محرومیت شهر گردشگری کلیبر از یک جاده مناسب

اولین جشنواره نان سنتی یوخا در شهرستان کلیبر با حضور گردشگران، مسئولین و مدیران شهری و استانی در کلیبر برگزار شد.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی از برگزاری ۲۵ جشنواره غذای محلی با هدف احیای غذاهای سنتی در شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی خبر داد، گفت: نان سنتی یوخا کلیبر در حال فراموشی است.
علیرضا بایرام‌زاده در این جشنواره با اشاره به این‌که صنعت گردشگری در دنیا جزو صنایع برتر درآمدزا محسوب می‌شود، اظهار داشت: مسئولین گردشگری آذربایجان‌شرقی در تلاش هستند تا جایگاه گردشگری استان را در سطح ملی به دست آوردند، آذربایجان‌شرقی با تمامی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، صنعتی و سلامت و … در کشور حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.
معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی افزود: برنامه‌های ما بدین ترتیب است تا استان آذربایجان‌شرقی در حوزه گردشگری به جایگاه سه استان برتر گردشگری کشور برسد و همچنین در بین شهرستان‌های استان مراغه و کلیبر در حوزه گردشگری جزو شهرستان‌های برتر استان هستند.
وی بر لزوم معرفی هرچه بیشتر ظرفیت‌‌های گردشگری، طبیعی، تاریخی و … شهرستان کلیبر در داخل و خارج از کشور تأکید کرد و گفت: تنها راه توسعه همه‌جانبه شهرستان کلیبر «صنعت گردشگری» است، لذا باید تمامی دستگاه‌ها پای‌کار باشند و برای بازاریابی و تبلیغات شهرستان کلیبر بیش از این‌ها وقت و هزینه بگذاریم تا بتوانیم کلیبر را به جایگاه واقعی نگین گردشگری آذربایجان‌شرقی برسانیم.
بایرام‌زاده از حضور شهرستان کلیبر در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در تهران در سال‌جاری خبر داد و یادآور شد: همچنین با توجه به ظرفیت‌های گردشگری شهرستان کلیبر؛ ماه گذشته برای اولین‌بار کلیبر توانست در نمایشگاه بین‌المللی ترکیه حضور داشته باشد تا بتواند ظرفیت‌ها و تأسیسات گردشگری شهرستان را معرفی کند.
معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی بابیان این‌که بیشترین آسیب از زمان شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری وارد شده است، گفت: اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در نظر دارد تا برای فعال‌سازی صنعت گردشگری غذا، حدود ۲۵ جشنواره‌ غذا در اقصی نقاط استان برگزار کند، از این‌رو نخستین جشنواره غذای محلی با عنوان نان سنتی یوخا در شهرستان کلیبر کلید خورد.
وی از برنامه‌ریزی برای اجرای جشنواره‌های سلامت، طبیعت‌گردی، صنعتی و غذا در دوران پساکرونایی آذربایجان‌شرقی خبر داد و افزود: هر شهرستانی که بخواهد می‌تواند کمیته‌های گردشگری سلامت، طبیعت‌گردی، صنعتی و غذا را فعال و با معرفی ظرفیت آن شهرستان، جشنواره برگزار کند، جشنواره نان سنتی یوخا در شهرستان کلیبر با هدف معرفی داشته‌های این شهرستان برگزار می‌شود. امیدوارم بتوانیم جشنواره نان سنتی یوخا کلیبر را در سطح ملی ثبت کنیم.
بایرام‌زاده با ذکر این‌که جشنواره نان سنتی یوخا شهرستان کلیبر در تقویم جشنواره‌های آذربایجان‌شرقی قرار گرفته است، اظهار کرد: ثبت جشنواره نان سنتی یوخا شهرستان کلیبر در تقویم رویدادهای گردشگری کشور را دارد، اما در صورتی این جشنواره ثبت ملی می‌شود که مردم و مسئولان شهرستان کلیبر نیز همراه باشند.
معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی، احیای غذاهای محلی و سنتی شهرستان‌های استان را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: نان سنتی یوخا از جمله میراث پُرافتخار نسل‌های گذشته بوده که متأسفانه در حال فراموشی است، لذا باید برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم با احیاء و معرفی غذاهای محلی و سنتی بر قابلیت و ظرفیت‌های گردشگری شهرستان‌ها بیفزاییم.
فرماندار شهرستان کلیبر از سفر سالانه یک میلیون گردشگر به این شهرستان خبر داد، گفت: قطب گردشگری آذربایجان‌شرقی جاده اصلی ندارد و در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان تقویت زیرساخت‌های گردشگری از جمله جاده ایمن را مطالبه می‌کنیم.

About Author