معطلی ۲۰ ساله برای اجرای مجتمع تجاری در میدان مرکزی مراغه

به گزارش ساقی آذربایجان، مسئولان امر به گفته خودشان هنوز ایده‌ای برای گره‌گشایی از این طرح ندارند و بار دیگر باید همت کنند تا شاید این بار آبادانی به سراغ میدان مرکزی شهر بیاید و از تداوم بلاتکلیفی جلوگیری شود.

شهردار مراغه با اشاره به اینکه شهرداری با تامین اعتبار و بر حسب وظیفه ذاتی خود، عملیات ایمن‌سازی را با نظارت میراث فرهنگی انجام داد تا شهروندان عبوری از میدان اصلی شهر دچار خطر نشوند؛ گفت: هزینه ایمن‌سازی نمای این بنای تاریخی طبق قانون شهرداری‌ها از مالکان آن تقاضا خواهد شد.

«محمد مقتومی» تصریح کرد: ایمن‌سازی و رفع خطر این طرح عمرانی نیمه‌کاره از وظایف مالکان و مجریان این طرح محسوب می‌شود اما همکاری نکردن آنان باعث شد تا شهرداری از ظرفیت‌های قانونی خود برای ایمن‌سازی این طرح استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه این طرح نیمه‌کاره از اواخر دهه ۷۰ تاکنون به یکی از معضلات شهری در میدان مرکزی شهر تبدیل شده، اظهار داشت: این طرح با مشارکت شهرداری و شرکت مسکن‌سازان شمال‌غرب که زیرمجموعه شرکت بازآفرینی ایران است، در اواخر دهه ۷۰ شمسی آغاز شد.

مقتومی اضافه کرد: اما در ادامه اختلافی بر سر مالکیت آن بین شرکت مسکن‌سازان شمال‌غرب و اداره‌کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان به وجود آمد و اجرای طرح را با رکود مواجه کرد.

وی با بیان اینکه رهاکردن این طرح عمرانی از آن زمان تاکنون مایه آزار و اذیت سکنه و کاسبان شده است، بیان کرد: ۲ دانگ از مالکیت این طرح به اداره‌کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان و چهار دانگ دیگر آن به شرکت بازآفرینی ایران اختصاص دارد.

شهردار مراغه تاکید کرد: شرکت بازآفرینی ایران طی این دو دهه با وجود مراجعه‌های متعدد، راهکاری برای خروج از بن‌بست ارایه نداده و این در حالی است که اداره‌کل اموال و املاک بنیاد مستضعفان مشارکت مناسبی با شهرداری دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز بیان کرد: مجتمع تجاری و خدماتی خواجه‌نصیر در پشت نمای تاریخی شدادیه اجرا می شود و در حقیقت بناهای جدید به این نمای سنگی متصل خواهد شد.

یعقوب طالبی اظهار داشت: ادعاهای مالکیتی موجب تعطیلی و بلاتکلیفی این طرح در میدان مرکزی شهر شده است و مسئولان امر گهگاه رفع موانع و تکمیل آن را پیگیری و پس از مدتی آن را به دلیل پیچیدگی رها می‌کنند.

به گفته وی در گذشته هم هیئتی متشکل از مسئولان اجرایی شهرستان و نماینده وقت برای حل موانع پیش‌روی این طرح وارد عمل شدند و پس کشیدند؛ بر همین اساس تکمیل این طرح همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

معاون هماهنگی امور فنی و عمرانی فرماندار مراغه نیز با تاکید بر پیگیری موضوع و پایان دادن به بلاتکلیفی ۲۰ ساله این طرح، بیان کرد: انتظار می‌رود تا مسئولان اجرایی تکمیل این طرح‌ را پیگیری کنند زیرا گذشت زمان موجب پیچیدگی بیشتر موضوع خواهد شد.

«رحمت‌الله عطایی» بیان کرد: تامین اعتبار برای مرمت نمای سنگی «شدادیه» از سوی اداره میراث فرهنگی نیز ضروری است و با این کار می‌توان زیبایی بصری میدان اصلی شهر را تامین کرد.

به گزارش ایرنا بنای تاریخی «سرای شدّادیه» طی اواخر قاجاریه در مرکز اصلی شهر مراغه بنا نهاده شد و اکنون فقط جدار خارجی آن که از قطعه سنگ‌های بزرگ و تراش‌خورده تشکیل شده، باقی مانده است.

طی سال‌های گذشته مراجع قضایی و از جمله دادستان مراغه نسبت به سقوط سنگ‌ها و ایجاد خطر برای شهروندان هشدار داده‌اند و برخی مسئولان هم تکمیل طرح از سوی مجریان آن را پیگیری کرده‌اند اما تاکنون کار به جایی نبرده‌اند.

About Author