لایحه «عفاف و حجاب» محرمانه «تصویب» می‌شود!

در نشست امروز مجلس شورای اسلامی پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مجلس برای بررسی لایحه «عفاف و حجاب» طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به بحث گذاشت و با رای اکثریت ۱۷۵ نفر این پیشنهاد را «قبول» کرد. با تصویب این پیشنهاد، لایحه «عفاف و حجاب» در کمیسیون مشترک بررسی، تصویب و بدون رای‌گیری در مجلس شورای اسلامی، مستقیم به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

در جریان بررسی این پیشنهاد یکی از طراحان رسما اعلام کرد که اگر این لایحه در صحن علنی مجلس بررسی شود با توجه به ثبت «بیش از ۱۶۰۰ اصلاحیه» توسط ۵۹ نماینده به معنای «عدم تصویب» لایحه است و با این توجیه تصویب لایحه در کمیسیون را راه‌حل مناسبی برای تصویب «فوری» آن دانست!
غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: اگر لایحه حجاب و عفاف در صحن مجلس مطرح می‌شد، نظرات روشن می‌شد، اما این افراد نخواستند نظرات مشخص شود. مواردی که برای مجلس یازدهم پرهزینه بودند مانند طرح صیانت از فضای مجازی اصل هشتادوپنجی شد. حتی خود اینها هم می‌دانند که لایحه عفاف و حجاب اشکال دارد، اما در عین حال نمی‌توانند بگویند ما این لایحه را قبول نداریم و رای هم نمی‌دهیم. بنابراین به نحوی از زیر آن در می‌روند. لایحه عفاف و حجاب اشکالات زیادی دارد و با قانون اساسی منطبق نیست. همچنین تداخلی که با قوانین مختلف در حوزه‌های متفاوت خصوصا در مباحث اقتصادی و کسب‌و‌کارها دارد. به همین دلیل پیش‌بینی من این بود که حداقل در برخی از موارد شورای نگهبان اشکال می‌گرفت چون این اشکالات خیلی روشن بود. لایحه عفاف و حجاب یکسری هزینه‌هایی را به بخش خصوصی تحمیل می‌کند. در ۷۰ ماده لایحه حجاب و عفاف تمام فروشگاه‌ها و اماکن عمومی دولتی و بخش خصوصی باید مجهز به دوربین شوند.
در مجازات‌های لایحه عفاف و حجاب آمده چنانچه در فضای کسب‌و‌کار و در مغازه‌ای کسی قانون عفاف و حجاب را زیر پا گذاشت؛ علاوه بر اینکه فردی که این جرم را مرتکب شده مجازات می‌شود، صاحب کسب و پیشه هم مجازات می‌شود و مجازات او ۲ تا ۶ ماه درآمد آن مجموعه کسب‌و‌کار است. یعنی تصور کنید در مغازه‌ای که سالی دو بار یک مشتری خلاف قانون عفاف و حجاب را انجام دهد، درآمد سالانه آن مغازه صفر می‌شود! این قانون کسب‌و‌کارها را مختل می‌کند و دچار ضرر و زیان و خسارت می‌کند. همچنین برخی از مواد لایحه عفاف و حجاب از نظر مبنایی ایراد و اشکال دارد. از سوی دیگر برخی از مواد این لایحه قابلیت اجرا ندارد و در برخی دیگر مجازات‌ها هیچ تناسبی با جرم‌هایی که مشخص کردند، ندارد. برای مثال در مورد دانش‌آموزان گفته دختر ۱۰ ساله‌ای در مدرسه این قانون را زیر پا بگذارد مدیر مدرسه باید آن فرد را تحویل کلانتری بدهد! یعنی دختر ۱۰ ساله‌ات را به مدرسه می‌بری و شب باید او را از کلانتری بیاوری! این چه قانونی است و پشتوانه این قانون چیست و این قانون محصول فکری چه کسانی است؟ حتی از بعد شرعی هم لایحه عفاف و حجاب در بسیاری از موارد اشکالات اساسی و مبنایی دارد و نتیجه این لایحه چیزی جز عفاف‌ستیزی و حجاب‌ستیزی در جامعه نیست. من از استاد مطهری نقل به مضمون می‌کنم، ایشان می‌گویند در جایی که حکم شرعی است و می‌خواهید آن را اعمال و ابلاغ کنید، آنجا که احساس می‌کنید این حکم اعمال نمی‌شود و زمین می‌ماند یا مردم را در مقابل این واجب شرعی قرار می‌دهد، نباید این کار را انجام داد و باید موقوف شود ولو موقت.

فقط باید منتظر ماند و عواقب این بازی خطرناک را دنبال کرد!
احمد زیدآبادی
آنچه موجب گریز مردم عادی از نظام حاکم می‌شود، هجوم تبلیغاتی بی‌وقفۀ براندازان در شبکه‌های خبری و مجازی نیست، بلکه نوع حمایت و دفاع نیروهای اصطلاحاً “پا به رکاب” حکومت از آن است! از قضا، پاره‌ای از تبلیغات براندازان بخصوص هنگامی که رنگ دین‌ستیزانه و اهانت به پیامبر و خاندان او به خود می‌گیرد، موضع بسیاری از مردم عادی را نسبت به نظام ملایم‌تر می‌کند، اما آنچه این مردم را از وضعیت کنونی به راستی بیزار و خشمگین می‌کند، همین ادبیاتِ خشونت‌آمیز و رهنمودهای عقل‌ستیز و قلدرمآبانۀ برخی افسران جنگ سایبری و شماری از نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی و رسانه‌های حکومتی در دفاع از نظام و مقابله با مخالفان و منتقدان است. حال که نظام سیاسی قصد دارد زمام حرکت خود را به این دسته از نیروها بسپرد و طبق تمایلات افراطی و مردم گریز آنان عمل کند، همانطور که در بررسی لایحۀ حجاب نشان داده است، دیگر بعید است از رویکرد امثال من کاری برآید. فقط باید منتظر ماند و عواقب این بازی خطرناک را برای کشور و جامعۀ ایرانی با یک چشم اشک و یک چشم خون دنبال کرد!

عباس عبدی: ترس از جامعه باعث شد لایحه پوشش را از صحن علنی خارج کنند
عباس عبدی (تحلیل‌گر سیاسی) در توییتی نوشت: ترس از جامعه باعث شد لایحه پوشش را از صحن علنی خارج کنند؛ سرنوشت نیروهایی که از جامعه خود بترسند و قانون نویسی را غیر علنی کنند پیشاپیش روشن است!

کنایه یک جامعه شناس به محرمانه شدن بررسی لایحه حجاب!
محمدرضا جوادی یگانه جامعه شناس در صفحه خود در شبکه اجتماعی اکس نوشت:  ‌از مزایای! عدم شفافیت آرا، آن است که آن ۱۷۵ نفر موافق (بجز سخنران موافق)وقتی با مردم گفتگو می‌کنند، می‌توانند ادعا کنند که جزو ۴۹ نفری بودند که رای مخالف به «اصل ۸۵ی شدن لایحه حجاب و عفاف» دادند! و آن ۴۹ مخالف هم، در هنگام گفتگو با نظام، می‌توانند ادعا کنند که رای موافق داده‌اند.

چرا می‌خواهند قانون حجاب را پنهانی تصویب کنند؟
روزنامه اعتماد نوشت: می‌خواهند موضوعی را که به ‌شدت در افکار عمومی حساسیت ایجاد کرده دوباره مطابق اصل ۸۵ رسیدگی کنند. علت این کار روشن است، ترس؛ ترس از عرضه دلایل خود به افکار عمومی. کافی است توجیهات یکی از مسوولان کمیسیون قضایی مجلس را برای محرمانه شدن بررسی لایحه حجاب ببینیم. وی معتقد است که نیازی نیست حتی همه نمایندگان درباره این قانون نظر بدهند. این قانون حاکمیتی است و آنچه به مردم مربوط است این است که به آن عمل کنند. موضوع روشن است. این لایحه نه به لحاظ فلسفه کلی و نه از منظر معیارهای علم حقوق نمی‌تواند قابل دفاع باشد و از همه مهم‌تر افکار عمومی نیز متوجه نادرستی منطق طرفداران آن می‌شود، به همین علت نمی‌خواهند به صورت علنی و عمومی مورد بحث قرار دهند.

About Author