نقره داغ ۱۳ بدر !

اختصاصی ساقی آذربایجان/ به قلم: وحید خدادادی

روزهای منتهی به سیزده بدر مقارن با شبهای احیا و خود روز سیزده بدر مصادف با شهادت مولی الموحدین، علی (ع) بود. فضای اجتماعی کشور در این یکی دو روز درگیر تعطیلی پارک ها و بوستان ها بود، چالشی خودساخته از سوی مسئولان ذیربط که از قضا واکنش منفی در سطح افکار عمومی به همراه داشت. در همین ارتباط ابتدا خبرگزاری صدا و سیما از تصمیم وزارت کشور برای تعطیلی همه پارک ها و تفرجگاه های کشور در ۱۳ فروردین خبر داد و نوشت که این اماکن یک ساعت مانده به اذان مغرب باز خواهند شد! سپس معاون امنیتی وزارت کشور با صدور اطلاعیه ای ضمن تکذیب تعطیلی پارک‌ها و بوستان‌ها در روز طبیعت اعلام کرد که اطلاعیه‌ها از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور منتشر و به اطلاع عموم رسانده می‌شود‌ و در این زمینه اطلاعیه‌ای وجود نداشته است! و از آن سو، فرماندار قزوین گفت بر اساس “دستور العمل بالادستی” و “همراه با تمامی استان های کشور” پارک ها و تفرجگاه ها در این روز تعطیل خواهند بود! در این میان توئیت وزیر کشور نیز منتشر شده که در آن با اشاره به عدم تعطیلی پارک ها در روز ۱۳ فروردین، توصیه کرده است که مراقب توطئه دشمنان باشیم! در این میان پرداختن به برخی موضوعات برای روشن تر شدن موضوع در راستای پرهیز از ایجاد دو قطبی در جامعه و رسیدن به یک تفکر جمعی عاقلانه خالی از لطف نیست.
اولین نکته آن است که بالاخره مشخص نشد اگر “دستور العمل بالادستی” برای “تمام استان های کشور” نبوده، فرماندار قزوین از کجا چنین حرفی را بیان کرده است و اگر بوده، چرا وزارت کشور، آن را از اساس تکذیب کرده است؟ چرا باید از یک دستگاه دولتی شاهد اطلاعیه های متفاوت باشیم و در اصل اگر چنین اطلاعیه و دستورالعملی وجود داشته، چرا وزیر کشور از آن بی اطلاع بوده است؟ مطلب بعدی در رابطه با ریشه و چرایی اخذ تصمیماتی از این دست است. شب سیزده بدر در برخی رسانه های محلی تبریز هم نسبت به عدم تعطیلی روستای تاریخی کندوان و عملکرد جزیره ای نقدهایی منتشر شد که اقلا از اهالی رسانه بعنوان قشر فرهیخته جامعه بعید و محل تانی بود!
در همین ارتباط این پرسش مطرح است که آیا جز با دستورالعمل‌های بالادستی و بخشنامه‌های خیلی محرمانه و بعد تکذیب آن در رسانه، نمی‌توان شعائر دینی را در کشور حفظ کرد؟ آیا در طول این ۱۵ قرن تشرف مردم ایران به دین اسلام، دین داری و اعتقادات مردم بر اساس ضوابط اعلامی از سوی حکومت ها بوده است؟ چرا برخی در این کشور استنباط شان این است که دیانت مردم در رابطه با محدودیت های دولتی معنا پیدا میکند؟ سال گذشته نیز روز سیزده بدر مصادف با ماه مبارک رمضان بود و با اینکه این روز مقارن با شهادت حضرت امیر نبود باز گزارش های میدانی نشان داد که خبری از بساط سیزده بدری در پارک ها و بوستان ها نبوده و بجز مسافرین تقریبا همه پارک ها خلوت بوده است. امسال نیز با اینکه چنین محدودیتی تکذیب و اعمال نشد، باز در شهر تبریز پارک ها خلوت بود و اینبار نیز مردم مسئولان نگران از اسلام را نقره داغ کردند تا نشان دهند اهمیت، جایگاه و شانیت شبهای احیا و شهادت امام علی (ع) ریشه در شرافت و دیانت شخصی افراد دارد و حتی کسانی که احتمالا اعتقاد چندانی ندارند باز آنقدر درک و شعور و فهم اجتماعی دارند که پرده دری نکنند و احترام ایامی از این دست را نگهدارند. دوستانی که معتقدند دین داری مردم در سایه بخشنامه های دوزاری آنان است، سخت در اشتباهند و بی تردید میلیون ها بار معتقدتر و مقیدتر از شما عزیزان هستند. داستان سیزده بدر امسال جوابی دندان شکن بود تا بدانید اعتبار ۲۱ رمضان به بخشنامه نیست، دل نامه است و باید که پند بگیرید!

About Author