وجود ۳۰۰ معدن غیر فعال و مشکل دار در استان

به گزارش ساقی آذربایجان، صابر پرنیان در جمع خبرنگاران گفت: بزرگترین مجموعه تولید روغن خوراکی در شمالغرب کشور با ظرفیت تولید روزانه یک هزار تن با مشارکت بخش خصوصی ۷۰ درصد پیشرفت دارد.

وی ادامه داد: بزرگترین مجموعه در شمالغرب کشور نیز با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ تن شکر تصفیه شده، در مرحله افتتاح است و مجموعه تولید گلوکز نیز با ظرفیت تولید سالانه ۳ هزار تن، ۵۰ درصد پیشرفت دارد.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی در ۹ ماهه گذشته در توسعه واحدهای صنعتی رتبه ۴ کشوری و در صدور پروانه توسعه رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است گفت: در این مدت ۱۴۳ مورد جواز تاسیس در استان صادر شده که در کشور رتبه نخست را به خود اختصاص داده ایم.

رئیس سازمان صمت استان با اشاره به اینکه در واحدهای صنعتی که بالای ۶۶۰درصد پیشرفت فیزیکی دارند آذربایجان شرقی رتبه دوم کشوری است گفت: پیش بینی می شود با سرمایه گذاری حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان ۱۵ هزار و ۵۲۷ اشتغال جدید فراهم شود.

پرنیان ادامه داد: آذربایجان شرقی با صدور ۳۸۰ پروانه در ۹ ماه گذشته بعد از استانهای تهران، اصفهان، خراسان رضوی، رتبه چهارم، در صدور پروانه های بهره برداری ایجادی، رتبه پنجم و پروانه بهره برداری توسعه ای رتبه ۳ را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در ۳ ماهه نخست سال در بخش صنعت رشد ۲۶ درصدی صادرات داریم، در حالی که در مجموع صادرات استان، منفی ۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

به گفته پرنیان در ۹ ماهه گذشته، ۱۰۰ واحد تولیدی احیا و به چرخه تولید بازگشته اند و خانه صنعت و معدن استان در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید ۴۶۰ مصوبه داشت که ۷۵ درصد بصورت کامل اجرایی و به مشکلات ۳۲۰ واحد تولیدی و صنعتی رسیدگی شده است.

رئیس سازمان صمت با بیان اینکه در ۹ ماه گذشته در استان، ۶۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید با ایجاد اشتغال برای ۵۲۰۰ نفر محقق شده است گفت: ۱۸۰ واحد صنعتی جدید با سرمایه گذاری ۲۸۰۰ میلیارد تومان و با اشتغالزایی برای ۳۲۰۰ نفر و ۲۱۰ واحد صنعتی به ۴ هزار میلیارد تومان سرمیاه گذاری توسعه پیدا کرده است.

در حوزه معدن به سراغ تک تک معادن غیر فعال خواهیم رفت

رئیس سازمان صمت استان خبر داد: در حوزه معدن نزدیک به ۳۰۰ معدن غیر فعال و مشکل دار در استان داریم و در در حوزه معدن به سراغ تک تک معادن غیر فعال خواهیم رفت.

صابر پرنیان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه برای نخستین بار در کشور شورای معادن اختیارات خود را به استانها تفویض کرده است گفت: در قالب همین اختیارات، ضمن رصد ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش معدن، معادن تعطیل شده و معادنی که به افراد واگذار شده و قرق شده اند را رصد می کنیم تا نسبت به خلع ید و فعال سازی مجدد آنها اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه عمده معادن استان معادن مس، طلا و سنگ های تزئینی هستند گفت: گام بلندی برای فعال سازی معادن در حال انجام است تا ارزش افزوده ایجاد کنیم.

رئیس سازمان صمت استان گفت: با گذشت ۱۵ سال از تولید کنسانتره در معدن مس سونگون، اداره امور مالیاتی و شرکت ملی مس ایران در حال انجام اقداماتی هستند، تا زمان تشکیل رسمی مس آذربایجان، فاکتور صادر شود.

پرنیان با بیان اینکه سال گذشته ۲۴ هزار میلیارد تومان کنسانتره از معدن مس سونگون خارج شده بود گفت: با صدور فاکتور مالی، ۹ درصد ارزش افزوده و ۲۰ درصد سود حاصل از فروش یعنی جمعا ۲۹ درصد به حساب استان واریز خواهد بود.

رئیس سازمان صمت استان با اشاره به مصوب شدن ایجاد مرکز اکتشاف مس در شمالغرب کشور تاکید کرد: با دوبرابر کردن آهک هیدراته مراحل اجرایی مس آذربایجان با جدیت در حال پیگیری است، و برای ورود ۱۵ دستگاه حفاری به آذربایجان شرقی مذاکراتی انجام شده است..

وی ادامه داد: در یک برنامه زمان بندی قرار است تولید کنسانتره از ۳۰۰ هزار تن به یک میلیون تن افزایش و خط تولید کاتد نیز با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن انجام خواهد شد.

وی با اشاره به سرمایه گذاری بزرگ دیگر در حوزه آلومنیوم سومین فلز استراتژیک در جهان گفت: سرمایه گذاری در حوزه نفلن سینیت در محدوده ۶۰۰ هکتاری در سراب آغاز بکار کرده است.

رئیس سازمان صمت استان یادآور شد: ۲۷ درصد حقوق دولتی معادن باید به منطقه برگردد و معادن بزرگ مکلف شده اند، از بابت رفاه، بهداشت، اشتغال و بهسازی راه روستایی مردم مناطق رسالت خود را انجام دهند.

پرنیان در بخشی دیگر از صحبت های خود نیز با اشاره برنامه های نظارتی سازمان صمت استان گفت: در ۲۰ روز گذشته، ۴ هزار و ۵۰۰ قلم کالای استان وارد سامانه نظارت پذیری شده است، بازار به شکل هوشمند و شفاف نظارت خواد شد.

رئیس سازمان صمت استان با بیان اینکه از ابتدای سال ۲۷ هزار و ۳۹۷ بازرسی شده است گفت: ۳ هزار و ۳۶۱ پرونده تخلفی به ارزش ۱۷۳ میلیارد تومان به شکل الکترونیکی به تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.

About Author