مردم تبریز در حسرت میوه‌ باغات آذربایجان!

فصل گرم سال بیش از یک ماه است که در تبریز شروع و به واسطه آن عرضه میوه‌های تابستانی در بازار آغاز گردیده است اما با گذشت زمان قیمت میوه‌های تابستانی نه تنها کاهش نیافته بلکه تعدیل هم نشده است.

این روزها بسیاری از مردم تبریز، توان خرید معمولی ترین میوه‌ باغات آذربایجان را ندارند. قیمت‌ها به شدت نجومی‌بوده و این درحالی است که قیمت خرید از باغداران یک سوم قیمت‌های فعلی است.

خبرنگار ما با گشت و گذاری در بازار میوه و تره بار تبریز موضوعات جالبی را به ثبت رسانده است. آنطور که از اظهارات فروشندگان بار پیداست، گرانی‌های شدید میوه‌های تابستانی تنها به دلالان و بخشی، مربوط به بارداران بزرگ کشور مربوط است که آنها نیز دلالی میکنند!

غلامرضا از بارداران میدان میوه و تره بار تبریز میگوید: هلو، شلیل، گیلاس و زردآلو جزو میوه‌های منطقه ماست. من با چند کشاورز و باغدار ارتباط دارم، گیلاسی که اکنون به قیمت ۳۲ هزار تومان در میدان به فروش میرسد، کنار باغ به قیمت ۱۰ یا ۱۲ هزار تومان از باغدار خریداری میشود! اگر هزینه کارگر، خودرو، حمل و نقل و هزینه‌‌‌های جانبی را هم درنظر بگیریم این قیمت نهایت با ۴۰ درصد افزایش باید در میدان عرضه شود درحالی که بیش از ۱۵۰ درصد سود برای رسیدن به میدان به خود میگیرد و سود این افزایش قیمت همگی در جیب دلالی است که میوه را از باغدار خریداری کرده است.

بخشعلی دیگر باردار میدان میوه و تره بار است. او معتقد است وضعیت میوه امسال با سالهای قبل کاملا متفاوت است، قانون نانوشته و هماهنگی عجیبی بین خریداران ایجاد شده که قیمت میوه را بیش از سه برابر خرید عرضه کنند. او میگوید: شلیل یا زردآلویی که امروز از مناطق مختلف آذربایجان به دست ما میرسد در کنار باغ به یک سوم قیمت خریداری میشود.

هیچ نظارتی نیست. دلالان یا باردارهای بزرگ کشور که کار دلالی انجام میدهند، قیمت میوه را عمدا افزایش داده اند. این درحالی است که قیمت میوه‌های وارداتی در میدان از ثبات نسبی و قابل قبولی برخوردار است.

یکی از شهروندان در پیام ارسالی به تحریریه آناج گفته است: به هیچ وجه نمیتوانم قبول کنم قیمت زردآلو، شلیل، هلو و گیلاس آنهم از نوع درجه دو یا سه، بین ۲۵ الی ۴۵ هزارتومان باشد و پایین هم نیاید!

مشاهدات خبرنگار ما از قیمت برخی میوه‌های تابستانی در خرده فروشی‌ها از رنج بسیار بالای قیمت‌ها حکایت دارد. زردآلو بین ۲۵ تا ۴۰، شلیل بین ۲۵ تا ۳۵، گیلاس بین ۳۰ تا ۵۰و هلو بین ۳۰ تا ۴۵ هزار تومان بسته به نوع و کیفیتش در میوه فروشی‌‌‌های تبریز به فروش میرسد. این درحالی است که قیمت همین میوه‌ها در سال قبل بین ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان بود.

نکته جالب دیگر، قیمت میوه‌های تابستانی آبکی است. قمیت هندوانه در بازار تبریز چیزی بین ۳۵۰۰ تا ۵ هزار تومان، طالبی ۱۳ الی ۱۸ هزار تومان و خربزه بین ۱۵ الی ۲۲ هزار تومان است! از عجایب قیمت بسیار بالای میوه‌های آبکی در بازار، میتوان به اختلاف قیمت آن بر سر زمین و مغازه اشاره کرد که به طور میانگین بیش از ۷۰ درصد اختلاف قیمت وجود دارد.

تاکنون هیچ واکنشی از سوی مسئولان برای رسیدگی به این حجم از افزایش قیمت‌ها و سودجویی دلالان مشاهده نشده است. ب نظر میرسد مسئولان دولتی به دلیل پایان دولت مانند ماه‌‌‌های قبل تقریبا هیچ نظارتی بر بازار میوه و تره بار ندارد!

انتهای پیام/

About Author