واکنش دبیر جشنواره فیلم فجر به لو رفتن فهرست برندگان

دبیر چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر درباره لو رفتن فهرست برندگان گفت: «ما قطعا پیگیر این مورد هستیم. اسامی افراد خاطی اگر به اطلاعات کافی برسیم منتشر خواهد شد.»
به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر درباره وضعیت داوری آثار چهلمین جشنواره فیلم فجر بیان کرد: در جلسات جمع بندی هیات داوری حضور داشتم، داوران بر این قضیه اتفاق نظر داشتند که بهترین سال داوری را پشت سر می‌گذارند چرا که تمامی رای ها با نظر جمعی و اقناعی داوران انجام شده است.
نقاش زاده در پاسخ به این سوال که آیا دبیر سال آینده جشنواره فیلم فجر خواهد بود یا خیر، بیان کرد: در این رابطه نظری ندارم و واقعا نمی‌دانم چه پیش خواهد آمد.
نقاش زاده درباره لو رفتن لیست نامزدها و برندگان سیمرغ بلورین جشنواره فیلم‌ فجر امسال توسط برخی رسانه‌ها بیان کرد: علت اصلی را نمی‌توان دریافت اما حراست سازمان سینمایی را موظف کردیم علت را بیابند چراکه مشخص است اطلاعات برگزیدگان داوری در اختیار چه کسانی بوده است. متاسفانه بی اخلاقی در حوزه رسانه‌ای کم نیست.‌ هرکسی که در سینما کار می‌کند می‌داند رای هیات داوران اطلاعات‌ محرمانه است تا وقتی که روی استیج نتایج مشخص شود. از اهالی شریف رسانه درخواست داریم این مورد را مدیریت کنند تا ببینیم ‌چه کسی چنین جریانی را دنبال می‌کند. ما قطعا پیگیر این مورد هستیم. اسامی افراد خاطی اگر به اطلاعات کافی برسیم منتشر خواهد شد.
او درباره تماشای آثار راه یافته به چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر توسط برخی افراد زودتر از موعد جشنواره فجر امسال اظهار کرد: بر اساس اطلاعات دقیق باید صحبت کنیم. وقتی در مرحله انتخاب آثار بودیم برخی منتقدین ادعا کردند فیلم‌ها را تماشا کرده اند و از دیدشان قرار بود فیلم ها در اختیار منتقدان قرار بگیرد، در حالیکه با اطمینان کامل ثابت می‌کنیم هر فیلمی خارج جشنواره تماشا شده باشد به هیچ وجه از ستاد اجرایی جشنواره فجر نبوده است چرا که همکاران ما در طول انتخاب حق رفت و آمد نداشتند.
او افرود: طی پیگیری‌ها مشخص شد برخی‌ها فیلم ها را در لابراتوارها دیده اند. برخی ها نیز به دعوت برخی اعضای گروه تولید فیلم‌ها را تماشا کردند. باید پیگیری کرد چه فردی در چه زمینه ای شاکی است. ما در ستاد اجرایی جشنواره فیلم فجر اعلام کردیم باید پیگیری شود چه کسی به فیلم صدمه زده یا از حق صاحب اثر سوءاستفاده کرده است. به صاحبان فیلم‌ها اعلام کردیم اگر سرنخی دارند که به لحاظ حقوقی قابل پیگیری ‌باشد اداره کل حقوقی سازمان سینمایی را در اختیار فیلم و سازنده قرار می‌دهیم تا احقاق حقوق انجام شود.
نقاش‌زاده درباره شفاف سازی مالی و میزان کارت‌های صادر شده برای متقاضیان عنوان کرد: اسامی دریافت‌کنندگان و درخواست کنندگان دریافت کارت‌ها فکر نمی‌کنم وجود داشته باشد اما اگر بوده است به روابط عمومی جشنواره برمی‌گردد. روابط عمومی از تمامی کسانی که متقاضی حضور بودند ثبت‌نام ‌ کرد و بعد اعتبار سنجی انجام کارت‌ها صادر شدند. اعلام اسامی برای همگان را نمی‌دانم تا چه میزان ضروری است و باید روابط عمومی در این زمینه اعلام شود. اگر وعده انتشار بوده است باید حتما اجرایی شود.
نقاش زاده درباره لو رفتن نسخه اصلی فیلم سینمایی علفزار بیان کرد: چطور می‌توان همچین ادعایی داشت. این فیلم در ۶۰ سینما نمایش داده می شود مردم همگی گوشی موبایل دارند و اینکه اخلاق حرفه ای رعایت شود مهم است. در سینما سیستم نظارتی هست اما همیشه راهی هست که فردی شروع به فیلمبرداری کند. سینماهای خاطی را به چالش می کشیم و سازمان به نظارت و ارزیابی معرفی می کنیم تا در آینده بررسی شوند. سینماها اگر سازوکار را رعایت نمی کنند ما مقصر نیستیم و قطعا سازمان سینمایی به این قضیه ورود می‌کند.

About Author