در بازار بهتر است هزینه تمام شده تولید محصول را در این بخش پایین بیاوریم تا به تبع آن قیمت‌ها تعدیل و امکان خرید برای اقشار مختلف مردم فراهم آید.
بهنام‌جو افزود: در استان اردبیل طرح‌های خوبی در حوزه کشاورزی نظیر پایاب سد گیوی و همچنین پایاب سد خداآفرین در حال اجراست که با تکمیل و بهره‌برداری از این طرح‌ها امکان کشت متنوع به ویژه توسعه باغات وجود دارد.
وی به راه‌اندازی کارخانه تولید دارو در استان اشاره کرد و ادامه داد: یکی از نیازمندی‌های این کارخانه گیاهان دارویی است که کشت آن در منطقه رونق گرفته و امیدواریم با تکمیل زنجیره کشت، تولید و عرضه آن بتوانیم در این بخش موفق عمل کنیم.
بهنام‌جو در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: امیدواریم دولت با خرید تضمینی گیاهان دارویی و سایر محصولات مرتبط به کمک کشاورزان بیاید تا تحولی را در این حوزه شاهد باشیم.
وی به توسعه جهشی صنایع تبدیلی در استان اشاره کرد و ادامه داد:‌ ظرفیت صنایع تبدیلی استان از ۴۵۰ هزار تن به بیش از دو میلیون تن افزایش یافته و انتظار می‌رود در بخش محصولات سردرختی این ظرفیت همچنان ارتقا یابد.
بهنام‌جو تأمین سرمایه‌ در گردش این واحدها را با همت بانک‌های عامل یادآور شد و اضافه کرد: در بخش سردخانه‌ نیز ظرفیت ۷۰ هزار تنی قبلی در استان به بیش از ۲۲۰ هزار تن افزایش یافته و توسعه سردخانه‌ها تا ۲۵۰ هزار تن نیز در حال اجراست.
وی یکی از مؤلفه‌های اصلی در حمایت از تولیدکنندگان بخش کشاورزی را صادرات محصولات به کشورهای مختلف بیان کرد و گفت: در کنار ارتباط ویژه با کشورهای همسایه بهتر است رایزن‌های اقتصادی و کشاورزی در کشورهای دیگر فعال شده تا طرح‌های توسعه‌ای در این بخش با همکاری تجار به سرانجام برسد.
بهنام‌جو به توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در استان و ضرورت ایجاد زیرساخت‌ها در این شهرک‌ها نیز اشاره کرد و افزود: با توجه به هزینه تمام شده راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی باید بانک‌های عامل منابع اختصاص یافته در این حوزه را افزایش دهند.
استاندار اردبیل با قدردانی از مدیریت بانک کشاورزی در پرداخت تسهیلات برای سرمایه‌گذاران شهرک‌های گلخانه‌ای تصریح کرد: در سال گذشته ۳۲.۵ هکتار و امسال نیز قرار است به ۸۰ هکتار طرح توسعه گلخانه‌ها تسهیلات و منابع اختصاص یابد که انتظار می‌رود نارسایی‌ها و مشکلات در این بخش به سرعت از بین برود.

About Author