هزینه ۵ برابری نقشه‌های ساختمانی از مشکلات عمده سرمایه گذاران در زنجان

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان بابیان اینکه هزینه پنج برابری نقشه‌های ساختمانی واحدهای تولیدی و صنعتی در زنجان نسبت به سایر استانها، موجب اعتراض سرمایه‌گذاران در استان شده است، گفت: انتظار سرمایه گذاران رسیدگی استاندار و معاونت عمرانی به این مشکل است.
به گزارش ساقی آذربایجان ناصر فغفوری در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، تبیین و بررسی هزینه های ساخت و ساز واحدهای مستقر در شهرک صنعتی با نظام مهندسی ساختمان را از جمله دستورات مهم این کارگروه  عنوان کرد و افزود: هزینه های سرسام آور نقشه های ساختمانی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی استان زنجان نسبت به سایر استانها، نارضایتی سرمایه‌گذاران در استان را در پی دارد که باید اقدامات لازم و رسیدگی عاجل در این خصوص انجام گیرد.
به گفته وی سرمایه گذاران در استان زنجان اگر چیزی حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه نقشه پرداخت می کنند، این رقم در برخی از استانها، حتی به ۷۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد و این موضوع زمانی بروز بیشتر دارد که برخی سرمایه گذاران علاوه بر زنجان، در سایر استان‌ها هم سرمایه‌گذاری کرده و نسبت به تفاوت هزینه معترض هستند.
رییس صنعت معدن و تجارت استان زنجان اظهار داشت: این به این معنی نیست که سیستم کاری به گونه ای باشد که در استان‌های دیگر، در احداث واحدهای تولیدی، مباحث فنی  و مهندسی را رعایت نمی کنند. آنها حتی در تعرفه‌های خود، تخفیف های خاصی را هم برای سرمایه گذاران دارند.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان فغفوری اظهار امیدواری کرد با اقدامات لازم، در جهت کاهش هزینه ها به صورت معقول و منطقی، رضایت سرمایه گذاران جلب شود.
رییس شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان هم در این  جلسه، با اشاره به اعتراض سرمایه گذاران در خصوص هزینه های نامتعارف نقشه ساخت و ساز واحدهای تولیدی و صنعتی گفت: به عنوان نمونه یک سرمایه گذار برای یک واحد تولیدی در استان زنجان ۵۰۰ میلیون برای نقشه ساخت و ساز هزینه کرده است و برای ساخت واحد تولیدی دیگر با همان زیربنا در استانی دیگر، فقط ۴۰ میلیون تومان هزینه داده است که نسبت به هزینه پرداختی در زنجان معترض است.
عباسی با بیان اینکه اعتراضات در این حوزه بسیار زیاد شده است، افزود: به همین دلیل، بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی بدون مجوز در حال فعالیت هستند و به گفته خودشان، ترجیح می دهند به جای هزینه ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی برای نقشه و ساختمان آن را برای خرید دستگاه ها و سایر نیازهای تولید هزینه کنند.
رییس شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان، البته  پیشنهاد و راهکار معترضان به این امر را هم مطرح کرد و گفت: به اعتقاد آنها اظهار نظر فقط چهار طراح سازه به جای هشت کارشناس سازه و اختیاری بودن سایر موارد ازجمله برق، تاسیسات و غیره به جای اجبار می تواند در
کاهش هزینه ها راهگشا باشد.

About Author