نخبه تبریزی در تبریز مجال سخنرانی نیافت

ساقی آذربایجان/ جواد راستی، پژوهشگر ارشد اقتصاد سیاسی توسعه

قرار بود روز پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۴/۱۵ در اتاق بازرگانی تبریز که توسط خانه توسعه آذربایجان و انجمن صنایع مدیران استان ترتیب داده شده بود، نشستی با سخنرانی آقای دکتر محمود سریع القلم با عنوان ” بررسی تحولات جاری سیاست خارجی” برگزار شود که یک روز قبل و به دلیل نامعلوم لغو شد و هیچ روشنگری برای افکار عمومی در خصوص چرایی این لغو از سوی استانداری و فرمانداری انجام نشد و اینکه آیا نظر شخصی باعث لغو این برنامه شده یا نهاد قانونی و صلاحیت دار این تصمیم را گرفته است تا ما هم بتوانیم به وظیفه اطلاع رسانی خود طبق قانون عمل کنیم.
آقای دکتر محمود سریع القلم، دارای مدرک فوق دکترای علوم سیاسی و روابط بین الملل از دانشگاه اوهایوی آمریکا بوده و کلیه تحصیلات دانشگاهی خود را در بهترین دانشگاه های آمریکا سپری کرده و همیشه جزو دانشجویان ممتاز بوده است.
بیش از ۳۵ سال است که در دانشگاه های آمریکا، انگلیس، آلمان، ژاپن و شهیدبهشتی تهران در مقاطع دکترا و پسادکترا تدریس می کند.
تاکنون در ۶۴۱ کنفرانس بین المللی مهم و معتبر جهانی شرکت کرده و به بیش از ۱۵۰ کشور سفر کرده است.
کتاب ها، مقالات و سخنرانی های متعددی دارد که قابل دسترسی است و به راحتی می توان با نکته نظرات ایشان به صورت دقیق و منصفانه آشنا شد.
بنده به واسطه شناخت مستقیم چندین ساله که افتخار شاگردی ایشان را دارم تا حدودی با روحیّات و خلقیّات شخصی و علمی ایشان آشنا هستم.
توجه داشته باشیم که در طول این سالها در هیچ کدام از مقاله ها و سخنرانی هایشان از دولتی در ایران، نه حمایت کرده و نه تخریب کرده است.
محور و کانون اکثر صحبت های ایشان، به موضوع بررسی و تبیین تحولات جهانی و آینده جهان بیشتر در ابعاد اقتصادی می باشد.
ایشان فقط در سه ماه و نیم امسال به هفت کشور آمریکا، انگلیس، آلمان، مکزیک، ژاپن و … سفر کرده است و اخیراً نیز از چهارم تا هشتم تیر ماه به اجلاس داووس چین سفر کرده بود.
نکته ای که لازم می دانم متذکر شوم، ایشان برنامه ای برای سخنرانی در اتاق بازرگانی تبریز نداشتند و چند روز قبل از مسافرت شان، با تقاضای تعدادی از بزرگان و اساتید این نشست را قبول کرده بود و هدف ایشان در این سخنرانی، بازگوئی و بیان مشاهدات خود از تحولات اخیر جهانی بویژه در حوزه اقتصاد و معرفی فرصت ها و ظرفیّت های کشورها برای فعالان بخش خصوصی و مسئولان تصمیم گیر بود که به دلیل نامعلوم لغو شد!
جای بسی تأسّف و تأثّر است که از دانش کم نظیر ایشان؛ رؤسای جمهور، نخست وزیران، وزراء و فعالان بخش خصوصی بسیار از کشورهای اروپائی، همسایه و … استفاده می کنند ولی گویا برخی مسئولان استان احتمالا به دلیل عدم شناخت دقیق و عالمانه از ایشان، این فرصت کم نظیر را از دست دادند.
بنده یقین دارم آن فردی که تصمیم به لغو سخنرانی ایشان گرفته، حتی یک مقاله ایشان را نیز مطالعه نکرده و صرفاً به واسطه اطلاعات نادرست و مغرضانه چنین تصمیمی را اتّخاذ کرده است.
فراموش نکنیم که در زمان هایی نه چندان دور، افراد شاخص و برجسته ای چون عباس میرزا، امیرکبیر، دکتر محمد مصدق و… در این شهر والی و حاکم و امین بوده اند و در زمان خود، سبب تحولات شگرف شده و قطعاً یکی از دلایل اصلی ماندگاری اقدامات شان، بهره گیری از نکته نظرات بزرگان و صاحب نظران بوده است.
۲۰۰ سال پیش عباس میرزا از فرمانده فرانسوی نظر خواهی می کند و از دلایل پیشرفت آنها و علل عقب ماندگی ما سوال می کند ولی ما، متأسفانه بعد از گذشت ۲۰۰ سال به دلایل واهی و نامعلوم حاضر نیستیم تا به سخنان، گوشزدها و راهبردهای هموطن و همشهری خودمان گوش دهیم.
از طرفی دیگر اگر بخواهیم ریشه و دلائل اصلی پَسرفت ها، سقوط ها و عقب ماندگی های استان مان را در شاخص های فرهنگی، اجتماعی و بویژه اقتصادی بدانیم باید در فقر دانش مدیران و مسئولان تصمیم ساز و تصمیم گیرمان بدانیم.

اگر در شاخص هایی چون درآمد سرانه، بودجه اختصاص یافته، میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان ، میزان شفافیت، فساد بالای اقتصادی و اداری، غمگین بودن شهر و استان مان و… نسبت به سالهای گذشته به شدت افت و سقوط کرده ایم، باید در عدم استفاده از نظرات نخبگان، صاحب نظران و اساتید آگاه و دلسوزمان بدانیم.
اگر روزگاری افتخارمان این بود که شهر اولین ها هستیم، ریشه را باید در بهره گیری حاکمان آن زمان در استفاده از نخبگان زمانه خود بدانیم.
آن افرادی که اولین ها را به این شهر آورده اند، ابتدا به خارج از ایران رفته و آن تغییرات و تحولات را دیده و سپس با زحمت و مشقّت فراوان به شهرمان آورده اند و قطعاً مورد حمایت حاکمان وقت بوده اند.
جانِ کلام اینکه :
اساتیدی چون آقای دکتر محمود سریع القلم برای خود یک مسئولیت اجتماعی قائل هستند و از نظر شرعی، اخلاقی و از باب معلم بودن، مقیّد هستند تا آخرین یافته ها و مشاهدات خود از جهان را به اطلاع مدیران، مسئولان، کارآفرینان و فعالان بخش خصوصی برسانند تا در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری های شان؛ عاقلانه، هوشمندانه و آینده نگرانه عمل کنند و هیچ هدف و غَرض سیاسی و جناحی ندارند.
امیدواریم شاهد تغییر نگرش و رویکرد مسئولان استان مان در این حوزه باشیم و فضا را برای بیان دیدگاه ها و نکته نظرات اساتید، صاحب نظران و کارشناسان در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و… باز کنیم.

About Author