مصرف فروکتوز مایع با بیماری کبد چرب مرتبط است

به گفته محققان، اگر رژیم غذایی چرب با مصرف نوشیدنی های شیرین شده با فروکتوز مایع همراه باشد، تجمع چربی ها در کبد تسریع می شود و هایپرتری گلیسیریدمی ظاهر می شود.
فروکتوز یکی از رایج‌ترین شیرین کننده در صنایع غذایی است.
این قند ساده (مونوساکارید) به صورت صنعتی از شربت ذرت، به دست می‌آید. فروکتوز با قدرت شیرین‌کننده بسیار بالا و هزینه‌های تولید پایین، علی‌رغم شواهد علمی که آن را با بیماری‌های متابولیک مرتبط می‌کند، توسط صنایع غذایی برای شیرین کردن نوشیدنی‌ها، سس‌ها و غذاهای فرآوری شده استفاده می‌شود.
بر اساس مطالعه جدید، تأثیر فروکتوز در افزایش سنتز اسیدهای چرب در کبد نسبت به تزریق خارجی چربی‌ها از طریق رژیم غذایی تعیین کننده تر است.
پروفسور «خوان کارلوس لاگونا»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بارسلونا اسپانیا، می‌گوید: «در رژیم‌های پرچرب که با فروکتوز مایع همراه هستند، این مونوساکارید می‌تواند باعث افزایش لیپوژنز- یعنی تشکیل چربی‌ها از طریق قند- و مهار اکسیداسیون لیپید در کبد شود.»
وی در ادامه می‌افزاید: «به ویژه، دریافت فروکتوز به طور مستقیم بر بیان و فعالیت فاکتور هسته‌ای ChREBP تأثیر می‌گذارد.
این عامل پس از فعال شدن باعث افزایش بیان آنزیم‌هایی می‌شود که سنتز کبدی اسیدهای چرب را کنترل می‌کنند. به طور موازی، مصرف فروکتوز فعالیت گیرنده هسته‌ای PPARalfa را کاهش می‌دهد، که مسئول اصلی کنترل بیان ژن‌هایی است که آنزیم‌های دخیل در اکسیداسیون اسیدهای چرب (میتوکندری و پراکسی‌زوم) را در کبد کدگذاری می‌کنند.»
همانطور که در مطالعه پیش بالینی بیان شد، ترکیب چربی‌های اشباع شده از منشأ غذایی و القای سنتز آندوژن اسیدهای چرب باعث پیدایش کبد چرب می‌شود.
در بسیاری از موارد ، کبد چرب علائم قابل توجهی ایجاد نمی کند اما اگر علائمی داشته باشد اکثرا به صورت احساس خستگی و یا ناراحتی در سمت راست و بالای شکم بروز پیدا می‌کند.
اگر بیماری منجر به سیروز کبدی شود، ممکن است علائمی مانند بی اشتهایی، کاهش وزن، خستگی، خارش و زردی پوست و چشم‌ها، تورم شکم و پاها و گیجی در فرد ایجاد کند. نمونه برداری از کبد بهترین راه برای تعیین شدت بیماری است.
به گفته محققان: «فروکتوز بر خلاف رژیم‌های پرچرب، بیان پروتئین PNPLA۳ را افزایش می‌دهد که با بروز هایپرتری‌گلیسریدمی که یک عامل خطر قلبی عروقی است، مرتبط است.»
چندین مطالعه اپیدمیولوژیکی مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با فروکتوز را به بیماری کبد چرب غیر الکلی مرتبط می‌کند. کبد چرب نقطه شروع آسیب شناسی های جدی تر مانند استئاتوهپاتیت و سیروز کبدی است.

About Author