پایان انتظار ۱۵ساله پرستاران؛ حقوق ها افزایش می‌یابد؟

به گزارش ساقی آذربایجان، البته این نخستین‌باری نیست که اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری جدید برای خدمات پرستاری به تأخیر می‌افتد؛ چرا که پرستاران حالا ۱۵ سالی می‌شود که چشم به راه اجرایی شدن این قانون هستند. عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور هم با اشاره به تصویب این قانون در سال ۱۳۸۶ گفت: متأسفانه قانون در همان سال اجرایی نشد و از دولتی به دولت دیگر موکول شد.

گرچه محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار اواخر سال گذشته اعلام کرده بود پرستاران برای سال ۱۴۰۱ هم منتظر اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نباشند؛ چون وزارت بهداشت اعتبار موردنظر برای اجرایی شدن قانون را به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد نداده است، اما حالا معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ردیف اعتباری بالغ بر ۵ هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه‌های وزارت بهداشت به این امر خبر داده و اعلام کرده است که این مهم در سایه پیگیری‌های دولت سیزدهم و مساعدت مجلس، رئیس‌جمهور و تأکیدات رهبری صورت گرفته است.

اعتماد پرستارها از بین رفته

علی‌اکبر ویسی، رئیس دانشکده پرستاری کرمانشاه و عضو شورای‌عالی پرستاری کشور هم با انتقاد از طولانی شدن روند اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: گرچه از تصویب این قانون در سایه پیگیری تشکل‌های مردمی پرستاری و ورود مقام معظم رهبری حدود ۱۵ سال می‌گذرد، اما ما جامعه پرستاران همچنان امیدوار به اجرای آن هستیم؛ چراکه معتقدیم اجرایی شدن این قانون و پرداخت حق و حقوق پرستاران متناسب با خدماتی که ارائه می‌کنند، بزرگ‌ترین خدمت به جامعه و مردمی است که در مراکز درمانی و بیمارستانی خدمات پرستاری را دریافت می‌کنند.

این عضو سازمان نظام پرستاری کشور در ادامه تأکید کرد: حالا که بعد از ۱۵ سال تأخیر قرار است قانون تعرفه جدید خدمات پرستاری اجرا شود، انتظار داریم که به‌صورت کامل و جامع انجام شود تا بتواند امید و سرزندگی را در میان پرستاران احیا کرده و باعث شود که این قشر با روحیه بالا و توان مضاعف در پست‌های خود حاضر شوند و موجبات ارتقای خدمات بهداشت و درمان به مردم را فراهم کنند.


او این نکته را هم یادآور می‌شود که عدم‌ اجرای این قانون نتیجه‌ای جز مهاجرت پرستاران در سایه مشوق‌های دهان پرکن کشورهای دیگر را ندارد و این رسالت وزارت بهداشت و دولت است که مانع مهاجرت نیروهای نخبه و تحصیلکرده خود در هر رشته‌ای شوند. اگرچه ویسی می‌گوید وعده‌های ۱۵ ساله برای اجرایی شدن قانون تعرفه‌گذاری جدید خدمات پرستاری دیگر پرستاران را به این وعده‌وعیدها بی‌اعتماد کرده است؛ اما عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت علت این تأخیرات را فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرایی این قانون برشمرد و افزود:‌ قانون «تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری» نیازمند تأمین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم افزاری بود. دستورالعمل رسیدگی به اسناد تعرفه‌های خدمات پرستاری ازجمله زیرساخت‌های نرم‌افزاری توسط بیمه تدوین و ابلاغ شد و ازجمله زیرساخت‌های سخت‌افزاری آن هم آماده‌سازی‌ سیستم محاسباتی اتوماسیون الکترونیک است که این هم خوشبختانه مهیا شده و احصای درآمد نیز درحال صورت گرفتن است.

اجرای قانون به‌نفع مردم است

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز با ابراز خرسندی از نزدیک شدن به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت:‌ قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری پس از حدود ۱۵سال بی‌تفاوتی دولت‌ها و وزرای مختلف و اجرا نشدن، با تلاش‌های وزارت بهداشت و مجلس یازدهم در حال اجرایی و عملیاتی شدن است.

او با بیان اینکه ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار در لایحه بودجه۱۴۰۱ به اجرای قانون تعرفه‌گذاری پرستاری اختصاص یافت، افزود: این قانون در سال۱۳۸۶ تصویب شد، اما طی این سال‌ها دولت‌ها آن را اجرا نکردند. شهریاری افزود: امید است با اجرایی شدن این قانون مطالبات بحق پرستاران پرداخت شود و شرایط کار برای آنها بهبود یابد که این شرایط قطعا به نفع سیستم بهداشت و درمان کشور است؛ چراکه خدمات پرستاری بخش قابل‌توجهی از خدمات وزارت بهداشت و درمان در مراکز درمانی را شامل می‌شود.

About Author