نرخ سبد معیشت ماهانه یازده میلیون تومان

افزایش قیمت طی سال‌های اخیر مشکلات بی‌شماری را برای افراد جامعه به وجود آورده است. این مشکلات زمانی پررنگ‌تر می‌شود که دخل و خرج با یکدیگر جور در نیاید و حقوق پاسخگوی نیازها نباشد. افزایش هزینه‌ها تاثیرش را بر زندگی تمام افراد جامعه گذاشته اما بی‌شک این تاثیر برای کارگران قابل لمس‌تر از دیگر اقشار جامعه بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ سبد معیشت حداقلی به حدود یازده میلیون تومان رسیده و این یعنی کارگران حتی دیگر نمی‌توانند صورت خود را با سیلی سرخ نگه دارند.
این‌ روزها افزایش هزینه‌ خوراک، پوشاک، بهداشت و درمان، مسکن و … دیگر مسئله عجیب و غریبی نیست و این صعودی شدن قیمت‌ها سفره‌ خانوارها به خصوص کارگران را کوچک‌تر و جیب‌شان را خالی‌تر از دیروز می‌کند و آنطور که به نظر می‌رسد پایانی برای جدال میان گرانی و حقوق ناچیز کارگران دیده نمی‌شود. اخیرا اعلام شده است که نرخ سبد معیشت حداقلی به حدود یازده میلیون تومان رسیده و کارگران نزدیک ۱۹ روز از هرماه را بدون مواجب و خرجی زندگی می‌کنند. حال باید پرسید که دولت سیزدهم برای حل مشکلات جامعه کارگری چه برنام‌هایی را باید در دستور کار قرار دهد؟ محسن باقری، فعال کارگری در این زمینه به «ابتکار» می‌گوید: این‌ روزها هزینه‌های معیشت به شدت افزایش یافته است و حقوق کارگر تنها کفاف زنده‌ ماندن و تامین سقف بالای سرش را می‌دهد. این در حالی است که کارگران روزی دو تا سه شیفت کار می‌کنند و گرانی سبب شده است تا سبک زندگی‌شان تغییر پیدا کند به گونه‌ای که تفریح از برنامه‌ خانوارها کنار گذاشته شده و علاوه‌بر آن نیز بسیاری از اقلام خوراکی مثل شیر، گوشت، ماهی و … را از سبد خرید خود حذف شده است. با توجه به این مشکلات یکی از راه‌های حمایت از کارگران افزایش حقوق و دستمزد خواهد بود.
این فعال کارگی در ادامه گفت‌وگو به مقاومت دولت‌ها در برابر افزایش دستمزد کاگران اشاره کرد و در این خصوص گفت: دولت‌های قبل مخالف افزایش دستمزد بودند و دلیل مخالفت‌شان این بود که افزایش دستمزد تورم انتظاری ایجاد می‌کند و برای اینکه جلوی تورم را بگیرند تن به افزایش دستمزد منصفانه نمی‌دادند این در حالی بود که دائما وعده‌های مهار تورم را به جای افزایش دستمزد می‌دادند و نتیجه ثابت کرد که در این مسئله موفق نبودند.
باقری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به ضرورت برگزاری جلساتی برای بازنگری دستمزد کارگران تاکید کرد و گفت: اکنون هم صحبت‌هایی از کنترل قیمت‌ها شنیده می‌شود، قطعا کنترل قیمت و تورم در اختیار یک مسئول در بخش مرتبط با جامعه کارگری نیست و عملکرد مجموعه اقتصادی کشور نشان می‌دهد که اوضاع خوب خواهد شد یا خیر. اما بر اساس تجربه‌ها خیلی امیدوار به مهار قیمت‌ها نیستیم چراکه طی سال‌های گذشته نیز ما شعارهای زیادی را در خصوص کنترل تورم شنیدیم که هیچ کدام محقق نشد بنابراین درخواست اصلی ما این است که سریعا جلسه شورای‌عالی کار برای بازنگری دستمزدها برقرار شود تا طی این جلسات خواسته و نیاز اصلی کارگران بار دیگر بررسی شود.
راهکارهای غیرنقدی می‌تواند معیشت کارگر را بهبود ببخشد
مقاومت دولت‌ها برای عدم افزایش دستمزد کارگران به دلیل افزایش تورم انتظاری مسئله‌ای است که کارشناسان و فعالان بارها به آن اشاره کرده‌ و راهکارهای جایگزین دیگری را مطرح می‌کنند، راهکارهایی همانند بن برای تامین کالای اساسی که تا کنون به مرحله اجرا نرسیده است. حال باقری در پاسخ به این پرسش که آیا راهکارهایی همانند بن اقلام مصرفی می‌تواند بخشی از مشکلات خانوارهای کارگری را حل کند یا خیر؟ گفت: بدون‌ شک راه‌های اینچنینی می‌تواند وضعیت معیشت کارگران را بهتر کند. ما بارها راهکارهایی را برای بهبود وضعیت زندگی کارگران در جلسات مختلف ارائه داده‌ایم اما این راهکارها هر بار در دولت‌های مختلف به بن‌بست خورد. این فعال کارگری به ضرورت احیای تعاونی‌های اشاره کرد و در این‌باره گفت: طبق قوانین و دستورات مقام معظم رهبری سهم تعاونی‌ها در اقتصاد باید به ۲۵ درصد برسد، این در حالی است که اکنون سهم تعاونی‌ها کمتر از ۵ درصد است. قرار بر این بود که تعاونی‌های محلی و منطقه‌ای احیا شوند، طی دو سال اخیر ما در جلسات متعددی شرکت کردیم و آیین‌نامه تعاونی‌ها در شورای‌عالی کار مورد بررسی قرار گرفت و قرار بر این بود که تعاونی‌ها بار دیگر به جریان بی‌فتند .
از سوی دیگر قرار بود دولت‌ها حمایت خود را نه صرفا نقدی، از سبد معیشت خانوارها داشته باشد تا هم به تولید خدمت کند و هم تعاونی‌ها رونق بگیرند. باقری در پایان اظهار کرد: اگر تعاونی‌ها رونق می‌گرفت سرمایه‌های مردم به جای کوچ به بازارهای پرریسک در تعاونی‌ها متمرکز می‌شد و پیامدهای مثبت آن را می‌توانستیم در معیشت افراد کم درآمد جامعه ببینیم. هیچکدام از این برنامه‌ها عملی نشد و ما هنوز معتقدیم دولت می‌تواند در بحث سبد معیشت، با دادن بن‌‌های مختلف از خانوارهای کارگری حمایت کند اما باید در کنار این مسئله تعاونی‌ها رونق بگیرند و سهم‌شان در اقتصاد به رقم‌های گفته شده برسد. امیدواریم به موازات بازنگری دستمزدها به این مسئله هم توجه ویژه شود.

About Author