ما برای پاسخگویی به اعتراض های نسل جدید ناکارآمد هستیم

منوچهر متکی، وزیر پیشین امور خارجه و عضو شورای وحدت اصولگرایان گفت: جوانان ما امروز در حال رسیدن به این باور هستند که آیا اسلام کارآمدی دارد و می‌تواند حکومت کند، این نتیجه کارکرد ماست، چون ما برای پاسخگویی به یک اعتراض و یک باور جدید که در نسل جدید دارد شکل می‌گیرد، ناکارآمد هستیم.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه دولت نهم در سی و سومین همایش سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در سخنانی با اشاره به اینکه غرب دانشگاه‌های خود را بر اساس مکتب فکری خود تنظیم کرده است، اظهار داشت: به همین دلیل از دانشگاه‌های غرب، فارغ التحصیلان مکتب غربی خارج می‌شوند اما اینکه نظام ما در ایران اسلامی است محصولی در تراز جمهوری اسلامی از دانشگاه فارغ التحصیل نمی‌شود. البته اقتصاد، سیستم آموزشی، بانکداری و مراودات ما همه با مشکل مواجه هستند، چون برخی‌ها باور نداشتند با محور اسلام می‌توان کشورداری کرد.

وزیر امور خارجه دولت نهم با تأکید بر اینکه ایران در هر ارتباطی که با شرق به‌معنای جغرافیایی برقرار کرد، اثرگذار و در عین حال در ارتباطات با غرب اثرپذیر بوده است، خاطرنشان کرد: امروز سیاست و اقتصاد ما توسط کسانی که اندیشه غربی دارند به‌گرو گرفته شده است. جوانان ما امروز در حال رسیدن به این باور هستند که آیا اسلام کارآمدی دارد و می‌تواند حکومت کند، این نتیجه کارکرد ماست، چون ما برای پاسخگویی به یک اعتراض و یک باور جدید که در نسل جدید دارد شکل می‌گیرد ناکارآمد هستیم.

وی با ابراز اینکه “غرب در کشور ما جز دخالت و چپاول کاری نکرده است و هدف آن از گذشته چیزی جز استعمار و استثمار نبوده است” تصریح کرد: البته معنای حرف من این نیست که ما نباید با دنیا ارتباط داشته باشیم اما هوشیاری در نگاه مستقل چیزی است که ما باید به آن توجه داشته باشیم. اگر ما در مذاکره حرف آمریکایی‌ها را بپذیریم مذاکره‌کننده خوب می‌شویم و اگر حرف آن‌ها را نپذیریم می‌گویند “ایران اهل مذاکره نیست”.

متکی با بیان اینکه “اگر قرار است تسلیم آمریکا شویم پس چرا انقلاب کردیم؟” یادآور شد: ما لج‌بازی نمی‌کنیم و هر کجا مذاکره منطقی بوده آن را دنبال کردیم. از همان ابتدا که آمریکا، موضوع هسته‌ای را مطرح کرد، بنای آن‌ها بر حل این مسئله نبود بلکه بنای آن‌ها این بود که ما در یک دوره ۲۰ساله با تنش و ادعای حرکت به‌سمت دستیابی به بمب اتم مواجه شویم.

وی در همین زمینه افزود: در دوره بنده آمریکایی‌ها ۱۴ سؤال را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران مطرح کردند و ما به همه آن‌ها پاسخ دادیم، در نهایت گفتند “ما یک تبلت پیدا کردیم و چنین و چنان”، در دوره ظریف نیز همین بازی را درآوردند و وقتی ایران به همه سؤالات پاسخ داد، نتانیاهو در سازمان ملل موضوع تورغوزآباد را مطرح کرد. ما با آمریکا جنگی نداریم اما آمریکایی‌ها می‌خواهند در همه امور ما دخالت کنند.

متکی گفت: جامعه ما مشکل دارد و مشکل محوری آن هم اقتصادی است البته باید توجه داشته باشیم که افزایش قیمت نرخ ارز در کشورمان متأثر از اهداف سیاسی دشمن نیز است.

About Author