مناطق مرزی و دریاچه ارومیه ۲ شاه کلید رونق آذربایجان غربی

آذربایجان غربی با داشتن پنج مرز فعال و ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور ترکیه، عراق و آذربایجان (نخجوان) از پتانسیل های بسیار بالایی برای توسعه مناطق مرزی برخوردار است که اهتمام دولت مردمی سیزدهم بر این مهم را می توان شاه کلید رونق و جهش اقتصادی استان دانست.
آذربایجان غربی ۹ شهرستان مرزی دارد که شامل سردشت، پیرانشهر، اشنویه در مرز ایران با شمال عراق، ارومیه، سلماس، خوی، چالدران و ماکو در مرز با ترکیه و پلدشت در شمال استان در مرز با نخجوان است.
با وجود این مرزهای طولانی و با ظرفیت اقتصادی بالا، توجه زیادی به توان مرزی آذربایجان غربی صورت نگرفته و همین موقعیت بالقوه نیز هنوز تا حدود بسیار زیادی به بالفعل تبدیل نشده است.
در جنوب آذربایجان غربی نیز هنوز ظرفیت های بسیاری وجود دارد که مغفول مانده و تنها وجود ۲ مرز تمرچین پیرانشهر و کیله سردشت، بخشی از پتانسیل این منطقه را بارور کرده که البته این ظرفیت، بسیار بیشتر از برداشت های صورت گرفته است.
یکی از ظرفیت هایی که در جنوب آذربایجان غربی و در شهرستان مرزی سردشت به عنوان یکی از مناطق محروم استان تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است مرز رسمی “کیله” است که در مرز با شمال عراق بوده و هنوز زیرساخت های لازم با وجود تصویب آن به عنوان مرز رسمی کشور طی سال های گذشته در آن فراهم نشده است.
شهرستان مرزی سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان‌غربی و در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق قرار گرفته است و دارای ۲ بازارچه مصوب مرزی «کیله» و «اشکان» است.
مرز کیله سردشت که در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از مرزهای رسمی کشور در هیات دولت به تصویب رسید دارای بازارچه مرزی نیز هست که یکی از بازارچه های مهم و فعال اقتصادی استان آذربایجان غربی به شمار می رود و در راستای توسعه و معیشت اقتصادی مردم منطقه نقش بسزایی دارد.
گمرک بازارچه مرزی کیله سردشت نیز از سال ۱۳۸۲ برای تسریع در صادرات کالا و تولیدات داخلی کشور آغاز به کار کرد؛ این گمرک در ۲۰ کیلومتری شهر «قلعه دیزه» در شمال عراق قرار دارد.
مبادلات مرزی یکی از بهترین نحوی ارتباط بین کشورهای همسایه و همچنین تامین هزینه زندگی برای مردم مرزنشین است تا از این طریق مردم ساکنین در نواحی مرزی هر ۲ طرف در کنار هم و با هم از فرصت ها و منابع مشترک استفاده کنند.
یکی از ظرفیت هایی که طی سال های گذشته مغفول مانده است، ایجاد یک منطقه ویژه اقتصادی در مرز با عراق است که در صورت تصویب و احداث آن در مناطق مرزی جنوب استان می تواند جهش بزرگی در توسعه این مناطق محروم مرزی و افزایش چندین برابری مراودات اقتصادی با شمال عراق داشته باشد.
عزم توسعه مراودات اقتصادی بین آذربایجان غربی و شمال عراق در دولت مردمی سیزدهم با توجه ویژه شخص رییس جمهوری به ارتقای ارتباط با همسایگان، بسیار بیشتر شده و در سفر اخیر استاندار اربیل عراق به آذربایجان غربی نیز مورد تاکید و توجه طرفین قرار گرفت.
از سوی دیگر وجود بزرگترین دریاچه شور جهان در ارومیه فرصت بی بدیل و بی نظیر برای آذربایجان غربی است تا بتواند بزرگترین سهم از گردشگری داخلی و خارجی را از آن خود نماید بشرط اینکه برنامه های احیای دریاچه ارومیه با شتاب و مدیریت شایسته به سرانجام برسد و تماما جاذبه های طبیعی و تفریحی این دریاچه ارزشمند در برنامه های مدیران استان قرار گیرد. همچنین وجود آرتمیا در دریاچه ارومیه بنابه گفته کارشناسان میتواند در صورت مدیریت اصولی ، این استان را حتی از بودجه های دولتی بی نیاز سازد.دریاچه ارمیه یکی از بزرگترین مناطق در جهان برای زیست و پرورش آرتمیا است.

About Author