همایش منطقه ای فرهنگ سازی غذای حلال

به گزارش ساقی آذربایجان، امنیت غذایی به عنوان یک ضرورت مسلم و مهمترین عامل در سلامت انسان ها بیشترین اهمیت را نه فقط در صنایع غذایی، بلکه زندگی روزمره دارد و در این میان مواد غذایی حلال و بهداشتی تضمین سلامت بشر است.
غذای حلال نشات گرفته از آموزه ها، اعتقادات و فرهنگ اسلامی اکنون به نمادی معتبر در سطح جهان تبدیل شده است که در اندک زمانی پس از ثبت واژه «حلال» بر روی محصولات صنایع غذایی به عنوان اعتباری فراتر از استانداردها اعتماد عمومی را در سطح جهان کسب کرده که مدیون رعایت نکات شرعی و در واقع بهداشتی است که در تهیه مواد خام و فرآورده های گوشتی و غیرگوشتی از دین اسلام نشات گرفته است.
همایش منطقه ای فرهنگ سازی غذای حلال به همت اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی در تبریز برگزار شد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز در این همایش گفت: خلقت جهان هستی بر اساس کمال گرایی بنا شده است انسان که اشرف مخلوقات خداست بیشترین بهره برداری را از این هستی دارد. وی یادآورشد: غذای حلال یکی از عوامل رشد و کمال انسانی در تمام ابعاد وجودی انسان است در دنیا استفاده از غذای حلال مورد استقبال واقع شده که موجب خرسندی است.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: در دین مبین اسلام استفاده از خوراکی حلال و دوری از خوراکی های حرام می تواند در رفتار، خلقیات و رفتار انسان سالم اثرگذار باشد بر این اساس در ۱۶۰ آیه قرآن در مورد خوراکی های حلال و حرام و تغذیه سفارش وجود دارد.
وی افزود: ممنوعیت استفاده از غذاهای غیر بهداشتی یکی از خدمات اسلام به جامعه بشریت است چون در دورانی که هنوز میکروب کشف نشده بود بسیاری از غذا های مضر و حرام توسط دین اسلام معرفی و از آن پرهیز داده شد.
وی همچنین با تقدیر از خدمات اداره کل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: بیش از ۸۰ درصد فعالیت های دامپزشکی بر مبنای امنیت غذایی و امنیت روانی در حوزه غذاست در واقع بخشی از موضوع بیوتروریسم نیز مربوط به حوزه دام است.

غذایی که حلال نباشد به طور قطع بهداشتی هم نیست

امیرحسین بهداد مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی ، در همایش منطقه‌ای فرهنگ‌سازی غذای حلال و اختتامیه دوره آموزش ناظرین شرعی و ذابحین منطقه ۳ کشوری، اظهار کرد: کنترل بیماری های دام طیور و آبزیان و بیماری مشترک بین دام و انسان از طرف دیگر سلامت دام و طیور و سلامت و بهداشت غذایی از وظایف اصلی دامپزشکی است. وی تاکید کرد: حلال بودن غذا و فرآورده های گوشتی سلامت و بهداشت آنها را به دنبال دارد در واقع غذایی که حلال نباشد به طور قطع بهداشتی هم نیست. وی افزود: غذای حلال در روح و جسم انسان نیز تاثیرگذار است وقتی دام به روش اسلامی ذبح می شود به لحاظ فیزیولوژیکی کمترین آسیب و آزار را به دام می زند و کیفیت آن را حفظ می کند.
مدیریت نمایندگی ولی فقیه در سازمان دامپزشکی کشور نیز گفت: با غذای حلال روح انسان تعالی پیدا می کند بر این اساس مردم دغدغه ای به لحاظ اینکه محصولات غذایی حلال باشد در ایران ندارند چون به برکت ناظران ذبح و ذابحین و علما این اتفاق مبارک افتاده است.
حجت الاسلام رحمانی مهر گفت: یکی از نشانه های شکرگزاری به خدا این است که اسراف نکنیم و در این خصوص دقتمان کمتر نشود در غیر این صورت برکت سفره کاهش پیدا می کند.
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: اصلی ترین صنعت برای تداوم صیانت از بشر غذا و صنایع غذایی است.
وی با اشاره به اهمیت نماد غذای حلال گفت: تجارت غذای حلال با توجه به اینکه یک میلیارد مسلمان در جهان وجود دارد می ‌تواند صنعت مورد اتکایی برای کشور باشد ولی متاسفانه ایران تنها یک درصد از صنایع غذایی حلال دنیا را تولید می کند بر این اساس باید آن را گسترش دهیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در این همایش گفت: تامین امنیت غذایی از وظایف سنگین وزارتخانه است ولی به هر ترتیب دولت جدید پا را فراتر از موضوع امنیت غذایی گذاشته و اقتدار غذایی را در مورد سرلوحه کار خود قرار داده است.
اکبر فتحی ادامه داد: وقتی اسم از برند حلال برده می شود در واقع مجوز ای است برای مصرف در تمام کشورها و این برند به یک علامت تجاری هم در کشورهای اسلامی و هم در کشورهای قسط غیر اسلامی تبدیل شده است طوری که غذا با نشان حلال در تمامی کشورها تولید می شود.
همایش منطقه‌ای فرهنگ‌سازی غذای حلال و اختتامیه دوره آموزش ناظرین شرعی و ذابحین منطقه ۳ کشوری در تبریز برگزار شد.
در این همایش ۱۲۰ ناظر شرعی و ذابح استان های آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل زنجان و قزوین شرکت داشتند.

 

About Author