چالش‌های دانشجویان افغانستانی برای تحصیل در ایران

در حالی که ایران زمینه پذیرش دانشجویان افغانستانی را در دانشگاه‌ فراهم کرده است، ولی به گفته فعالان این کشور، دانشجویان همچنان با بوروکراسی ورود و خروج و عدم دسترسی به بیمه و عدم اخذ مدرک دانشگاهی به زبان‌های بین المللی مواجه هستند.
سهیلا عرفانی، استاد دانشکده ژورنالیسم دانشگاه هرات در مجموعه نشست‌های علم، فرهنگ و ارتباطات در خدمت مهاجران افغانستان که با رویکرد “علم در خدمت مهاجران افغانستان” و با همکاری انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات و رصدخانه مهاجرت ایران به صورت آنلاین برگزار شد، گفت: ما در خانواده علم و فرهنگ و دانش زندگی می‌کنیم که مرزهای سیاسی و جغرافیایی ندارد و در این بحبوحه و اختناق و نابسامانی افغانستان که شاهد فشار مضاعف و نابودی علم و تمدن هستیم، همدردی ایرانیان با ما بسیار قابل ستایش است و این همدردی می‌تواند از غم ما بکاهد.یکی از شاخص‌های رتبه بندی جهانی، جذب دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌ها است، از این رو بسیاری از دانشگاه‌های دنیا بر سر جذب دانشجویان بین المللی با یکدیگر رقابت دارند.
عرفانی اظهار کرد: در این راستا ایران در این زمینه اقدام کرده، به گونه‌ای که در سال ۹۸ اقدام به جذب ۲۱۰ هزار نفر از دانشجویان بین المللی در دانشگاه‌های خود کرده که قطعا این میزان در حال حاضر بیشتر شده است.
این استاد دانشگاه هرات، اضافه کرد: ۹۵ درصد از دانشجویان بین المللی دانشگاه‌های ایران از کشورهای عراق، لبنان، سوریه، چین، پاکستان و افغانستان است که این امر نشان می‌دهد کشورهای منطقه تمایل به تحصیل در دانشگاه‌های ایران دارند.
وی به مزایا و چالش‌های تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران اشاره کرد و گفت: وجود اشتراکات در فرهنگ، تمدن و زبان از مهمترین مزایای تحصیل متقاضیان افغانستانی در ایران است، به گونه‌ای که تصور می‌شود که در کشور خودمان در حال تحصیل هستیم. همکاری اساتید و دانشجویان با اتباع افغانستانی در دانشگاه‌ها از دیگر مزایای تحصیل در کشور ایران به شمار می‌رود.
عرفانی دسترسی به منابع و کتب فارسی را از دیگر مزایای تحصیل دانشجویان افغانستانی در ایران نام برد و یادآور شد: ولی از سوی دیگر دوری راه از مهمترین چالش‌های ما به شمار می‌رود. ما می‌دانیم ایران بر اساس سیاست‌های خاص خود اقدام به توسعه رشته‌ها و گرایش‌های مختلف در دانشگاه‌ها کرده است، ولی اگر اقدام به توسعه رشته‌های مختلف به ویژه در دانشگاه‌های مستقر در شهرهای مرزی چون مشهد شود، تردد دانشجویان افغانستانی به ویژه در مقاطع دکتری راحت‌تر خواهد شد.

About Author