نرخ باسوادی آذربایجان شرقی نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است

مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان‌شرقی، نرخ با سوادی در استان را ۹۴ درصد اعلام کرد و گفت: نرخ باسوادی در کشور طبق اخرین آمار ۹۶.۴ درصد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی پوررادی عصر جمعه در جمع خبرنگاران با تبریک فرا رسیدن سالروز نهضت و سوادآموزی اظهار کرد: نهضت سوادآموزی با دستور امام رحمت‌الله به منظور ریشه‌کنی بی‌سوادی تشکیل شد و به عبارتی جهاد مدرسه‌سازی و سواد آموزی در کشور ما شکل گرفت.

وی افزود: در حال حاضر پیشرفت‌های زیادی به خاطر این سوادآموزی در کشور حاصل شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه طبق آخرین سرشماری زمان طاغوت بین سن‌های ۱۰ تا ۴۹ سال فقط ۳۶.۵ درصد باسواد وجود داشت، ادامه داد: الان این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۹۶.۴ رسید که تقریباً ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در زمان طاغوت فقط ۲۱ درصد بانوان در استان باسواد بودند که الان به ۹۴ رسیده است. آیا این ارقام را رسانه‌های خارجی می‌بینند؟

مدیرکل آموزش و پرورش استان متذکر شد: مساعدت ائمه جماعت به خاطر تشویق بی‌سوادان و کم سوادان به علم‌آموزی، مشارکت فرمانداران و بخشداران، همراهی سازمان برنامه و بودجه در اعلام افراد بی‌سواد، مشارکت و همراهی صدا و سیما، تشکیل مستمر جلسات شورای پشتیبانی سوادآموزی، مشارکت شورای اسلامی برای شناسایی و معرفی بی‌سوادان از دیگر برنامه‌ها برای ریشه‌کنی بی‌سوادی است که باید انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: استان آذربایجان‌شرقی سال گذشته رتبه اول کشور در جذب و کلاس‌گذاری بی‌سوادی را کسب کرده است.

پوررادی با اشاره به تشییع ۶ پیکر تازه تفحص شده دفاع مقدس در تبریز، گفت: دو پیکر شهید تازه تشییع شده در استان پیکر دانش‌آموزان ۱۵ و ۱۶ ساله بود که طبق برنامه در نظر گرفته، برنامه‌های در مدارس برای این شهدا برگزار شد که قطعاً اثرگذار بین دانش‌آموزان بود.

وی یادآور شد: آرزو دارم تا بی‌سوادی در استان آذربایجان‌شرقی و کل کشور ریشه‌کن شود که این آرزو برآورده نمی‌شود، مگر اینکه همه با هم همدل شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان تصریح کرد: ۳۰ سال در بخش‌های مختلف آموزشی از جمله کلاس‌های مدارس راهنمایی تا دبیرستان و دانشگاه و بخش اداری دستگاه تعلیم و تربیت حضور داشتم و الان در این سمت هستم و تنها هدف و تلاشم این است که با کمک مردم و همکاران دست در دست هم دهیم اهداف آموزشی را به سرمنزل مقصود برسانیم.

About Author