وضعیت نامناسب بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی گفت: در بهره ‎وری دستگاه‌های اجرایی وضعیت مناسبی نداریم و کارایی و اثربخشی حوزه های کاری در صحنه های اصلی خود را نشان نمی‌دهند!

محمد فرشکاران امشب در نشست تخصصی مسوولان نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه‌های فرهنگیان سراسر کشور در تبریز، اظهار کرد: خاستگاه اهم موضوعات توسعه، دانشگاه است و هر قدر در این حوزه مصمم تر عمل شود خروجی هایی که اتفاق می افتد در بخش‌های مختلف تاثیرات خود را نشان خواهد داد.

وی با بیان اینکه اهمیت نظارت و ارزیابی در راستای منویات و اهداف توسعه برکسی پوشیده نیست، تصریح کرد: وقتی قصد داریم حرکتی را آغاز و مداری را طی کنیم که منتج به خروجی‌های معین و همراستا با اهداف تعریف شده باشد، هماهنگی دستگاه‌ها برای تسهیل‌گری و اجرا، نظارت و ارزیابی به مفهوم درون‌سازمانی و برون سازمانی مهم و حیاتی خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، بخش عمومی را ظرفیت‌ساز بخش خصوصی دانست و افزود: در بخش عمومی مشکلاتی وجود دارد که ناشی از عامل نیروی انسانی و یا فراتر از آن سیستم دربرگیرنده نیروی انسانی است.

فرشکاران توضیح داد: در حوزه های مختلف وقتی وارد بحث نظارت و ارزیابی می شویم، معمولا بر اساس اسلوبی خاص و شاخص‌های عمومی و اختصاصی اسناد و مستنداتی بررسی شده، جمع بندی نهایی صورت می‌گیرد و بر اساس استانداردهای تعریف شده به  نمراتی می رسیم؛ اما خروجی مورد نظر ارزیابی و نظارت حاصل نمی شود.

این مسوول متذکر شد: اینجا سیستم مدیریتی، تحلیل و تجزیه شاخص‌ها باید پاسخگو باشد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم در حوزه نظام ارزیابی و نظارت بین اعتباراتی که صرف می شود، برنامه فعالیت هایی که دستگاه اجرایی انجام می‎دهد و شاخص‌هایی که نشان دهنده نوع روند اعتبارات در راستای تحقق اهداف و وظایف است ارتباط منطقی ایجاد کنیم، نیروی انسانی ماهر و بهره ور نیز بروز و ظهور خواهد یافت.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: لازم است، شاخص‌های ارزیابی وضعیت سنجی و آسیب شناسی دستگاه را نشان دهند تا دستگاه معترف به این امر باشد که در یک یا چند فرایند و حوزه مشکلات خاص سیستمی دارد و باید در روش ها بهبودی ایجاد کند.

فرشکاران با بیان اینکه در بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی وضعیت مناسبی نداریم و کارایی و اثربخشی حوزه‌های کاری در صحنه‌های اصلی خود را نشان نمی‌دهند، افزود: امکان دارد در درون سازمان‌ها اتفاقات خوبی بیافتد ولی این اتفاقات به صورت برون سازمانی خود را نشان نمی دهد!

About Author