متوسط افت سطح آب دشت زنجان افزایش یافته است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: متوسط افت آب دشت زنجان سالانه ۵۶ سانتیمتر بوده که امسال به دلیل خشکسالی و نبود بازندگی کافی، این عدد به یک متر و ۶۴ سانتیمتر رسیده است.
به گزارش ساقی آذربایجان اسماعیل افشاری در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان افزود: از هفت محدوه مطالعاتی استان پنج دشت ممنوعه و ۲ دشت شهر ماهنشان و طارم غیرممنوعه هستند.وی با اشاره به وضعیت افت آب دشت های استان اضافه کرد: بر این اساس سالیانه در دشت ابهر یک متر و ۲۰ سانتیمتر سطح آب افت پیدا می کند که در مجموع از زمان مطالعات انجام گرفته بطور متوسط ۴۰ متر افت، رخ داده است.
وی با بیان اینکه میزان افت سطح آب در دشت سجاس ۶ متر بوده است، اضافه کرد: افت سطح آب در زنجان سالانه نیم متر است که امسال این روند افزایش داشته بطوری که این رقم به ۲۳ متر رسیده است. این مسول با اشاره به اینکه افت سطح آب دشت قیدار سالانه ۵۲ سانتی متر بوده است، گفت: این افت بصورت تجمعی ۱۸ متر و در زرین آباد و دوتپه نیز این میزان۵۲ سانتی متر بوده که تجمعی آن تا کنون بیش از هفت متر افت سطح آب از تراز زیرزمینی بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان با اشاره به اینکه افت سطح آب در ابهر مقداری کاهشی بوده است، گفت: میانگین افت آب در این دشت یک متر و ۲۲ سانتمتر بود که این عدد در سال جاری با روند کاهشی یک و متر و پنج سانتیمتر ثبت شده است.وی با اشاره به اینکه با توجه به خشکسالی اتفاق‌ افتاده و پیش‌بینی‌هایی که برای بارش باران انجام می‌شود، گفت: نیاز به چاه‌های بحرانی برای استفاده در مواقع لزوم وجود دارد و این در حالی است که در استان چاه آب برای مواقع بحرانی وجود ندارد.
این مسوول خاطرنشان کرد: میانگین بارندگی سال آبی ۱۳۹۹- ۱۴۰۰ در این استان ۲۲۳ میلیمتر بوده که نسبت به سال آبی ۹۸- ۹۹ با ۳۷۶.۷ میلیمتر، ۴۰ درصد کاهش دارد و نسبت به بارندگی دوره آماری با ۳۱۷ میلیمتر، ۳۰ درصد کاهش نشان می دهد که این موضوع حاکی از خشکسالی نسبی در سال آبی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ است.

 

About Author