والدین دندان نوزاد خود را چگونه تمیز کنند؟

یک متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان در چهارمحال و بختیاری درخصوص استفاده از خمیردندان در کودکان و نوزادان، گفت: تا قبل از دو سالگی نیاز به استفاده از خمیردندان نیست، زیرا نوزادان کنترلی بر بلع خود ندارند، خمیردندانی که در این سن استفاده می‌شود، فاقد فلوراید است و حالت پاک‌کننده دارد.
افسانه نکویی درخصوص شرایط مسواک زدن برای نوزادان و کودکان، اظهار کرد: این طیف از زمان متولد شدن هرچند دارای دندان نیستند، اما نیاز به بهداشت دهان و دندان دارند و بهتر است خانواده دهان آنان را با کمک گاز استریل تمیز کند.
وی افزود: شش ماه پس از تولد، نوزادان باید نخستین ویزیت دندانپزشکی خود را دریافت کنند و به محض رویش دندان‌ها، از طریق مسواک انگشتی دندان‌های آنان تمیز شود، زمانی که رویش دندان‌های شیری به اتمام رسید، استفاده از مسواک و نخ دندان کفایت می‌کند و با افزایش سن، از طریق مسواک‌های مناسب سن کودکان، دندان‌های آنان تمیز شود.
این متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان درخصوص علل پوسیدگی دندان‌های کودکان امروزی، تصریح کرد: پوسیدگی دندان‌های شیری به‌دلیل تفاوت آناتومی با دندان‌های دائمی، سریع‌تر پیشرفت می‌کند، زیرا ضخامت مینا و عاج دندان‌های شیری نصف دیگر دندان‌ها است، به‌علاوه رژیم غذایی در این قشر همانند بزرگسالان تحت کنترل نیست.
نکوئی ادامه داد: معمولا والدین استفاده از نخ دندان را برای کودکان خود غافل می‌شوند و در نتیجه پوسیدگی بین دندانی آغاز و دو دندان مجاور درگیر آسیب می‌شوند، البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که حساسیت والدین امروز نسبت به قبل در مراجعه فرزندان خود به دندانپزشکی بیشتر شده است.
وی در ادامه درخصوص سوال آسیب استفاده از خمیردندان در کودکان و نوزادان، تصریح کرد: چنین مطلبی صحت ندارد، زیرا خمیردندان حاوی فلوراید است و این ماده باعث استحکام مینای دندان می‌شود، تا قبل از دو سالگی نیاز به استفاده از خمیردندان نیست زیرا نوزادان کنترلی بر بلع خود ندارند، خمیردندانی که در این سن استفاده می‌شود، فاقد فلوراید است و حالت پاک‌کننده دارد، پس از دوسالگی نیز از خمیردندان‌هایی استفاده می‌شود که مناسب سن آنان است.
این متخصص دندانپزشکی کودکان و نوجوانان با اشاره به استفاده از دهانشویه‌ها، افزود: در کودکان استفاده از این ماده پس از شش سال، توصیه می‌شود مگر اینکه کودک از لحاظ لثه مشکل داشته باشد.
نکوئی در پایان در خصوص موضوع ارتودنسی در کودکان، گفت: این مسئله بستگی به مشکل دندان‌ها دارد، اما معمولا از زمانی‌که دندان‌های دائمی شروع به رویش می‌کنند، بهتر است همه کودکان ویزیت ارتودنسی دریافت کنند، برخی از مشکلات نیاز به مداخله زودتر داشته و در برخی از آنان نیاز به گذشت زمان احساس می‌شود.

About Author