نماهای ناهمگون، پیامد الگوبرداری غربی در اردبیل

نماهای ناهمگون ساختمان‌ها در استان اردبیل پیامد الگوبرداری ناشیانه از ساخت و سازهای غربی است که هیچ سنخیتی با فرهنگ و هویت ایرانی ندارد.
به گزارش ساقی آذربایجان، در سرعت تحولات جهانی آنچه که مغفول باقی مانده ناتوانی در حفظ هویت دینی، ارزشی و ملی است که در برخی حوزه‌ها این بی‌توجهی‌ها آسیب‌های جدی و نگرانی‌های عمیقی را به همراه داشته است.
در یک آشفتگی بصری در ساختمان‌های استان اردبیل نیز نمود و نشانی از این ناهمگونی و ناهماهنگی در نماهای ساختمانی را شاهد هستیم که به هر شکل ممکن و بدون انضباط خاص هر سازنده بنا سعی دارد تا از یک نمای خاص تبعیت کند که این خود از زیبایی و چهره مناسب شهری کاسته است.
مسئولان نظام مهندسی که متولی اصلی در طراحی و ساخت بناها در شهرهای مختلف هستند، در بخش نماسازی به نحوی خود را کنار کشیده و این وظیفه خطیر را به گردن شهرداری می‌اندازند در حالی که شهرداری نیز متولی اصلی در این زمینه را نظام مهندسی و راه و شهرسازی می‌داند.
ترویج نماهای رومی آن هم با کتیبه‌های درشت و نقش و نگارهای خاص نوعی نابهنجاری و اغتشاش بصری را در دید مخاطبان و چهره شهر از دید مسافران و گردشگران به این دیار فراهم کرده در حالی که در تاریخ اردبیل می‌توان به اصالت معماری دوران باشکوه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، دوره سلجوقی و دوره معاصر اشاره کرد که همواره این نماها خود زبانزد عام و خاص بوده است.
تنوع نماهای ناهمگن در شهر اردبیل که مورد استفاده سازندگان قرار گرفته از نمای شیشه‌ای گرفته تا نماهای رومی و الگوبرداری شده از نمای کشور ترکیه و آذربایجان فضای متفاوتی را در شهرهای مختلف استان رقم زده که خود پشت و پا زدن به هویت‌ها و اصالت‌ها در استان اردبیل و خطه آذربایجان را دارد.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اردبیل در مورد این نماهای ناهمگون و نامناسب در شهر اردبیل اظهار کرد: وظیفه اصلی طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی نظام مهندسی است و شهرداری تنها بر فرآیند اجرای پروژه و صدور پایان کار نظارت دارد که در جلسات مختلف سعی داریم تا با هماهنگی بیشتر اجازه اجرای نماهای ناهمگون شهری را ندهیم.
نماهای ناهمگون؛ پیامد الگوبرداری غربی
در اردبیل
احمد خواجوی تصریح کرد: در داخل شهر به ویژه شهرک‌های جدیدالاحداث ما نمود و نشانه‌هایی از این نماهای رومی که هیچ تناسبی با تاریخ، فرهنگ و مدنیت ایرانیان و منطقه آذربایجان ندارد، روبه‌رو هستیم که به راحتی می‌توان از اجرای این نماها جلوگیری کرد و به جای آن نماهای ایرانی را مورد استفاده قرار داد.
وی گفت: هر چند سازندگان بنا اغلب راغب به استفاده از نماهای رومی و خارجی هستند اما ما در مجموعه شهرداری به عنوان الزام سازندگان به استفاده از نماهای ایرانی و نظام مهندسی نیز با در نظر گرفتن راهکارهای قانونی اجازه اجرای نماهای خارجی را نداده و به جای آن سعی کنند تا الگوهای جدید ایرانی را به سازندگان بنا ارائه کنند.
معاون شهرسازی و معماری شهرداری اردبیل افزود: نماهای خارجی به ویژه رومی هیچ تناسبی با فضای روحی و روانی مردم شهرها و همچنین ساختار و کالبد شهری ندارد و بهتر است به طرق قانونی مانع از اجرای این نماها شده و سازندگان بنا را ملزم به استفاده از معماری ایرانی و اسلامی کنیم.
عضو نظام مهندسی ساختمان نیز با بیان اینکه در بحث ارائه الگوهای ایرانی در ساخت بناها به ویژه نماسازی تاکید بر بهبود شرایط موجود است، خاطر نشان کرد: سعی خواهیم کرد تا حرکت مؤثر در این بخش اتفاق بیفتد.
حسین وثوقی ایرانی اضافه کرد: هیئت مدیره نظام مهندسی تصمیم گرفتند تا با همکاری شهرداری و سایر دستگاه‌های صادرکننده مجوز صنعت ساختمان زمینه‌ای را فراهم کنند تا الگوهای مناسب ایرانی به جای الگوهای رومی و بیگانه در نماسازی‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

About Author