فعالان اقتصادی ایران باید غواصی بلد باشند

حسین حاتمی صبح امروز در جمع فعالان اقتصادی و بازرگانان آذربایجان‌شرقی و تورلیدرهای فعال گردشگری در مسکو اظهار کرد: فدراسیون روسیه به منزله اقیانوسی برای اقتصاد در حال رشد ایران می‌تواند نقش ایفا کند به شرطی که فعالان اقتصادی ما غواصی بلد باشند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس گفت: مجلس آماده کمک به تسهیل تجاری ایران با فدراسیون روسیه هست و در این خصوص موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا که در اردیبهشت ۱۳۹۷ در آستانه پایتخت قزاقستان امضاء شده است، برای انعقاد قرارداد دائمی در مجالس کشورهای عضو در حال گذراندن تشریفات قانونی است و ما در مجلس آمادگی تسریع در تصویب نهایی را  داریم.

عضو ناظر مجلس در اتاق گفت‌وگوی دولت با بخش خصوصی با بیان اینکه اتاق‌های بازرگانی محدودیت‌های دولت‌ها را ندارند و می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، افزود: استان آذربایجانشرقی با مدیریت خوب جناب آقای خرّم استاندار تلاشگر استان، بحث امور بین‌الملل تجارت را خوب آغاز کرده است و افق‌های جدیدی برای فعالان و تجار شمال‌غرب گشوده شده است.

حاتمی ادامه داد: ظرفیت استان آذربایجان‌شرقی و شمال‌غرب کشور با محوریت تبریز با جمهوری‌های فدراتیو روسیه همخوانی دارد و به خصوص ظرفیت ۱۰ درصدی جامعه مسلمانان روسیه فصل مشترک این فعالیت‌ها می‌تواند باشد.

دبیر و عضو هیأت رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای جلالی سفیر ایران در فدراسیون روسیه به لحاظ چندین دوره نمایندگی مجلس و ارتباط خوب با بدنه حاکمیت می‌تواند حجم مبادلات تجاری ایران را از حجم فعلی یعنی از رقم ۴۷۰۰ میلیون دلار افزایش دهد، افزود: نقش اتاق‌های بازرگانی در این خصوص تعیین‌کننده است و اتاق بازرگانی استان آذربایجان‌شرقی به عنوان هاب شمال‌غرب ایران و پیشینه تجارت با روسیه و قفقاز پشتوانه این تئوری می‌باشد.

حاتمی، وجود منطقه آزاد ارس به عنوان پیشران اقتصادی استان و دارا بودن صنایع متنوع و ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی را یکی دیگر از ظرفیت‌های موجود عنوان کرد و  یادآور شد: صنعت توریسم و امکان تبادل گردشگر را از جمله نکاتی است که با تعریف زیرساخت و تامین خطوط پروازی مستقیم امکان‌پذیر و به تعمیق دیپلماسی عمومی و تبادل فرهنگی و اقتصادی هر دو طرف کمک خواهد کرد.

About Author