در انتخابات مجلس استان آذربایجان شرقی نوزده نماینده از سیزده حوزه انتخابیه این استان با جمعیتی بالغ بر 3,909,652 به مجلس شورای اسلامی راه می یابند.

هیات اجرایی تبریز رفتار سلیقه ای یا اجرای قانون ؟!

اختصاصی ساقی آذربایجان/ گزارش از : وحید خدادادی

همزمان با برگزاری نمایشگاه مطبوعات و کتاب، اخبارنتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی طی پیامکی به آنان اعلام و مشخص شد که گویا رفتار برخی از نمایندگان به مذاق دولت خوش نیامده و در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو سه نماینده فعلی و نام آشنا یعنی بیگی، پزشکیان و منادی رد صلاحیت شده اند و در حوزه انتخابیه بستان آباد هم نوری قزلجه مشمول این تنگ نظری قرار گرفته است. از استان های دیگر هم طبق اظهارات خود نمایندگان اخبار خوبی به گوش نمی رسد و نسبت آمار رد صلاحیت شدگان بسیاربالاست. البته نباید ناگفته نماند که آنچه تحت عنوان پیامک رد صلاحیت به نامزدهای انتخاباتی اعلام شده، نظر هیات اجرایی زیرمجموعه وزارت کشور است و نظر نهایی و پایانی در این رابطه با شورای نگهبان است. وزارت کشور تمامی اطلاعات پرسش‌نامه‌ای که داوطلبان در سامانه ثبت‌نام نهایی تکمیل کردند، به پنج دستگاه ذیصلاح‌(وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه‌قضائیه) ارسال می کند و اعلام نظر هیات اجرایی قانونا بایستی بر اساس نتیجه این استعلامات باشد. با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی همانطور که در بالا ذکر شد حائز سلسله ای از رد صلاحیت شدگان است بر حسب وظیفه رسانه ای و با توجه به اینکه پرسش های جدی در این رابطه مطرح است به سراغ دست اندرکاران امر و رد صلاحیت شدگان رفتیم تا چند وچون کار را جویا شویم. بهرحال پرسش های مهمی در این رابطه در ذهن افکار عمومی نقش بسته از جمله اینکه دلیل رد صلاحیت این بزرگواران چیست؟ آن ها از چه زمانی حائز شرایط رد صلاحیت شده اند؟ اگر اکنون این اشخاص صلاحیت ندارند، چطور در این زمان باقیمانده در رابطه با سرنوشت کشور و موضوعات مهمی نظیر بررسی برنامه هفتم توسعه و لایحه بودجه ۱۴۰۳ تصمیم خواهند گرفت؟ با توجه به آمار قابل ملاحظه ردصلاحیت شدگان توسط مجموعه ای که مسئولیتش با وزارت کشور است چنانچه یک سوم همین افراد همت می کردند، براحتی می توانستند وزیر کشور را استیضاح نمایند که خب احتمالا با توجه به وضعیت سیاسی کشور در ماه های منتهی به انتخابات تصمیم بر خویشتن داری گرفتند. از گروه چهار نفره رد صلاحیت شدگان شروع کردیم تا چند و چون قضیه و دلیل رد صلاحیت شان را جویا شویم.

ما نماینده مردم هستیم، مهم نظر مردم است بقیه فرع است!

بیگی دلیل ردصلاحیت خود را به زعم هیات اجرایی داشتن پرونده قضایی اعلام کرد و گفت: بهرحال این یک تسویه حساب تلقی می شود و این قاعده بازی است و در این بین مردم را به داوری دعوت می کنیم. بنده وقتی در دادگاهی حضور پیدا می کنم و بر گفته های خود مدارک و مستندات ارائه میدهم، به برکت فضای مجازی همین ها را در این فضا هم منتشر می کنم، و صرف نظر از اینکه رای مقام محترم قضایی چه خواهد بود، مردم هم خودشان قضاوت می کنند و تاکنون هیچ شهروندی اعلام نکرده که مدارک بنده خلاف واقع است لذا همواره سعی کرده ام تا مردم در جریان امر قرار بگیرند و تمام قضیه هم همین است.
این نماینده در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان افزود: ما نماینده مردم هستیم و فارغ از اینکه رای دستگاه قضایی چه خواهد بود، مهم نظری است که افکار عمومی نسبت به نماینده خود دارند و اینکه مردم بدانند ما بعنوان نماینده آنها به وظیفه خود عمل کرده ایم و اصل قضیه هم همین است و بقیه فرع است.

*در بررسی صلاحیت ها مهم نظر شورای نگهبان است!

منادی دیگر نماینده رد صلاحیت شده معتقد است که تاکنون هیچ کاندیدایی رد صلاحیت نشده است! وی که با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفتگو می کرد افزود: به نظر بنده فعلا هیچ کاندیدایی رد صلاحیت نشده از آن روی که اعلام نظر اصلی در این رابطه بر عهده شورای نگهبان است و حتی افرادی هم که از مرحله اول رد شده اند، تایید شده به حساب نمی آیند و صرفا در سیستم دولتی این کار صورت گرفته و دولت هم عمدتا تاییدی روی نمایندگان ندارد از آن روی که یک نماینده چهار سال تمام به انحاء مختلف و در برهه های مختلف با دولت درگیر است. نمی شود گفت که نماینده ای از منابع ذی صلاح تاییدیه دارد ولی ما او را رد می کنیم و مهم نظر آنهاست. لذا بررسی صلاحیت ها در فرمانداری چندان اهمیت و موضوعیت ندارد و این شورای نگهبان است که باید در این رابطه نظر نهایی را اعلام کند.

* یک نفر نیست از این آقایان بپرسد که التزام عملی یعنی چه؟/ اینها به ملت خیانت می کنند

مسعود پزشکیان نیز با انتقاد از روند بررسی صلاحیت های نامزدهای انتخاباتی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان در رابطه با چرایی رد صلاحیتش گفت: هیات اجرایی اینجانب را به دلیل عدم التزام عملی به نظام جمهوری اسلامی ایران رد صلاحیت کرده است! جنگش را ما رفته ایم، کارگری اش را ما کرده ایم، انقلاب فرهنگی را ما کرده ایم و وزیر و وکیل شده ایم اما گویا التزام عملی نداشته ایم! یک نفر نیست از این آقایان بپرسد که التزام عملی یعنی چه؟ آنهایی که التزام عملی دارند آیا یک صدم ما کارکرده اند، بعد بگویند که شما التزام عملی ندارید. اینها دارند به ملت خیانت می کنند، بروند دربیاورند و ببینند که آیا در دوران نمایندگی خود تاکنون رانتی گرفته ام؟ منفعتی برای خود و فرزندانم عاید شده است؟ من تا جایی که فهمم اجازه داده خود و خانواده ام را فدای انقلاب، ملت و کشور کرده ام. اگر نمی خواهند چه بهتر، ما هم می رویم سراغ زندگی خودمان! من از کوچکترین حقوق خود در این رابطه بهره ای نبرده ام و در زمان جنگ همسر مرحومم وظیفه بزرگ کردن فرزندانم را به تنهایی به دوش می کشید و من هم به جنگ می رفتم این را گفتم که بگویم تا جایی که امکان داشته زحمت کشیده ایم و یک عده از افرادی که تمام منطق شان دعوا کردن و فحش دادن است و چیز دیگری غیر از آن بلد نیستند، فکر می کنند که به انقلاب خدمت می کنند! همانطورکه گفتم برایم مهم نبود و از این رو حتی نمی خواستم اعتراضم را ثبت کنم اما دوستان و اطرافیان گفتند که اگر اعتراض نکنید، فکر می کنند که این ادعای آنان را قبول دارید. بروند دربیاورند که چند نفر مثل ما برای این انقلاب وقت گذاشته و دل سوزانده است؟ می گویند نکرده اید و ندارید، پس خداحافظ!

اما در این بین پرداختن به نظریات احزاب سیاسی هر چند مدل موسمی آن در ساحت سیاسی ایران مفهوم ملموس تری دارد نیز می تواند در برگیرنده نکات ریز و قابل تاملی باشد.

*ظلم هیات اجرایی در حق رد صلاحیت شدگان

دکتر ظهیرنیا دبیر استانی حزب کارگزاران سازندگی معتقد است که نسبت به رد صلاحیت شدگان اجحاف شده است. این فعال سیاسی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: ببینید اینکه به شخصیتی مثل پزشکیان گفته شود که التزام علملی به نظام ندارد، ظلم در حق اوست. یا مثلا چهره ای مثل بیگی به نظر به دلیل افشاگری در رابطه با شاسی بلندها رد صلاحیت شده است.
وی افزود: امیدوارم تدبیر دیگری در شورای نگهبان اندیشیده شود و معتقدم که برای برگزاری یک انتخابات پرشورتر و عادلانه تر باید مصلحت سنجی بیشتری در این رابطه صورت گیرد و شاهد یک انتخابات یک سویه نباشیم و همه جناح های سیاسی امکان شرکت و رقابت در این عرصه را داشته باشند.

*در قضیه ردصلاحیت نباید پای سلایق شخصی در میان باشد/ با رفتارهای نسنجیده مردم را نرنجانیم

دبیر حزب مؤتلفه اسلامی آذربایجان شرقی بر برگزاری پرشور انتخابات اسفندماه مجلس شورای اسلامی با توجه به فرمایشات اکید رهبر انقلاب تاکید کرد.
دکتر رحیم جهانی در گفتگو با خبرنگار روزنامه ساقی آذربایجان گفت: بی تردید باید قانون مداری یکی از ارکان مهم انتخابات باشد و انتظار ما هم این است که عزیزانمان چه در هیات اجرایی وچه در هیات نظارت به مرّ قانون عمل کنند و خدای ناکرده پای سلایق شخصی به مسئله تایید صلاحیت ها باز نشود. لازم است تا ما در بحث بررسی صلاحیت ها قانون را لحاظ کنیم و به مسائل واقع بینانه بنگریم و شرایط جامعه را هم در نظر بگیریم و از طرفی نباید فرمایشات رهبر انقلاب در رابطه با برگزاری پرشور انتخابات به فراموشی سپرده شود.
از اصول بدیهی انتخابات میزان مشارکت مردم است و رفتار ما باید جوری باشد که مردم را به پای صندوق های رای بکشیم نه اینکه برعکس با برخی رفتارها و تصمیمات نسنجیده مردم را رنجیده خاطر کرده و موجب قهر آنان از صندوق شویم.
وی در پاسخ به این سوال خبرنگار ساقی آذربایجان که آیا نتایج صلاحیت های اخیر را در راستای مرّ قانون می دانید یا نه؟ نیز گفت؟ عرصه، عرصه مهمی است و قطعا یکی از وظایف هیات نظارت هم نظارت بر تصمیمات هیات اجرایی است. بهتر است دوستان در بررسی صلاحیت ها خدا را بالای سر خود ببینند مسئله هم از اهمیت بالایی برخوردار است از آن جهت که پای آبروی افراد در میان است. لازم است تا در این مرحله هیات نظارت نقش خود را به نحو احسن ایفا نماید و نتایج بدست آمده را مجددا بررسی نماید. بهرحال نظر افراد رد صلاحیت شده هم باید لحاظ شود و این پرسش را دارند که اگر بنده صلاحیت نداشتم چطور تا دیروز در فلان پست مدیریتی مهم قرار گرفته بودم و چطور شد که شک شبه از نظرها افتادم؟ لازم است تا در بررسی مجدد ردصلاحیت ها نظر مردم هم تامین شود و قطعا هیات نظارت چنین ملاحظاتی را در نظر خواهد گرفت و اسفندماه شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور خواهیم بود.

*برای ردصلاحیت ها حتما دلیل محکمی وجود دارد/ برخی سالهاست که در مجلس هستند و کاری از پیش نبرده اند

دبیر جمعیت پیشرفت و عدالت آذربایجان شرقی با اشاره به بی اطلاعی خود نسبت به ریز دلایل رد صلاحیت کاندیداهای مجلس گفت: دیتای خاصی در این رابطه و چرایی ردصلاحیت ها ندارم و اظهاراتم بیشتر بر اساس اظهارات فرماندار تبریز است ولی معتقدم دوستان حتما دلایلی برای ردصلاحیت داشته اند! ولی این را می توانم بگویم که در جهت ایجاد شوروشوق انتخاباتی و حضور پرشور مردم پای صندوق های رای باید از رفتارهای سلیقه ای در این بخش خودداری کرد.
سید سجاد سیفی در گفتگو با خبرنگار ساقی آذربایجان خاطر نشان کرد که نمی خواهم از ردصلاحیت ها حمایت کنم ولی حتما دلایلی برای این کار داشته اند ولی تا جایی که اطلاع دارم بخشی از مشکلات در این رابطه حل شده است. دبیر این جریان سیاسی نزدیک به قالیباف افزود: اگر بخواهیم قضیه را به طور تخصصی دنبال کنیم باید بگوییم که آیا این تعداد حضور برخی از دوستان در مجلس کافی نیست؟ برخی سالهاست که در مجلس هستند و نگاه سیاسی این جمعیت بر حکمرانی نو تاکید دارد و شرایط فعلی نشان می دهد که این افکار و اندیشه ها جوابگو و راهساز نبوده است. کشور نیازمند ایده و افکار جدید و نیروهای تازه نفس در قلب قانون گذاری کشور است و این افکار جدید در سایه تغییرات جدی در این حوزه امکان بروز و ظهور خواهد داشت. تلاش این جمعیت هم بر ایجاد چنین تغییراتی است و این رویکرد را به عموم جامعه تزریق نماید.

*این هیئت اجرایی در حد نام و آوازه آذربایجان و تبریز نبود!

دبیر حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی در آذربایجان شرقی، با انتقاد از ریشه های تفکر جبهه پایداری در رد صلاحیت های اخیر گفت: اگر قرار بود تا به مر قانون و منطق عمل شود باید تعداد بیشتری از نمایندگان فعلی ردصلاحیت می شدند و اگر قرار به اجرای تمام و کمال قانون است باید این اتفاق در رابطه با همه کاندیداها می بود نه صرفا یک تعداد خاص.
رضایی افزود: متاسفانه ردصلاحیت های اخیر خصوصا در رابطه با سه نماینده فعلی ردصلاحیت شده تبریز نشان می دهد که رفتار هیات اجرایی سلیقه ای بوده است و از این رو معتقدم که در انتخاب نفرات هیات اجرایی بایستی دقت بیشتری صورت می گرفت و این هیئت اجرایی در حد نام و آوازه آذربایجان و تبریز نیست! تفکرات نزدیک به جریان پایداری در صدد القای تفکرات بسته خود به جامعه هستند در حالی که بارها در فرمایشات معظم له هم بر مشارکت حداکثری اشاره شده است.

نتیجه گیری: النهایه از گفته های کاندیدهای ردصلاحیت شده و فعالان سیاسی و دبیران احزاب و تشکل ها چنین بر می آید که بهتر بود دوستان هیات اجرایی با دقت بیشتر و درک شرایط سیاسی واجتماعی موارد را مورد بررسی قرار می دادند و از سویی اگر کاندیدایی که در حال حاضر در کسوت نماینده مردم در مجلس حضور دارد و به زعم آقایان صلاحیت ندارد چطور قرار است در ماه های باقیمانده به پایان مجلس در مورد مسائل مهم کشوری رای دهد و اظهار نظر نماید، وقتی نماینده ای از نگاه دوستان التزامی به نظام و انقلاب ندارد، آیا نشستن او در مجلس در این زمان باقیمانده به صلاح کشور و نظام است؟ علاقمند بودیم تا در این رابطه نظر مسئولان ذیربط را هم جویا شویم که متاسفانه چنین امکانی وجود نداشت و فرماندار با بیان اینکه وقت مصاحبه ندارد و سرش شلوغ است از زیر بار پاسخگویی شانه خالی کرد و معاونت سیاسی هم به تماس ها و پیگیری های ما وقعی ننهاد. اما به نظر می رسد در تعیین اعضای هیات اجرایی هم باید دقت لازم صورت بگیرد و از طرفی حرف های درگوشی حکایت از تغییر رویه در هیات نظارت دارد و باید منتظر ماند و دید در روزها و هفته های آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

About Author