وضعیت نامناسب «نشاط اجتماعی» در شهرها

یک عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد با اشاره به وضعیت نامناسب نشاط اجتماعی در شهرها گفت: برنامه‌ریزان شهری باید بر این باشند که مشارکت شهروندان را در شهرها بیشتر کنند، در غیر این صورت نشاط اجتماعی از محله‌ها و شهروندان دور می‌شود.
اصغر مهاجری در چهارمین کنگره بین‌المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران افزود: نشاط اجتماعی یکی از ضرورت‌های توسعه و ممتاز برای توسعه و زندگی پویای شهری است و می‌تواند موتور حرکت شهر شتابان تهران به طرف یک شهر انسانگرا باشد.
مهاجری با بیان اینکه برای شهروندان باید تعریف نشاط اجتماعی ارائه شود که چه مواردی را نشاط بدانند گفت: شهرسازان مدیران شهری در تهران غافل از هویت سازی برای شهر هستند و این شهرشتابان را برای افراد طراحی نکرده‌اند. فرهنگ فقر شهری در شهر تهران آزموده شده است.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد تهران مرکزی ادامه داد: برنامه ریزان شهری باید بر این باشند که مشارکت شهروندان را در شهر بیشتر کنند و در غیراینصورت نشاط اجتماعی از محله‌ها و شهروندان دور می‌شود.
به اعتقاد وی، وضعیت مناسبی در شهرها در حوزه نشاط اجتماعی وجود ندارد و در برخی از مناطق شهر تهران این شاخص نزدیک به عدد یک یا حتی صفر است.
وی با اشاره به اینکه راهکار ایجاد نشاط اجتماعی این است که در فرایند مشارکت شهری قرار بگیریم و برنامه ریزی و اجرای مشترک در واقع نیاز ایجاد نشاط اجتماعی در شهرهاست و در غیر اینصورت امکان ادغام در شهری مانند تهران وجود ندارد، یادآور شد: در جایی که فقر شهری وجود دارد و گسترش آن در جامعه شهری در حال شکل گیری است، نشاط اجتماعی بسیار دور از دسترس خواهد بود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: در شیوه زیست شهری بخصوص در تهران اثری از نشاط اجتماعی دیده نمی شود و اگر خواهان نشاط اجتماعی هستیم باید به تدریج با اجرای طرح‌های انسان پایه و یاری از نیروهای مددجوی مهندسی اجتماعی به سمت نشاط اجتماعی حرکت کنیم.

About Author