مطالبات تولیدکنندگان زنجان از رییس جمهور

حوزه صنعت و تجارت زنجان در ادوار مختلف با چالش های متعدد مواجه بوده و با وجود برخورداری از ظرفیت های متعدد صنعتی و صادراتی با جایگاه واقعی خود در زمینه توسعه فاصله دارد.
رئیس جمهور و هیئت دولت به زودی به استان زنجان سفر می‌کنند و در این میان بیان مطالبات و مشکلات موجود در استان در راستای حل مشکلات ضروری است، قرار گرفتن استان زنجان در مسیر شاهراه ارتباطی مرکز به غرب و شمالغرب کشور همواره به عنوان یک مزیت مهم برای توسعه استان زنجان مطرح بوده به گونه‌ای که همسایگی زنجان با هفت استان می‌تواند روندی مناسب و مطمئن برای پیشرفت این استان در عرصه‌های مختلف رقم بزند که همواره به دلایل مختلف و گاهاً توجیه‌های غیرمنطقی، پیشرفت ملموس برای استان زنجان محقق نشده است.
وجود ظرفیت‌های عظیم و تأثیرگذار معدنی همانند معدن سرب و روی، سنگ‌های ساختمانی و سایر معادن، وجود واحدهای مهم در حوزه برق و تجهیزات این حوزه، تولید محصولات کشاورزی و باغی متنوع، ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری و همچنین صنایع‌دستی و بسیاری موارد دیگر، می‌تواند منجر به توسعه پایدار استان شود.
در این میان بخش خصوصی استان زنجان همواره در عرصه تولید و سرمایه گذار و همچنین بالا بردن سهم استان زنجان در تراز صادراتی کشور ورود چشمگیر و تعیین‌کننده داشته است و با وجود تمامی تلاش‌های این بخش دولت‌هارویکردهای مختلف به آنها داشته‌اند و در بسیاری مواقع همانند دولت گذشته مطالبات و خواسته‌های این بخش محقق نشده است.
مسئولان به چشم نامادری به زنجان نگاه نکنند

رئیس اتاق بازرگانی زنجان در گفتگو با مهر اظهارکرد: مسئولان نباید به چشم نامادری به این استان نگاه کنند.
علی یگانه‌فرد با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور و هیئت همراه به استان زنجان، در خصوص انتظارات بخش خصوص از دولت‌مردان، اظهار کرد: با توجه به وضعیت استان به لحاظ جمعیت، موقعیت و مساحت، اعتباراتی که به این استان تخصیص می‌یابد نیز باید بر اساس همین معیارها باشد.
همواره اعتباراتی که برای استان زنجان در نظر گرفته شده، کمتر از آن چیزی بوده که باید به این منطقه اختصاص می‌یافت
وی افزود: این در حالی است که همواره اعتباراتی که برای استان زنجان در نظر گرفته شده، کمتر از آن چیزی بوده که باید به این منطقه اختصاص می‌یافت.
یگانه فرد با اشاره به اینکه انتظار دیگر بخش خصوصی از دولت‌مردان، این است که سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های بزرگ در استان زنجان حضور داشته و در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند، خاطرنشان کرد: امروز سرمایه‌گذاری‌هایی را از سوی همین شرکت‌ها در استان‌هایی که به لحاظ برخی شاخص‌ها از زنجان پایین‌تر هستند، شاهد هستیم.
رئیس اتاق بازرگانی زنجان با بیان اینکه مسئولان نباید به چشم نامادری به زنجان نگاه کنند، یادآور شد: یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که می‌توان در شرایط کنونی به آن پرداخت، بحث منطقه ویژه اقتصادی است که مغفول مانده است.
یگانه‌فرد ادامه داد: در گذشته مدیریت ضعیف در استان زنجان باعث شده تا به این موضوعات بها داده نشود.
وی عنوان کرد: بدون شک با برگزاری یک جلسه در طول ماه نمی‌توان انتظار داشت که منطقه ویژه اقتصادی به سرانجام برسد؛ چرا که باید متولی این موضوع در همان روزهای اول تعیین می‌شد.
انتظار از مسئولان تسهیل‌گری در صادرات است

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان نیز در گفتگو با مهر اظهار کرد: انتظار امروز ما از مسئولان، بحث تسهیل‌گری دولت در امر صادرات است.
مهدی رنگ‌رونا با بیان اینکه با استقرار دولت جدید، شاهد تغییر رویه‌ها و روش‌هایی در حوزه تجارت خارجی و نیز نگاه و ایده‌های مثبت در این عرصه هستیم، گفت: خوشبختانه در مجموع امروز نگاه مثبتی نسبت به بخش خصوصی وجود دارد.
وی افزود: دیدگاه بدبینی که در گذشته به ویژه در سه سال اخیر برای صادرکنندگان به وجود آمده بود، امروز به سمت مثبت بودن سوق یافته و همین امر باعث شده است که درد دل و گله بخش خصوصی نیز به گوش مسئولان امر برسد و قطعاً به این موضوع نیز توجه خواهد شد.
این فعال اقتصادی با یادآوری اینکه عمده مشکلی که در حوزه صادرات داشتیم مربوط به رفع تعهدات ارزی بود، ادامه داد: در گذشته شاهد این موضوع بودیم که دولت یک سویه اعلام می‌کرد که ارز صادرکنندگان باید در سامانه نیما عرضه شده و یا بخشی از آن در اختیار واردکنندگان قرار گیرد اما امروز شاهد آن هستیم که در خصوص رفع تعهدات ارزی، روش‌های مختلفی از سوی مسئولان اتخاذ و اعلام شده که همه این روش‌ها دست صادرکننده را در این حوزه باز گذاشته است.
وی با اشاره به روش‌های مختلفی که امروز در خصوص رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان از سوی مسئولان اعلام شده، تصریح کرد: از جمله این روش‌ها عرضه در سامانه نیما، واگذاری برای سایر واردکنندگان که در سامانه جامع تجارت از محل صادرات غیر انتخاب می‌کنند و یا واردات کالاهای خرد و نیز عرضه در سنا است که همه این روش‌های مختلف باعث شده است تا صادرکنندگان با توجه به موقعیتی که در آن قرار دارند، بتوانند رفع تعهدات ارزی خود را انجام داده و تکالیف قانونی مربوطه را به نتیجه برسانند.
رئیس کمیسیون تجارت و روابط خارجی اتاق بازرگانی استان زنجان با تاکید بر اینکه انتظار امروز ما از مسئولان، بحث تسهیل‌گری دولت در صادرات است، افزود: در طول سه سال گذشته، مباحث مختلفی در حوزه‌های ارزی به وجود آمد و در کنار این مباحث موانع و مشکلاتی در سر راه صادرات قرار داده شد که از جمله آن‌ها می‌توان به صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه اشاره کرد.
رنگ‌رونا یکی دیگر از موانع را ایجاد محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های صادراتی، بدون در نظر گرفتن دغدغه‌های صادرکنندگان در حوزه کسب و کار و نیز بحث تعهدات صادراتی عنوان و خاطرنشان کرد: همه این موارد دست به دست همه داده تا صادرکنندگان عملاً نتوانند به اهدافی که مد نظر داشتند، برسند و این دستور العمل های خلق الساعه به مشکل تجار و تولید کنندگان تبدیل شده است.
وی عنوان کرد: این در حالی است که با توجه به شرایط امروز، قول مساعد داده شده است که تسهیل‌گری در حوزه صادرات، از جمله در بحث صدور بخشنامه‌ها، تسهیل‌گری در حوزه مربوط به رفع ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها با نیم‌نگاه و دغدغه‌ای که مسئولان در خصوص نبود نیاز مصرف داخل دارند، انجام شود.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان یادآور شد: با این وضعیت می‌توان آینده خوبی را برای صادرات پیش‌بینی کرد.
موانع سرمایه گذاری در استان زنجانبرچیده شود

مدیر عامل یک واحد تولیدی حوزه نساجی نیز در استان زنجان لزوم برچیده شدن موانع سرمایه گذاری در استان را مورد تاکید قرار داد و به خبرنگار مهر گفت: در استان زنجان زمینه‌ها و ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد ولی وجود برخی کارشکنی‌ها مانع از تحقق این می‌شوند.
رضا ضرابی افزود: وقتی بستر و امکانات برای سرمایه‌گذاری در استان فراهم است عملاً شاهد معطل شدن چند ماهه سرمایه‌گذاری برای اخذ مجوزهای لازم برای فعالیت و سرمایه‌گذاری هستیم و تداوم این روند باعث می‌شود تا کم‌کم شاهد دلسردی و بی‌انگیزه شدن حضور سرمایه‌گذاران در استان باشیم.
وی ادامه داد: استان زنجان به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده است و تعریف منطقه ویژه اقتصادی نیز این است که مواد اولیه وارد این منطقه شده به تولید رسیده و سپس به صادرات منتهی شود.
وی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما در استان زنجان این است که منطقه ویژه اقتصادی زنجان از همین ابتدا به گونه‌ای جانمایی و تعریف شود که معضل قاچاق به منطقه ویژه اقتصادی زنجان ورود پیدا نکند که مهم‌ترین موضوع در این زمینه نیز جلوگیری از ایجاد رانت در این منطقه است.
بی شک بخش خصوصی استان زنجان در صورت رفع موانع فراروی سرمایه گذاری و صادرات می‌تواند نقش مهم و تأثیرگذار در اقتصاد استان زنجان ایفا نمایند و در صورت رفع موانع بسترهای لازم برای سرمایه گذاری در استان فراهم شده و مسیر آینده توسعه استان زنجان رو به جلو و رشد خواهد بود.

About Author