فعالیت مس سونگون در جنگل‌های ارسباران بدون مجوز و غیرقانونی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی گفت: مجوزی برای فعالیت معادن در جنگل‌های ارسباران صادر نشده است و با خاطیان برخورد می‌شود.
رحیم مهردادی افزود: معتقدیم در حفاظت از منابع طبیعی پیشگیری بهتر از مقابله است برای همین منظور ۲۵۰ هزار رأس نهال طی سال ۱۴۰۰ در سطح استان توزیع می‌شود.
وی با بیان اینکه فرهنگ منابع طبیعی وظیفه منابع طبیعی در حوزه‌هایی چون حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری بسیار سنگین است، افزود: مبحث حفظ آب و خاک تحت عنوان آبخیزداری نیز به آن اضافه شده و همین تعدد وظایف، بسیاری از حوزه‌های فعالیت این مجموعه را حاکمیتی و سلبی کرده که البته در کنار آن اقدامات ایجابی و خدماتی چون تثبیت خاک، ذخیره نزولات آسمانی و جلوگیری از خسارت روان آب‌ها با ایجاد سازه‌های لازم در مناطقی همچون شرق تبریز نیز انجام می‌شود.
مهردادی در خصوص فعالیت مس سونگون در جنگل‌های ارسباران گفت: حتی یک متر مجوز فعالیت به این معدن در جنگل‌های ارسباران داده نشده است ولی از گذشته بابت تخریب‌هایی که داشتند مبلغ ۷۶ میلیارد تومان به حساب خزانه کشور واریز شده است.
وی سپس گفت: چهار هزار و ۲۰۰ پرونده تخلف در حوزه منابع طبیعی استان جاری و در حال رسیدگی است و سه هزار پرونده نیز تعیین تکلیف شده که از این طریق در ۱۰ ماهه امسال ۶۸۱ هکتار به مبلغ ۱۲۴ میلیارد تومان به انفال و دولت بازگشته است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی ۴.۵۶ میلیون هکتار مساحت دارد که ۶۰ درصد یعنی ۲.۷۳ میلیون هکتار از آن جز اراضی ملی و منابع طبیعی است، ادامه داد: طرح کاداستر در هفت شهرستان استان به صورت کامل به پایان رسیده است.
مهردادی آفرودسواری را چالش جدی در جنگل‌های استان ذکر کرد و گفت: مخالف حضور گردشگر در جنگل‌ها و منابع طبیعی نیستیم ولی متأسفانه شاهد تخریب طبیعت توسط آفرودسوارها هستیم.
وی در خصوص احداث پایگاه اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران نیز گفت: ریالی برای این منظور نه از اعتبارات استانی و نه از اعتبارات کشوری اختصاص نیافته است.
مهردادی افزود: البته تلاش می‌کنیم باند فرود و حوضچه آبگیر در جنگل‌های ارسباران ایجاد و احداث شود./ مهر

About Author