اختصاصی ساقی آذربایجان/ وحید خدادادی

سازمان صنعت، معدن و تجارت استان که در پی استعفای انتخاباتی پرنیان دوماهی پا درهوا و الابختکی اداره می شد، نهایتا به ریاست عظمایی تن داد تا بعد از این بازه طولانی از سردرگمی دربیاید. به مناسبت هفته دولت، نهادهای دولتی در تدارک و اجرای نشست های خبری با اهالی رسانه و مطبوعات استان برای ارائه گزارش عملکرد و بعضا غلونمایی در رابطه با اقدامات اجرایی دولت هستند. با اینکه این روزها به مدد رویه انتقادی مان مورد غضب این نهادها بودیم و کمتر نهادی ریسک دعوت از ما به جلساتی از این دست را می پذیرفت اما به هر روی از مدعوین جلسه سازمان صمت بودیم.
در این جلسه باز مس و داستان تشکیل شرکت مس آذربایجان از مباحث شیرینی بود که البته این بار بیشتر به بحث حول مفاهیم بنیادی گذشت. بخشی از همکاران در پرسش های خود در همین رابطه از واژه استقلال مس استفاده کردند که با واکنش عظمایی روبرو شد و چنین تعبیری را نادرست دانست! همانطور که قبل از طرح سوالات خود در یک تذکر آئین نامه ای گفتیم این واژه ابتدا از سوی مسئولان استانی و برخی از رسانه های همسو مطرح شد و از بدو طرح، به کرات در این رابطه و بالابردن انتظارات و سطح توقع عمومی هشدار دادیم. نکته ای که عظمایی هم به آن اشاره کرد و ما در مطالب قبلی در رابطه با آن هشدار داده بودیم، بحث سهام شرکت ملی مس ایران است که بخشی از آن سهام عدالت و عملا امکان انتقال آن وجود ندارد. ما گفتیم و برخی خود را به ناشنوایی زدند و امروز این واژه روی دستشان باد کرده است. گفتیم که این امامزاده شفا نمی دهد و کسی گوشش بدهکار نشد، گفتیم که قدرت در نظام سیاسی ایران مرکز محور است و آنچه شما ادعا می کنید در یک ساختار فدرال موضوعیت دارد و باز برخی ها حتی به زور سمعک هم نشنیدند و فریاد ادعای خود را رساتر کردند.
سفر دوم ریاست محترم جمهور به استان بیشتر به عقد قراردادهای مشارکتی بین بخش خصوصی و دولت سپری شد و از رئیس سازمان صمت در مورد روند این پروژه های مشارکتی پرسیدیم و پاسخ شنیدیم که ۲۳۵ همت حجم مالی این قراردادهاست که شامل ۲۰ مگاپروژه است و برخی طرح ها افتتاح شده و برخی دیگر در مرحله اجراست که با رصد هفتگی این سازمان همراه است که همین بحث رصد هفتگی امر مبارکی است که امیدواریم صحت داشته باشد.


صداقت آقای رئیس در رابطه با طرح مشکلات زیرساختی و ناترازی برق از بخش های جالب این نشست بود. او نیز مثل ما معتقد بود که سرمایه گذاری های کلان که بتواند تحولی در چرخه اقتصادی استان بوجود آورد، جز با حل این مشکل روی نخواهد داد! عظمایی به مشکلات آبی استان و موضوع تولید فولاد اشاره کرد که نشان از دقت و ریزبینی او داشت. نه صرفا در استان ما که وقتی کشوری با بحران آب روبروست، اول شدن در حوزه های آب بر، اتفاق مبارکی نیست. از قضای روزگار هم صنعت فولاد ابتدا در بخش کویری ایران استقرار یافته و امروز هم در خطه ای که یک ماه است برخی ساکنینش آب برای نوشیدن ندارد چه برسد تولید فولاد.
اعتراف به لزوم تولید برق توسط بخشی از تولید کنندگان که چند ماه پیش و در قالب نشست بخش خصوصی و دولت و به زبان گلایه از سوی یکی از تولید کنندگان مطرح شد، از دیگر نکات جالب توجه این نشست بود. از مهم ترین و قابل ذکر ترین نکات مطروحه در این جلسه می توان به عدم خلع ید از شرکت بهره بردار معدن اندریان اشاره کرد که پیش تر رئیس سابق از این اتفاق خبر داده بود! نقد تند عظمایی به شرکت هایی نظیر ایدم که به تعبیر وی از چرخه تولید شان یک موتور کامل خارج نمی شود، آخرین بخش از مطالب قابل ذکر این نشست بود.
نتیجتا می توان چنین استنباط کرد که حل مشکل ناترازی برق در استان و به سرانجام رسیدن طرح های مشارکتی بین دولت و بخش خصوصی به معنای دقیق کلمه می تواند روزهای خوبی را برای صنعت استان به همراه داشته باشد

About Author